• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagen pajkastningstråd - varför får Omega så mycket skit här på KS?

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Okej, jag erkänner på en gång. Omega är ingen storfavorit för mig. Men jag kan inte förneka att dom har en del tilltalande modeller, exempelvis gillar jag PO 2500 och Aqua Terra 8500 starkt och skulle kunna tänka mig äga någon dem, i min tanke vore det rätt coolt att sitta på MM300, PO2500 och en Sub-C samtidigt, alltså en ikon från varje tillverkare.. Men varför har en del av er ett mindre gott öga till Omega? (utveckla mer än att dom är "tråkiga")
 

max

Dancing Queen
Känns mest som att du hakat upp dig på saken. Lite gruff och munhuggeri blir det alltid mellan märkena, whats the deal.

Omega borde ju ha tänkt sig för innan de håsade james bond, os, oändligt med limited editions och en hel drös modeller man tröttnar snabbt på i sin desperata jakt efter den ungdomliga målgruppen.
Sen har de ju trevliga modeller bland allt junk! Precis som att rolex också har många tråkiga moderna modeller men några guldkorn. Rolex har ju dock ett roligare vintagesortiment i mitt tycke.

Båda gör bra klockor, vissa är fulare än andra och omega kommer alltid att bäras av den servitör som serverar rolexägarens mat :artist: :artist: :artist: :artist:

...att jag ens orkar ge mig in i en såhär meningslös diskussion
 

carlanton

Audemars
Jag gillar konsekventa tillverkare som inte försöker tillfredsställa sina kunder för mycket. Ta de klassiska, extremt starka varumärkena som Rolls Royce eller Rolex som exempel. Omega har typ en miljon olika modeller och ingen som helst konsekvens i sin design. Jag gillar många av 60- och 70-talarna, men idag finns det inget kvar av originaldesignen. Problemet är väl att man har tagit ett bruksmärke och gjort om det till ett lyxmärke, och därmed också förlorat en del av sin historia och arv.

Men framförallt är Omegas design och marknadsföring tråkig. Jämför nylanseringen av Ploprofen med uppgraderingen av Seadwellern. Varför skickade inte Omega ned sin klocka till botten av Challengerdjupet? Till och med ett halvt bortglömt märke som Zenith har ju lyckats plocka stora äventyrspoäng med sponsringen av Baumgartner. Omega utnyttjar inte ens sitt rymdarv utan bränner alla PR-pengar på att visa upp George Clooney med en skitful guldklocka.
 

Reize

Omega
Omega har ju ett grymt brett och roligt vintage-sortiment. Inte ens de mest hjärtlösa av forummedlemmar kan väl tycka illa om Speedy pro, Seamaster jedi, Railmaster eller Seamaster 600 Ploprof?
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Speedmaster Pro måste väl vara en av klockvärldens största ikon. Tror många här inne delar den uppfattningen.
Dock är jag nog ensam om att hålla den högre än Daytona :D
 

Mr Chance

Kalmar
Jag tycker inte alls att Omega får skit på forumet. Vad menar du med skit? Kan faktiskt inte påminna mig att jag läst någon post som kastat skit på Omega.
 

Isodor

Audemars
Jag gillar Omega men jag förstår de som blir lite förvånande/fundersamma när det kommer så mycket nyheter mm.
Då traditionen i branschen är väl att man rustar upp gamla modeller med lite nya make-ups, se Rolex, JLC osv.

Kan väl anses om "ofint" i branschen.
 

MartinSWE

Omega
Omega = Audi. Helt ok men inte så kul om man inte väljer S eller RS-modellerna. Omegas motsvarighet är väl Gamla Speedys eller klockor med co-axial verken i sig.

Däremot har Omega flera betydligt roligare kusiner i koncernen; Blancpain och Breguet! Varför nöja sig med den tråkiga kusinen från landet på åkern när man kan hänga med brudarna i stan?
 

Onelund

Rolex
Kan hålla med om att Omega sabbar sitt egna varumärke genom att ge ut en jädra massa modeller, Men jag är vansinnigt förtjust i deras klassiska seamastermodeller, utan nonsens007.

Samma sak med Hublot egentligen, de har ett bra grundutbud men sabbar med alla sina tramsiga jagvetintevadmodeller.
 
Topp