• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dåligt rykte?

wadbro

Cartier
2-Faktor
Satt o kollade lite under min sena lunch o ser följande rad i en tråd om gammal Breitling som kan vara svår att fixa till:

"...till skillnad mot många andra urmakare som föredrar att byta batterier i parfymklockor."

Som urmakare själv blir jag lite fundersam - har mitt traditionstyngda, finhantverk till yrke så dåligt rykte..? Inte ute att hänga ut nån, mest nyfiken...
 

mouqvist

Rolex
Tror att det är en definitionsfråga.
Anställda på Ur & Penn är inga urmakare, det kan vi vara överens om.
Jag kan dock tycka att många kallar sig urmakare utan att ha varken utbildning eller kompetens.
Jag frågade inte för länge sen en "urmakare" på Stjärnurmakarna om den PO som de hade i butiken hade ett 8500 verk. Fick svar: "det är ett automatverk, du behöver inte byta batteri". Upprepade frågan och fick som svar att Omega inte hade bytt verk i denna modell... Orkade inte lyssna mer, gick därifrån. Personen i fråga var ingen urmakare.
I mina ögon är man urmakare om man har gått en godkänd utbildning, inte annars.
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Tror att det är en definitionsfråga.
Anställda på Ur & Penn är inga urmakare, det kan vi vara överens om.
Jag kan dock tycka att många kallar sig urmakare utan att ha varken utbildning eller kompetens.


Jag frågade inte för länge sen en "urmakare" på Stjärnurmakarna om den PO som de hade i butiken hade ett 8500 verk. Fick svar: "det är ett automatverk, du behöver inte byta batteri". Upprepade frågan och fick som svar att Omega inte hade bytt verk i denna modell... Orkade inte lyssna mer, gick därifrån. Personen i fråga var ingen urmakare.
I mina ögon är man urmakare om man har gått en godkänd utbildning, inte annars.
Det är skillnad på en säljare kontra urmakare..
Den ene ska få dig att köpa...
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Satt o kollade lite under min sena lunch o ser följande rad i en tråd om gammal Breitling som kan vara svår att fixa till:

"...till skillnad mot många andra urmakare som föredrar att byta batterier i parfymklockor."

Som urmakare själv blir jag lite fundersam - har mitt traditionstyngda, finhantverk till yrke så dåligt rykte..? Inte ute att hänga ut nån, mest nyfiken...
Vet inte vilken tråd som avses, men tror du inte att en och annan använder ordet "urmakare", när de egentligen avser butiken? Finns nog en och annan som tror - vilket redan har sagts - att personal i butiken är urmakare... Bara för att de byter ett batteri, eller så.

För egen del uppskattar jag urmakeriyrket i allra högsta grad! Ett uppskattat hantverk.

Mvh A
 

wadbro

Cartier
2-Faktor
Dom kollegor jag haft som jobbat i butiken med försäljning har def inte velat använda ordet urmakare om sig själva när dom pratar med kunder o ev problem med klockor. Då har dom gladeligen sagt att dom "ska kalla på urmakaren så får han hjälpa till".
 

poormans

Rolex
Tror att det är en definitionsfråga.
Anställda på Ur & Penn är inga urmakare, det kan vi vara överens om.
Jag kan dock tycka att många kallar sig urmakare utan att ha varken utbildning eller kompetens.
Jag frågade inte för länge sen en "urmakare" på Stjärnurmakarna om den PO som de hade i butiken hade ett 8500 verk. Fick svar: "det är ett automatverk, du behöver inte byta batteri". Upprepade frågan och fick som svar att Omega inte hade bytt verk i denna modell... Orkade inte lyssna mer, gick därifrån. Personen i fråga var ingen urmakare.
I mina ögon är man urmakare om man har gått en godkänd utbildning, inte annars.


hur vet du att han kallar sig urmakare och inte säljare ??
 

mouqvist

Rolex
hur vet du att han kallar sig urmakare och inte säljare ??
Allright, du har ett poäng, jag har inte frågat.
Men, hur många säljare leker inte urmakare? Tror att många av oss har fått uppleva en repig baksida efter batteribyte, en polering som gått överstyr, eller annat fel med verket efter enklare ingrepp? Jag har varit med om en ruckning (eller vad det heter) som slutade med en fläckig tavla då "urmakaren" hade använt alldeles för mycket olja, verket var genomdränkt.
Jag skulle vilja kräva mer tydlighet, inte ska jag behöva fråga om kompetens innan jag lämnar min klocka för ingrepp. Lekmän ska låta bli att experimentera, för vår skull och för de riktiga urmakarnas skull.
 

Nexus

Panerai
Absolut inte! I likhet med (riktiga) skomakare och skräddare så är ni den felande länken mellan servicehantverk och någon sorts halvgudar.
Nej, jag skojar inte.
 

Minuteman

Rolex
Allright, du har ett poäng, jag har inte frågat.
Men, hur många säljare leker inte urmakare? Tror att många av oss har fått uppleva en repig baksida efter batteribyte, en polering som gått överstyr, eller annat fel med verket efter enklare ingrepp? Jag har varit med om en ruckning (eller vad det heter) som slutade med en fläckig tavla då "urmakaren" hade använt alldeles för mycket olja, verket var genomdränkt.
Jag skulle vilja kräva mer tydlighet, inte ska jag behöva fråga om kompetens innan jag lämnar min klocka för ingrepp. Lekmän ska låta bli att experimentera, för vår skull och för de riktiga urmakarnas skull.
Hur 17 kan en ruckning sluta med en fläckig tavla? Det skall inte vara någon som helst oljning involverad i den åtgärden.
 

mouqvist

Rolex
Hur 17 kan en ruckning sluta med en fläckig tavla? Det skall inte vara någon som helst oljning involverad i den åtgärden.
Bra fråga. Jag hade fått lämna klockan ett par dagar, så jag såg inte hur han gjorde, men han berättade för mig att han hade smort verket lite
Efter ett par dagar såg jag en fläck på kring 1cm i mitten på tavlan. Antog att oljan hade runnit genom öppningen. Öppnade bakboetten och såg att det fanns en fet hinna på delarna. Jag fick lämna tillbaka klockan en dag till för rengöring av tavlan, klockan gick bra och hade inget större värde så jag gjorde ingen stor grej av det hela men ändå
 

Rivalen

Rolex
De urmakare/urmakarefirmor jag var i kontakt med (3 st) har hållit hög nivå på ambition, kunnande och service utifrån vad jag kan bedöma, så för mig är det ett yrke med gott rykte och status.
 

Minuteman

Rolex
Bra fråga. Jag hade fått lämna klockan ett par dagar, så jag såg inte hur han gjorde, men han berättade för mig att han hade smort verket lite
Efter ett par dagar såg jag en fläck på kring 1cm i mitten på tavlan. Antog att oljan hade runnit genom öppningen. Öppnade bakboetten och såg att det fanns en fet hinna på delarna. Jag fick lämna tillbaka klockan en dag till för rengöring av tavlan, klockan gick bra och hade inget större värde så jag gjorde ingen stor grej av det hela men ändå

Låter extremt konstigt och oseriöst....
 
Topp