• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagen mekaniska dykarklockor, bara en gimmick?

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Ja GMT och kronograf. Jag använder kronograffunktionen på min klocka flera gånger om dagen.
GMT, Kronograf, Datum, Bezel för parkering och liknande och dagvisning (dåliga dagar). Så visst använder man komplikationer. Har ingen månfas men rätt säker på att den skulle komma till användning oxå:) Nu vart det lite OT.
 

SJ Smythe

Cartier
Klart seriösa dykare använder dator av inte minst säkerhetsskäl. Samtidigt kan man av samma anledning överväga redundans och en ok klocka kan man tycka är en enkel backup. Lite som att på sin oceanöverfart packa ned sextanten även fast man kör 100% med gps. Om nåt skit händer är man glad att man har den. Sen kanske man iofs inte måste ha just en sub för 30k...
 

UNO

Panerai
Gimmick. Tror bara GMT som används på "riktigt".

Njaa GMT-funktionen togs ju fram av Rolex enl önskemål från PanAm för att piloterna inte skulle bli sjuka av tidsomställningen som var en om inte ny företeelse så iallafall väsentligt mycket mer förekommande pga det trafikflygets tillväxt.
GMT visaren är alltså till för att hjälpa vår kroppsklocka att gå rätt.
Gauss symboliserar/signalerar klockans exakthet.
 

Xaero

Omega
Njaa GMT-funktionen togs ju fram av Rolex enl önskemål från PanAm för att piloterna inte skulle bli sjuka av tidsomställningen som var en om inte ny företeelse så iallafall väsentligt mycket mer förekommande pga det trafikflygets tillväxt.
GMT visaren är alltså till för att hjälpa vår kroppsklocka att gå rätt.
Gauss symboliserar/signalerar klockans exakthet.

Ehmn, va?
 

Onelund

Rolex
Vanliga sportdykare som dyker ända ner till 40 meters djup behöver inte ha dykdatorer, för det första så är det verkligen korta exponeringar så en dator med olika dekompressions algoritmer, RGB, VPM och Bühlman etc hjälper inte. För det andra så ingår det i sportdykarkurser att dyka utan datorer, efter tabeller. Däremot så behöver de en bottentimer.


Ställer mig tveksam till om jag skulle rekommendera att dyka till 40m utan dykdator, du har såklart rätt i att det förhoppningsvis är en kort exponering på 40 m men allt som oftast är det just på dessa djup en sportdykare behöver sin dykdator för att inte hamna i någon typ av dekoläge. Dessutom om du dyker i svenska vatten så är det vansinnigt bra att kunna slå på lite lyse på datorn utan att behöva fippla med lampor :)

Visst ingår det i kursen att du ska lära dig tolka en tabell, men handen på hjärtat hur många sportdykare dyker sedan efter tabellen?

mvh Onelund med en bra bit över 2000loggade dyk under 27års tid (dessutom Padiinstruktör dock vilandes)


Så ja en mekanisk dykklocka är en gimmick, visst finns det de som ska vara balla, men jag tror fortfarande på KISS principen Keep It Simple Stupid, dykdator, med tid ljud & djup
 
Hmm jag trodde det var självklart i en sån modern tid som vi lever i :)

Min Omega och Rolex är enbart onödig lyx/smycke som jag älskar att har :D

Men faktiskt så använder jag min Planet Ocean och Submariner ganska flitig när det gäller funktion. Jag använder den till:

1. Tiden
2. Datum
3. Månad

Jag är värdelös på att komma ihåg datum och vilket månad jag är i, och jag använder datum och månad flera gånger om dagen i min yrke.
 

DanielR

Friends of KS
2-Faktor
Ställer mig tveksam till om jag skulle rekommendera att dyka till 40m utan dykdator, du har såklart rätt i att det förhoppningsvis är en kort exponering på 40 m men allt som oftast är det just på dessa djup en sportdykare behöver sin dykdator för att inte hamna i någon typ av dekoläge. Dessutom om du dyker i svenska vatten så är det vansinnigt bra att kunna slå på lite lyse på datorn utan att behöva fippla med lampor :)

Visst ingår det i kursen att du ska lära dig tolka en tabell, men handen på hjärtat hur många sportdykare dyker sedan efter tabellen?

mvh Onelund med en bra bit över 2000loggade dyk under 27års tid (dessutom Padiinstruktör dock vilandes)


Så ja en mekanisk dykklocka är en gimmick, visst finns det de som ska vara balla, men jag tror fortfarande på KISS principen Keep It Simple Stupid, dykdator, med tid ljud & djup

Jättekul med fler dykare på forumet! Men det finns väl inget mer simpelt än en mekaniskt ur, en mekanisk djupmätare och en plasttabell som säger vilka gränser du ska hålla dig inom? :)
Med det sagt så tycker även jag att datorer är väldigt bekvämt, och väldigt ofta pålitliga. Som sagt dyker med två stycken själv:
bild (1).jpg

Första wristshoten med dessa två, dyker med en på varje arm, men svårt att ta wristshot själv! Självklart tar jag med loggen på mitt djupaste dyk, hehe.:cool:

Sannolikheten att båda de går sönder och att alla i teamets går sönder är så otroligt låg så därför har jag ingen klocka på mig också!
Så ja, ett automatisk ur som kostar väldigt mycket pengar och dyka med är överdrivet, skulle aldrig rekommendera någon som skulle börja dyka att köpa en dyr klocka för att det _behövs_. Men deras funktion och kunna dyka med bara en timer och djupmätare och tabell dvs funktionen som dessa klockor levererar? Väldigt viktigt i min åsikt.
Sen håller jag med om att sportdykare inte dyker efter en tabeller, det är bekvämt med en dator. Men inom teknisk dykning så är det väldigt många som gör det.
Mvh
DanielR
 

Onelund

Rolex
Jättekul med fler dykare på forumet! Men det finns väl inget mer simpelt än en mekaniskt ur, en mekanisk djupmätare och en plasttabell som säger vilka gränser du ska hålla dig inom? :)
Med det sagt så tycker även jag att datorer är väldigt bekvämt, och väldigt ofta pålitliga. Som sagt dyker med två stycken själv:
Första wristshoten med dessa två, dyker med en på varje arm, men svårt att ta wristshot själv! Självklart tar jag med loggen på mitt djupaste dyk, hehe.:cool:

Sannolikheten att båda de går sönder och att alla i teamets går sönder är så otroligt låg så därför har jag ingen klocka på mig också!
Så ja, ett automatisk ur som kostar väldigt mycket pengar och dyka med är överdrivet, skulle aldrig rekommendera någon som skulle börja dyka att köpa en dyr klocka för att det _behövs_. Men deras funktion och kunna dyka med bara en timer och djupmätare och tabell dvs funktionen som dessa klockor levererar? Väldigt viktigt i min åsikt.
Sen håller jag med om att sportdykare inte dyker efter en tabeller, det är bekvämt med en dator. Men inom teknisk dykning så är det väldigt många som gör det.
Mvh
DanielR


Även om vi inte delar uppfattning om hur enkel dykning går till så respekterar jag dina åsikter, tror ff att en "svensson"dykare dyker säkrare med en dator på handen än dina 3 objekt (mekaniskt ur, en mekanisk djupmätare och en plasttabell) de brukar ha fullt sjå med avvägning samt ha koll på luftförbrukningen.


Trevlig med fler rebreatherdykare tycker jag. Vi får göra en GTG så plockar jag med min O2ptima :)
 

DanielR

Friends of KS
2-Faktor
Även om vi inte delar uppfattning om hur enkel dykning går till så respekterar jag dina åsikter, tror ff att en "svensson"dykare dyker säkrare med en dator på handen än dina 3 objekt (mekaniskt ur, en mekanisk djupmätare och en plasttabell) de brukar ha fullt sjå med avvägning samt ha koll på luftförbrukningen.


Trevlig med fler rebreatherdykare tycker jag. Vi får göra en GTG så plockar jag med min O2ptima :)

Du har helt klart en poäng ang "svensson"dykare ;)
Ja det vore inte fel!
 

Rivalen

Rolex
Är väl samma sak med flygaruren.
Man litar hellre på instrumenten i flygplanet än att pillra med klockan kan jag tänka mig.

Men i dagens läge är en klocka ett smycke. Förr i tiden var det ju ett redskap, som sen om den var finare (Typ Omega/Rolex) eller en billigare är en annan sak. Kan väl säga redskap/smycke.

Men även om jag inte flyger så är min GMT mycket praktisk. Eller ja, jag flyger mycket. Men jag är inte pilot.
Använder den "komplikationen" mycket väl. Sen om jag skulle använda tachyn eller kronografen är en annan sak. Men sist jag hade kronograf så kom den inte till verklig nytta någon gång.

Dubbel säkerhet är ju, som sagts, att föredra både under vatten och i luft eller utan luft/rymden. Omegans historiska roll - Neil Armstrongs som ersättare för en pajad klocka i månlandarens imstrumentpanel. Buzz Aldrins som första armbandsur på månen och sedan minns jag inte namnet på den skipper som använde Omegan för att mäta bränntiden för de motorer som skulle placera Apollon rätt inför återinträdet, när instrumenten var helt utslagna. Allt detta gör att jag kommer att äga en Omega Moon Watch någon gång i livet.

Att ha dessa kvalitetsur på armen för dubbel säkerhet måste kännas gott.
 

meo_swe

Audemars
Dubbel säkerhet är ju, som sagts, att föredra både under vatten och i luft eller utan luft/rymden. Omegans historiska roll - Neil Armstrongs som ersättare för en pajad klocka i månlandarens imstrumentpanel. Buzz Aldrins som första armbandsur på månen och sedan minns jag inte namnet på den skipper som använde Omegan för att mäta bränntiden för de motorer som skulle placera Apollon rätt inför återinträdet, när instrumenten var helt utslagna. Allt detta gör att jag kommer att äga en Omega Moon Watch någon gång i livet.

Att ha dessa kvalitetsur på armen för dubbel säkerhet måste kännas gott.

När alla instrument var utslagna användes väl en Rolex 1675 vill jag minnas? Det ska tydligen vara lättare att kolla av sekundvisaren istället för att slå på och av kronografen hela tiden.
 

Rivalen

Rolex
Detta är intressant. Jag har läst att en 1675 påstås ha varit med uppe vid något eller några tillfällen, men jag tror aldrig NSA bekräftar annat än Omegan? Har du länk till detta med 1675 i just den rollen vid det tillfället? Eftersom en 1675 Root Beer och en Speedy 3573(72).50 står högst på önskelisten så vore det kul att veta mer. Men klockinköp är avlägset just nu, men man kan drömma.

Wikipedia besättning:
Besättning[redigera | redigera wikitext]
Befälhavare: James "Jim" Arthur Lovell Jr.Pilot för månlandaren: Fred W. HaisePilot för kommandomodulen: John L. Swigert

Vet inte vem av dem som tände raketmotorerna och vem som kollade klockan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Apollo_13

Edit: Vet inte hur tillförlitligt detta är: http://www.universetoday.com/62763/...lo-13-part-6-navigating-by-earths-terminator/
 

Icaras

Rolex

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Hej alla!
Här om dagen satt jag och pratade med ett gäng bekanta, varav två stycken är proffsdykare och medlemmar i en dykklubb med hundratals aktiva dykare. Den ena är dessutom veteran-lärare i djupdyk. De är båda klockentusiaster och vi kom in på en intressant konversation om dykarklockor. De menar att dagens analoga och mekaniska dykarur är det ingen riktig dykare som använder. Argumenten var att de ofta har för liten urtavla, ingen bakgrundsbelysning, ingen djupmätning eller barometer med mera. På de flesta kan man inte ens använda kronografen under vatten för att de har screw down pushers just för att vara vattentäta. De båda herrarna menar att de känner inte till att någon dykare i klubben skulle använda sig av analog-mekaniskt dykarur. De berättar att klockorna som används är uteslutande digitala lösningar, ofta med stora tydliga och bakgrundsbelysta displayer, som är programeringsbara att visa exakt det som den individuella dykaren önskar. Några djupdykar-varianter är till och med så avancerade att de har voice feedback och röststyrning som är kopplat till dykarens hjälm. Slutsatsen av diskussionen var att dagens analog-mekaniska dykarur är bara en framgångsrik gimmick som lever kvar av historiska skäl som ligger entusiaster och tillverkare varmt om hjärtat. Den ena dykaren kommenterade att de flesta mekaniska dykarur som säljs idag får nog aldrig mer vatten på sig än vad de får i badkaret hemma hos sin ägare. Hur resonerar ni kring detta?
Det låter väl högst rimligt alltihop?
 

Boris Balkan

Fark you!
Hur jag resonerar? Dom har säkert helt rätt. Det är dock inget som intresserar mig. Jag faller för märkets/klockans historik, design, urverk och marknadsföring. Annars skulle jag inte betala x-antal tiotusingar för en dykarklocka... :D
 

TLåbbman

Omega
nä inga riktiga dykare använder väl dykarklockor, ungefär som att ingen kör riktiga tävlingsrace med sportbilar. det är en gimmick till för amatörer med för mycket pengar helt enkelt =)
 

meo_swe

Audemars
Topp