• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens dilemma – Låt oss reda ut detta en gång för alla!

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Har köpt en möglig guldfärgad sak igen. Ca 34 mm i diameter, och 18 mm lugs. Ingen lövtunn sak, men tar platsen som dressare bland mina övriga vintagedykare. Just nu sitter den på att enklare svart "alligatoraktigt” band.

Skulle ”Stilpanelen” kunna ge lite input på vad för band som skulle passa bäst? Croco, ödla, tunt, svart, brunt, mörkbrunt, glansigt??? Alla förslag, synpunkter, råd, tips mm. mottages med öppna armar, förutom svart nato ;) Och har du något till salu, som du tror skulle passa, tveka inte att höra av dig ASAP!

NU till det stora generella dilemmat!

Att man ska matcha bandfärg med bälte och skor, kanske många hört någon gång, men hur är det med själva uret och bandet, specifikt gällande dressare? Ljus tavla med svart band, eller guldfärgad klocka med brunt band, eller stålklocka med svart band, ja ni förstår frågan… Så vad tycker du är ”bäst”? Finns det några generella regler/etiketter man kan bryta mot?

Enklare alligatorisch...

20130223_074955_zps8aff6539.jpg


20130223_075023_zpsd57348be.jpg


20130223_074903_zpsa9786ddb.jpg


med svart matt läder...

20130220_100351_zps92a46b57.jpg
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Tycker själv att ett ljusbrunt präglat och tunt band funkar till alla dressare. Gärna liten lätt patina.
 

_jonte

Patek
Re: Sv: Dagens dilemma – Låt oss reda ut detta en gång för a

Vilken pärla, grattis! :)
Hade nog tänkt att ett tunt, nästan sladdrigt, matt band i svart eller mörkbrunt hade passat bra. Kanske struts, croco, eller bara ett slätt kalvläder. Gärna 18/15 eller till och med 18/14.
 

Obeedoobe

Friends of KS
Ha ha, bidrar så gärna så:). Tycker att svart alligator gör sig riktigt bra på dressare i guld. Klassiskt! Till stålisar är det läckert med brun struts.
När det gäller att matcha till bälte, skor mm så får det inte bli för mycket. Kan vara snyggt att bryta av. Allt handlar om tillfälle.
Efter 18:00, inga bruna skor;).
Här är min connie i svart.

Mvh
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1361614629.040927.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1361614629.040927.jpg
    84.1 KB · Visningar: 576

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Obeedoobe skrev:
Ha ha, bidrar så gärna så:). Tycker att svart alligator gör sig riktigt bra på dressare i guld. Klassiskt! Till stålisar är det läckert med brun struts.
När det gäller att matcha till bälte, skor mm så får det inte bli för mycket. Kan vara snyggt att bryta av. Allt handlar om tillfälle.
Efter 18:00, inga bruna skor;).
Här är min connie i svart.

Mvh
Snygg Connie, och tack för tipsen! Lutar nog åt ett svart croco, men nog finns det fler här som har åsikter eller funderingar kring detta, eller?

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Re: Sv: Dagens dilemma – Låt oss reda ut detta en gång för a

_jonte skrev:
Vilken pärla, grattis! :)
Hade nog tänkt att ett tunt, nästan sladdrigt, matt band i svart eller mörkbrunt hade passat bra. Kanske struts, croco, eller bara ett slätt kalvläder. Gärna 18/15 eller till och med 18/14.
Tack, gillar den mycket :) Gäller bara att bestämma sig för ett band, problemet är precis som du påpekar, att väldigt många alternativ faktiskt funkar... ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Enkelt! Glöm färgmatchningen med övrig klädsel och tänk tidsenligt. Alla stoppade band går bort, här skall de vara tunna och jämntjocka. Undvik gärna sömnad och om du vill ha sömn välj en utan kontrasterande och se till att kanterna inte är vikta utan avskurna. Se även till att kanterna inte har ett tjockt gummilager på sig. Angående färg skulle jag säga mörkbrun som fungerar bra till guld och ljusa tavlor. Svart får uret att se lite smutsigare ut och känslan kan lätt bli lite modernare. Ljusbrunt kommer få uret att kännas lite neddressat. Angående djur är det helt upp till bäraren men även svårt då häst, kalv, svin, elefant, ödla, stingrocka, krokodil och alligator kan se så olika ut. Så jag rekommenderar teju-ödla eller krokodil med små sköldar.

P.S: Glöm präglade band, de är en synd.
SNC11153.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Aurum skrev:
Enkelt! Glöm färgmatchningen med övrig klädsel och tänk tidsenligt. Alla stoppade band går bort, här skall de vara tunna och jämntjocka. Undvik gärna sömnad och om du vill ha sömn välj en utan kontrasterande och se till att kanterna inte är vikta utan avskurna. Se även till att kanterna inte har ett tjockt gummilager på sig. Angående färg skulle jag säga mörkbrun som fungerar bra till guld och ljusa tavlor. Svart får uret att se lite smutsigare ut och känslan kan lätt bli lite modernare. Ljusbrunt kommer få uret att kännas lite neddressat. Angående djur är det helt upp till bäraren men även svårt då häst, kalv, svin, elefant, ödla, stingrocka, krokodil och alligator kan se så olika ut. Så jag rekommenderar teju-ödla eller krokodil med små sköldar.

P.S: Glöm präglade band, de är en synd.
SNC11153.jpg
Tack för lektionen! Hur ställer du dig till högglans, mellanglans eller matt finish?

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jokkmokkswe skrev:
Ett vitt nato, med hälsningar från Örebro
Vad är det med dig och Örebro egentligen? Har ju träffat dig flera gånger och t.o.m. köpt en klocka av dig, och du verkar ju hyfsat normalbegåvad ;) men jag blir inte klok på dig...
 

ZQT

The Banker
2-Faktor

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
theargonaut skrev:
Aurum skrev:
Enkelt! Glöm färgmatchningen med övrig klädsel och tänk tidsenligt. Alla stoppade band går bort, här skall de vara tunna och jämntjocka. Undvik gärna sömnad och om du vill ha sömn välj en utan kontrasterande och se till att kanterna inte är vikta utan avskurna. Se även till att kanterna inte har ett tjockt gummilager på sig. Angående färg skulle jag säga mörkbrun som fungerar bra till guld och ljusa tavlor. Svart får uret att se lite smutsigare ut och känslan kan lätt bli lite modernare. Ljusbrunt kommer få uret att kännas lite neddressat. Angående djur är det helt upp till bäraren men även svårt då häst, kalv, svin, elefant, ödla, stingrocka, krokodil och alligator kan se så olika ut. Så jag rekommenderar teju-ödla eller krokodil med små sköldar.

P.S: Glöm präglade band, de är en synd.
SNC11153.jpg
Tack för lektionen! Hur ställer du dig till högglans, mellanglans eller matt finish?

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
Desto blankare desto mer uppklätt.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
JakobZ skrev:
theargonaut skrev:
JakobZ skrev:
Något brunt med valfritt mönster. Guld och brunt passar alltid bra ihop!
Vintage92 skrev:
Vilken klocka!! Sedan håller jag med JakobZ, brunt i vilket mönster du vill.
Tack! Är ni bröder eller ;) Jobbigt med lika avatarer...

Det där tar jag som en förolämpning. Skulle aldrig bära fluga förutom när jag gifter mig.
Sorry :) Själv undviker jag både fluga och slirre, så ofta som bara möjligt, men det kan se ballt ut, och ni båda såg ju ut att ha lite stilkoll, så att säga...
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
theargonaut skrev:
JakobZ skrev:
theargonaut skrev:
JakobZ skrev:
Något brunt med valfritt mönster. Guld och brunt passar alltid bra ihop!
Vintage92 skrev:
Vilken klocka!! Sedan håller jag med JakobZ, brunt i vilket mönster du vill.
Tack! Är ni bröder eller ;) Jobbigt med lika avatarer...

Det där tar jag som en förolämpning. Skulle aldrig bära fluga förutom när jag gifter mig.
Sorry :) Själv undviker jag både fluga och slirre, så ofta som bara möjligt, men det kan se ballt ut, och ni båda såg ju ut att ha lite stilkoll, så att säga...

:mrgreen:
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
theargonaut skrev:
JakobZ skrev:
Något brunt med valfritt mönster. Guld och brunt passar alltid bra ihop!
Vintage92 skrev:
Vilken klocka!! Sedan håller jag med JakobZ, brunt i vilket mönster du vill.
Tack! Är ni bröder eller ;) Jobbigt med lika avatarer...

Haha, du ska vet hur sjukt jobbigt det är. Bilden JakobZ har, använder jag ofta som visningsbild på forum. Så varje gång JakobZ Skriver något så tror jag att det är jag som har skrivit innan jag kommer på.
Kvällens projekt kanske blir att leta upp en ny bild så jag slipper detta...... :eek:
Och JakobZ, jag måste säg att du har en god smak!
Adjö jävla visningsbild!! :D
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
jabla skrev:
Med de bandhornen tycker jag definitivt att bandet skall vara tunnt, gärna brun ödla.
Ja tunt blir nog bäst, men vet inte riktigt vad jag tycker om ödla... Lutar nog mer åt croco just nu.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
theargonaut skrev:
Aurum skrev:
http://i.ebayimg.com/t/Hirsch-Genuine-Alligator-17mm-Blue-Watch-Wristwatch-Band-Strap-Made-in-Austria-/00/s/NDQ5WDcwMA==/$(KGrHqJ,!rIFBPSRPY,LBQkW60!oN!~~60_3.JPG
http://www.ebay.com/itm/370747885445?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2648
Grymt tack! Skulle nog aldrig hittat det själv. Otidsenligt var det va? Fanns det verkligen blåa alligatorer på femtiotalet ;-)

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
Klart de fanns, de var bara lite sällsynta då de inte överlevde så länge i det fria.
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Vanligt förekommande är ju bruna skinnband till guld & guldfärgade boetter
och svart till stål... Jaeger kör ju ibland med struts tex till reverso ,men kanske det sticker ut lite väl mycket på klockans bekostnad så jag skulle nog ha valt ett mörkt brunt ganska tunt skinnband till den klockan..
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
antikmartin skrev:
Vanligt förekommande är ju bruna skinnband till guld & guldfärgade boetter
och svart till stål... Jaeger kör ju ibland med struts tex till reverso ,men kanske det sticker ut lite väl mycket på klockans bekostnad så jag skulle nog ha valt ett mörkt brunt ganska tunt skinnband till den klockan..
Ja, det lutar nog åt det, om jag inte ska våga mig på det blåa blått croco, som Aurum hittade...

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 
Topp