• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DAGEN D!! (D som i KeramiskDaytona)

par

Patek
2-Faktor
Den riktiga Dagen D utspelade sig den 6 Juni så vi får väll säga att jag är 15 dagar sen, men ändå...

Hodinkee beskrev det som "klockan hela klockvärlden gått och önskat att den skulle tillverkas". Jag var en av dom. Jag har sista 2 åren försökt skapa en fiktiv kö att stå i för en eventuell release av en keramisk stålmodell. Tyvärr har ingen gått med på det.

Till Basel 2016 hade jag ändå stora förhoppningar och känslan att "nu händer" infann sig redan innan mässan. Jag planerade att jag skulle sitta redo och följa alla uppdateringar med telefonen i handen. Tyvärr gick planeringarna i kras och annat kom mellan. Med lite tur så lyckas jag ändå bara missa släppet med 5 minuter och kontaktar ADn direkt.

Att hämta ut klockan idag var en smått surrealistisk känsla. Har man bara haft klockintresset i 1-2 år är jag inte säker på att det går förstå riktigt vad modellen betyder och varför den varit så efterlängtad.

Först lite bilder på pärlan

Jag uppfattar det som att tavlan fångar mer reflektioner än den gamla vita. Under vissa lampor uppfattas den därför mer som creamfärgad än klarvit.

IMG_5416.JPG
IMG_5418.JPG
IMG_5426.JPG
IMG_5430.JPG
IMG_5438.JPG
IMG_5450.JPG



På handleden slås man av hur perfekt den känns i storleken, det var kanske något av det bästa även med 116520. Jag älskar verkligen Rolex för att de hållit fast vid storleken och inte följt efter storlekshypen som de flesta tillverkarna. Proportionerna är kanske bättre än någon annan klocka som finns idag. De svarta ringarna som går åter i den keramiska ringer och skapar en skarp brytning mot den vita tavlan.


IMG_5459.JPG
IMG_5461.JPG
IMG_5464.JPG




116520 har alltid känts lite anonym för mig. Färgerna flyter ihop med varandra och avsaknaden av kontraster mellan det vita och allt silvrigt gör att den kan se lite mesig ut. 116500 "skriker" om lite mer uppmärksamhet. För mig är det bara total perfektion och i stundens eufori kan jag inte komma på något negativt med den.
Notera att tavlan upplevs vitare

IMG_5465.JPG
IMG_5470.JPG




En sportklocka i sin rätta miljö

IMG_5486.JPG
IMG_5491.JPG



Funkar även i naturen;)
IMG_5473.JPG
IMG_5478.JPG




Sammanlagt kan man säga att 116500 är allt jag önskade mig och lite till. Den upplevs betydligt bättre i verkligheten än på bild.
Unikt för den här klockan är dessutom att jag ska bli farsa för första gången i år. Förhoppningsvis kan jag berätta om det dagen den lämnas över i vidare generationer.
Av med plasten det är en keeper - Har du gjort det än @hook ?

IMG_5493.JPG



Ni som inte förstår varför den har pcl behöver inte skriva "om den bara hade haft borstad länk" eller liknande. Boetten är polerad och kräver därför pcl, slut på diskussionen.


Cosmograph Daytona 116500LN - White
Kaliber: 4130, Manufacture Rolex
Armbandsfärg: Borstat/Polerat
Boett: 904L Rostfritt stål
Urtavla: Vit
Armband: Länk i Rostfritt stål
Mått: 40,00 mm
Vattentät till: 10 ATM (100 meter)
Pris: 110 400 kr



Trevlig kväll!

image.jpeg
 
Senast ändrad:

Ola G

Cartier
Trevligt med leverans men även om det är en fantastisk klocka så är den för blank IMHO
Med vänlig hälsning
Ola G
 

Chattras

Cartier
Fantastisk klocka! Bland det bästa Rolex har gjort tycker jag. Den enda nackdelen är att vi som inte ställde oss i kö dagen dom släppte nyheten inte kommer få tag på en för rimliga pengar på flera år :).
 
  • Like
Reactions: par

kalufsen

Panerai
Världens största grattis, fan vad fin den är! Perfekt inför stundande semester och förhoppningsvis sommar, njut!
 
Grattis dude, älskar planeringsfasen av historian.

Inte min favvoklocka, men hade inte sagt nej till att köpa en för listpris och känna efter lite.
 
Topp