• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mysmögeldykartråden

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ingen som vet lite vad detta är för klocka och ungefärligt värde. Mycket tacksam om någon vet lite...

Mvh
Matte
Svårt att säga så mycket om du bara har den bilden, men ser ut som en skindiverboett med skruvad krona, 37,5 mm i diameter? Blank tavla? Vad står det på baklocket? En fin i helstål, fint skick och orörd, och allt funkar fint, trycktestad osv... Kanske ett värde på runt 5k och uppåt, IMHO.
 
Ett absolut måste ha till sommaren?!? :)
IMG_3757.PNG
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Räknas den här som en dykare? Superkompressor-case och var vattentätt till 120m på den sköna 70-talet :) Får förhoppningsvis hem den innan helgen, men älskar verkligen det svulstiga formspråket och kontrasten mellan den gröna sekundvisaren och den röda visaren man ställer larmet med.

244319175_5c0fc671-81b5-40fe-a591-99866364a155.jpg
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Finns det verkligen ingen allmän frågetråd om vintage? Har sökt och bläddrat tillbaka men hittar inte. Det borde ligga överst som en sticky så att snabba frågor slapp bli ett nytt ämne varje gång. Det kan ju också vara så att jag är dålig på att söka ordentligt :)

Men så länge ställer jag frågan här. Jag har aldrig stött på den här typen av bandstift tidigare där det ser ut att vara ett rakt genomgående stift.
Frågan blir då hur pass säkert sitter stiften och om man skulle vilja byta exempelvis till ett kurvat tropic, hur lossar men stiften?

IMG_20170405_142121.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Sorry att jag spammar tråden....men är det ens idé att trycktesta en så pass gammal klocka, (1971 eller 1972)? Jag inser att den inte längre klarar sina 12bar, men kan man göra ett test om den tex skulle klara 3bar utan att man riskerar att skada klockan? Inser nu att jag verkligen har dålig kunskap om hur trycktest går till.
Det jag egentligen är ute efter är om den har något litet vattenskydd kvar, åtminstone så pass att man slipper oroa sig för att diska, tvätta händerna eller flanera i regnet, (så som jag ju så ofta gör :) ), utan att behöva oroa sig för fukt i verk och tavla.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Sorry att jag spammar tråden....men är det ens idé att trycktesta en så pass gammal klocka, (1971 eller 1972)? Jag inser att den inte längre klarar sina 12bar, men kan man göra ett test om den tex skulle klara 3bar utan att man riskerar att skada klockan? Inser nu att jag verkligen har dålig kunskap om hur trycktest går till.
Det jag egentligen är ute efter är om den har något litet vattenskydd kvar, åtminstone så pass att man slipper oroa sig för att diska, tvätta händerna eller flanera i regnet, (så som jag ju så ofta gör :) ), utan att behöva oroa sig för fukt i verk och tavla.
Självklart kan du trycktestat den, men det finns risk att glaset poppar. Du kan mycket väl ha tur att den är tät, men är den det inte, tror jag det kan bli en utmaning att få den tät då den har 3 kronor varav den ena styr den interna vridringen, vilka brukar kunna vara problematiska att byta packningar på. Typ de flesta dual-crown supercopressorer brukar riskera samma utmaning. Anledningen är, vad jag förstått, att den axeln är gängad och ofta rostat ihop, och kan då gå av om man försöker separera kronaxeln med kugghjul som vrider ringen, med själva kronan, för att kunna komma åt packningen.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Självklart kan du trycktestat den, men det finns risk att glaset poppar. Du kan mycket väl ha tur att den är tät, men är den det inte, tror jag det kan bli en utmaning att få den tät då den har 3 kronor varav den ena styr den interna vridringen, vilka brukar kunna vara problematiska att byta packningar på. Typ de flesta dual-crown supercopressorer brukar riskera samma utmaning. Anledningen är, vad jag förstått, att den axeln är gängad och ofta rostat ihop, och kan då gå av om man försöker separera kronaxeln med kugghjul som vrider ringen, med själva kronan, för att kunna komma åt packningen.

Stort tack för svar. Det du nämnde om glaset antar jag att urmakaren är beredd på och därmed "skyddar" glaset.
 
Topp