• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagen mekaniska dykarklockor, bara en gimmick?

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Jag har dykt 35+ utan dykdator, killen som ledde dyket hade bara en seiko...
På samma dyk tog luften slut för mig på 5 meter medans jag väntade på att få gå upp pga. gamla skitslangar som läckte, lite småjobbigt, kunde inte blåsa upp västen vid ytan.
Blåsa upp västen ska ju även gå att göra med lungorna. Iaf på de västar jag använt ;)
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Jo, har du provat att göra det andfådd och känpandes för att hålla dig över ytan med 2 tunga gasflaskor på ryggen?
Ja, ganska krångligt men gick galant. Hade inte två tuber dock. Iofs tränar jag på ganska hög nivå, två pass om dagen fem gånger i veckan och inte röker. Kanske gör lite skillnad för lungorna
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Gimmick till viss del, själv kör jag med dator (Suunto Zoop) och en aqualand som backup för att ha dubbla djupmätare och tid.

Det ska nu nämnas att Oris faktiskt har en modell med Analog djupmätare och mekaniskt verk som skulle fungera finfint om man skulle orka dyka efter tabell, känner dock ingen dykare som gör det.
 

Rivalen

Rolex
Går väl aldrig att bena ut och skrivs olika här och där - Hodinkee skriver såhär:

The Rolex GMT Master 1675: While we all know the Omega Speedmaster Professional was official NASA issue, it is widely held that Jack Swigert, of Apollo 13, was actually wearing a Rolex GMT on that fateful flight. That theory is half true. In actuality, Swigert wore his personal GMT under the sleeves of his space suit while he wore his Omega on the outside. Many people have wondered why the GMT wasn't used for the moon missions and there are two simple reasons. 1) It is an automatic watch, and the lack of gravity would affect the accuracy of the movement. 2) It lacks a chronograph, and unlike most of us, the Apollo Astronauts actually used their chronographs for very important things.

Om man äger båda antar jag att man är "MoonWatch-Safe". Så jag drömmer vidare.

Hoppas det var Ok med en avvikare till rymden. Dubbel säkerhet verkar vara en bra grej i både vått och torrt.
 

Jonte73

Audemars
Dubbel och trippel säkerhet är något som kommer från militären ,
Och det är därifrån jag blivit drillad.
Hur ni andra gör är upp till er men jag hävdar fortfarande att ett manuellt ur skall med ner , om det är en automat skiter jag i huvudsaken den går att lita på.
 
Topp