• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagen klocka av Fabian, måndag v.7

Fabian

Patek
2-Faktor
Dåså! Sista veckan på denna serie är kommen. Jag vill börja med att tacka skribenter och läsare. Kan lätt säga att resultatet blev bättre än vad jag hade tänkt mig och det har varit otroligt spännande att följa dessa två gångna veckor. Från Aurums nitiska vintagesamling till Davids äventyrslystna bildkavalkad. Att fria under vattnet är fanimej inte en vardag för många fiskar!

Nog om ”the past” (även om min gamla historielärare alltid påpeka att ”utan kunskap om historien kommer vi bara göra samma misstag i framtiden” och det stämmer faktiskt väldigt bra) så är det dags att se framåt! Denna vecka kommer ni få följa två medlemmars samlingar, kanske forumets yngsta?

Mitt namn är alltså Fabian och jag är ynka 20 år. En man (för det blir man väl när man får hår på pungen?) med jobb som butikschef och har redan vid ung ålder börjat intressera sig för klockor.

Häromdagen blev en post mycket uppmärksam här på forumet med en tes och frågeställning om hur andra ställde sig mot att äga fin och dyr klocka när samhället ser ut som det gör med ”rädda-barnen-reklamer” var annan minut på teve och tiggare i varje gatuhörn. Jag är som sagt väldigt ung och är medveten om att jag redan äger klockor av högt värde. Men för att kunnat ha råd med dessa klockor har jag haft dubbla jobb, både heltidsjobb plus nattjobb (nåja bara en kväll i veckan men ändå!). Och jag skulle vilja citera gamle Cornelis Vreeswijk där han i sin sång ”Po Rom Pom Po’n” sjunger som första rad i första versen: medborgare börja spara. Nu tycker Cornelis även att det är okej att sno pengar från barnens besparingar för att kunna sticka iväg till Palmas eller Pamplona men jag menar mer att vill man någonstans så får man ta sig dit själv, och det är inte omöjligt. Och där slutar dagens lektion om privatekonomi och går vidare till det roliga!

För 2.5 år sedan (ungefär precis då mitt intresse verkligen blev till liv) stod jag och en kompis och diskuterade vilken första riktiga klocka han skulle köpa. Han hade chans att köpa en fin Omega Ploprof 600m eller Rolex Submariner 16610. Jag menade strongt på att han skulle våga sig på grisjäveln Omega Ploprof medan min vän var något mer skeptisk, är det verkligen en sådan bra ”första-klocka”?

Det hela slutade med att han köpte Submarinern och kände sig helnöjd! Likväl jag hoppade på tåget efter år och köpte en submariner, en Rolex 5513, R-serie från 87 med plexiglas och vitguldsindex. Min rolex var fantastisk, den var i ett mycket bra skick, indexen hade en härlig gulnad färg och trots sin vintagekaraktär gick den som tåget och jag var aldrig rädd för att låta den få dyka ner till sin favoritmiljö – under vattnet, som annars inte alltid är att rekommendera med äldre klockor. Men precis som min vän började jag att tröttna på min lilla ubåt. Rolex Submariner är en ikonisk modell. Den är fantastisk. Men på något sätt kändes det som jag ville ha något annat. När Min vän därför plötsligt dök upp med en härlig Ploprof hoppade mitt hjärta till. Den är så ful och snygg på samma sätt. Den är helt brutal och annorlunda men fortfarande så vacker och funktionell. När jag därför veckan efter fick möjlighet att själv få äga modellen kunde jag inte tacka nej.

Nu sitter alltså jag och min vän med varsin ploprof och jag är iallfall helnöjd med min. En Submariner är fantastisk och jag vill äga en till i sinom tid men tyvärr var jag tvungen att låta den gå vidare (jag är ju trots allt bara 20 år och inte ekonomiskt oberoende) för att ha råd med mitt nyförvärv.

Det jag gillar med min Ploprof är att jag hitills bara hört 2-3 kompisar som tycker den är fin, resten tycker bara den ser klumpig och ful ut. Och det är DET som är charmen med ploprof. Du ska inte gilla den om du inte har en jävla aning om vad det är. Till och med drinkluder på krogen kan känna igen din Rolex submariner, men det är få som lägger märke till en dunderklunp som Ploprof. Med det sagt menar jag inte att Submarinern är sämre en än Ploprof. Bara att jag tror jag var ute efter något mer annorlunda för stunden. Min Submariner kändes för självklar för min ålder. Såg mest ut som en snorunge som fått fin klocka i studentpresent och den stämpeln ville jag gärna försöka undgå. Här är alltså klockan som oavbrutet suttit på handleden sedan 2 veckor tillbaka!

DSC_0246_zps208fcc7a.jpg



DSC_0248_zpse5b41598.jpg
 

Isodor

Audemars
Bra val.

Har en en ny plopp inom familjen vilken är en riktig grisjävel. Finns få stöddigare dykarklockor ur klassiskt snitt och historia.

Som du säger, inget ont om Sub's men satan vad den har blivit svensson på stureplan :) Kul med något annorlunda, speciellt i din ålder.
 

carlanton

Audemars
Det är väl inte så konstigt att kunna köpa en dyr klocka när man är 20 med tanke på hur höga minimilöner vi har i Sverige. Alla mina kompisar har datorer, TV-apparater, bilar och annan tråkig skit till ett betydligt högre värde än mina två klockor, har man jobb handlar det bara om prioriteringar, men det förstår inte vanliga människor.

Vill för övrigt också ha en plopp :(
 

calzone

Vacheron
Trevlig läsning, Kul att du är nöjd med ploppen :D. Det är inte konstigt att äga dyra saker som ung har en kompis som ägde en tv-spels samling värd ungefär 500 k +- vid 18 års ålder !
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Som pojkspoling har man sällan så mycket ansvar utöver sig själv så det är väl ofta då man kan lägga ut pengar på ren lyxkonsumtion. Önskar jag lagt pengarna för var 10:e öl i ett klocksparkonto från 15 års ålder fram tills ungarna kom. Jäklar vilken samling man skulle ha då! :)
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Dagen klocka av Fabian, måndag v.7

LongCon skrev:
Som pojkspoling har man sällan så mycket ansvar utöver sig själv så det är väl ofta då man kan lägga ut pengar på ren lyxkonsumtion. Önskar jag lagt pengarna för var 10:e öl i ett klocksparkonto från 15 års ålder fram tills ungarna kom. Jäklar vilken samling man skulle ha då! :)

Haha, lätt! Hade med största sannoklikhet varit miljonär då, med tanke på att man snittat 10-20 öl i veckan i drygt 20 år... :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Re: Sv: Dagen klocka av Fabian, måndag v.7

Camo00 skrev:
LongCon skrev:
Som pojkspoling har man sällan så mycket ansvar utöver sig själv så det är väl ofta då man kan lägga ut pengar på ren lyxkonsumtion. Önskar jag lagt pengarna för var 10:e öl i ett klocksparkonto från 15 års ålder fram tills ungarna kom. Jäklar vilken samling man skulle ha då! :)

Haha, lätt! Hade med största sannoklikhet varit miljonär då, med tanke på att man snittat 10-20 öl i veckan i drygt 20 år... :)

Det var en konsumtion vill jag lova :lol:
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Vintage92 skrev:
Härligt med en annan 20åring. Tack för en trevlig läsning, och jag som var inne på att köpa en sub.. :|


haha men jag skrev ju att jag vill äga en submariner igen i framtiden men att jag nu var ute efter något annat. så fortsätt leta efter en årsklocka (sett din annons på K&S), även om jag sällan ser klockor från just 92. någon som vet varför?
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Fabian skrev:
Vintage92 skrev:
Härligt med en annan 20åring. Tack för en trevlig läsning, och jag som var inne på att köpa en sub.. :|


haha men jag skrev ju att jag vill äga en submariner igen i framtiden men att jag nu var ute efter något annat. så fortsätt leta efter en årsklocka (sett din annons på K&S), även om jag sällan ser klockor från just 92. någon som vet varför?
Håller med! Letar som en galning efter en 92a men den ända som finns är en uppsjö av subs och gmt från 91 :'(
Vad hände 1992?
 

naggge

Panerai
LongCon skrev:
Som pojkspoling har man sällan så mycket ansvar utöver sig själv så det är väl ofta då man kan lägga ut pengar på ren lyxkonsumtion.

Kompisar och kollegor frågar ganska ofta hur jag kunde köpa en helt ny Rolex när jag är så ung.
Mitt svar blir nästan alltid att jag får passa på innan jag skaffar fruga och barn som kommer medföra betydligt högre levnadskostnader. Då kanske jag inte har möjligheten att lägga pengarna på klocka. Lika bra att ha det avklarat så slipper man tjat i framtiden :)
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Riktigt rolig läsning ! Väntar med spänning på nästa inlägg !

Och en sak till .....Riktigt fet grisjävel ;)!
 
carlanton skrev:
Det är väl inte så konstigt att kunna köpa en dyr klocka när man är 20 med tanke på hur höga minimilöner vi har i Sverige. Alla mina kompisar har datorer, TV-apparater, bilar och annan tråkig skit till ett betydligt högre värde än mina två klockor, har man jobb handlar det bara om prioriteringar, men det förstår inte vanliga människor.

Vill för övrigt också ha en plopp :(

Men, kära du! Det handlar ju bara om att spara och prioritera. Köp din plopp! Nu! ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fint! Även skönt att kunna känna sig gammal i klocksammanhang! Nu saknas bara de gubbigare dinkorn?
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Härligt inlägg och jag ser fram mot att läsa ikapp övriga veckan!
LongCon skrev:
Som pojkspoling har man sällan så mycket ansvar utöver sig själv så det är väl ofta då man kan lägga ut pengar på ren lyxkonsumtion. Önskar jag lagt pengarna för var 10:e öl i ett klocksparkonto från 15 års ålder fram tills ungarna kom. Jäklar vilken samling man skulle ha då! :)
Det vill du inte veta...:)
 
Topp