• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

rogart-63

Patek
Sitter i en Jaeger le coultre cal 479. Har du en sån @Martin Lovasz ? :) Kanske kan funka med @Fadershan skruven. Ska mäta.
Jag har dock stött på patrull ändå. Gånghaken visade sig vara ful lagad. Eller sliten. Axlen ramla ur själva gånghaken. Den var fastsatt med shellac. Å hitta en ny gånghake verkar inte vara lätt?
Finns lösa axlar på cousinsuk . Men det är ju inte säkert det funkar heller?
 

rogart-63

Patek
Inte lätt att ta bild på nåt så litet. Går att montera axlen men den sitter inte kvar. Den nya har är nåt liknande så man måste få den i rätt höjd oxå? Så impuls stenen sitter rätt.
DSC08591.JPG
DSC08592.JPG
DSC08593.JPG
 

rogart-63

Patek
Borde finnas ngn generic gånghake som passar? Cousins har väl lite olika?
Det vet i sjutton? Tycker nästan att alla gånghakar ser olika ut? En ny kosta $115 plus frakt :(
Frågan är om det är värt det? Verket är rätt illa däran. Istället för ändsten på tavelsidan av balansjuvelen sitter en mässingsbit. Någon har hackat kråksparkar under balanskloven för att skapa lite mer space till balansaxlen. Fjädern har troligen gått av vid nåt tillfälle och är dubbelvikt i änden.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Ja, generisk gånghake är nog svårt om man inte vet exakt vilken. Det krävs en ganska exakt passform för att det skall fungera ..
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Sitter och funderar på vad det går att göra åt ett lite äldre quartz-verk, ett ESA 536.121 (Certina 738) som sitter i min City-dykare. Vill inte riktigt hålla tiden med ett nytt batteri. Går det att serva, eller är det ersättningsverk som gäller?
IMG_2920.JPG
 

rogart-63

Patek
Sitter och funderar på vad det går att göra åt ett lite äldre quartz-verk, ett ESA 536.121 (Certina 738) som sitter i min City-dykare. Vill inte riktigt hålla tiden med ett nytt batteri. Går det att serva, eller är det ersättningsverk som gäller?
IMG_2920.JPG
Det går att serva dessa . Brukar funka klart mycket bättre efter en rengörning. Så länge som quartzkristallen är okej. Har några såna verk liggande om du behöver delar. Var rädd om spolen bara. Vad för batteri satte du i? Finns ersättningsverk NOS oxå . Men dom kan kosta en slant?
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Det går att serva dessa . Brukar funka klart mycket bättre efter en rengörning. Så länge som quartzkristallen är okej. Har några såna verk liggande om du behöver delar. Var rädd om spolen bara. Vad för batteri satte du i? Finns ersättningsverk NOS oxå . Men dom kan kosta en slant?
Ska undersöka saken närmare vid senare tillfälle när jag fixat en ny krona också. Apropå batteri så var det ett "nytt" som jag hade hemma. Hur pass "nytt" är oklart, men det var iallafall ut en obruten förpackning. Ska prova med att köpa ett "nytt" på riktigt, är det något speciellt batteri jag ska köpa i så fall? Är dessa verk lite noga med batterit!?
 

rogart-63

Patek
Ska undersöka saken närmare vid senare tillfälle när jag fixat en ny krona också. Apropå batteri så var det ett "nytt" som jag hade hemma. Hur pass "nytt" är oklart, men det var iallafall ut en obruten förpackning. Ska prova med att köpa ett "nytt" på riktigt, är det något speciellt batteri jag ska köpa i så fall? Är dessa verk lite noga med batterit!?
Tror inte det ? Möjligen på livslängden om man kör ett batteri av okänt märke . Att det inte räcker lika länge . Sen finns ju risk att det kan läcka . Testa å byt batteri . Funkar inte det så är nog en service enda utvägen?
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Tror inte det ? Möjligen på livslängden om man kör ett batteri av okänt märke . Att det inte räcker lika länge . Sen finns ju risk att det kan läcka . Testa å byt batteri . Funkar inte det så är nog en service enda utvägen?
Över natten har det tappat ca 8 min. Vad tror du om det? Kan det gå att serva bort så att säga, eller? Vad säger er erfarenhet ni som har skruvat en del i Quartz-verk?! Jag har ingen koll här!
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Hur känns visarna när du ställer in tiden ? Går dom väldigt lätt ? Slitet minutrör ?
De går inte väldigt lätt, finns ett jämt motstånd.

Om jag nu skulle gå på ersättningsverkslinjen. Undra vad det är för originalverk i klockan. Jag antar att det är bytt minst en gång då det sitter ett Cerina-märkt 536-121 i. Är ESA/ETA 536-121 original verket tro. Kan så vara, t ex Heuer hade ju det i sin Monnin. @Gummo kanske vet? Vad har du för verk i din gula City?
 

Psykel

Patek
Beställde precis en visarplockare på Tradera! Nu jäklar ska jag få ordning på visarna på min Certina DS! Kronan får vänta, eftersom den ändå funkar helt okej som den är.
Visst är det typiskt när en vintageklocka går så gott som perfekt, men så är det nåt annat knas som förstör, typ visare en kvart ur fas?
 

Psykel

Patek
Måste bara lista ut hur jag får ut verket ur boetten! Den där feta gummiringen skapar ju problem! :D
Edit: Körde lite fix i går kväll också. Fick hem en fin Seiko-quartzare från 1980 förra veckan, som var tänkt som donator. Men den var så trevlig att jag polerade det repiga glaset och lagade originallänken! En såndär märklig sprint hade försvunnit vid spännet, men den behövde ändå kortas så var bara att flytta! Slänger upp en bild senare!
 

Martin Lovasz

Audemars
Måste bara lista ut hur jag får ut verket ur boetten! Den där feta gummiringen skapar ju problem! :D
Edit: Körde lite fix i går kväll också. Fick hem en fin Seiko-quartzare från 1980 förra veckan, som var tänkt som donator. Men den var så trevlig att jag polerade det repiga glaset och lagade originallänken! En såndär märklig sprint hade försvunnit vid spännet, men den behövde ändå kortas så var bara att flytta! Slänger upp en bild senare!
Ta ut kronan sedan sätter du en skruvmejsel där bommen gick och så bänder du upp urverket så lång det gå ett par gånger så brukar gummit lossa. Bänd inte runt kanterna för du kommer bara böja verkhållaren och då ser det inte så snyggt ut.
 
  • Like
Reactions: Beo

Martin Lovasz

Audemars
Sitter och funderar på vad det går att göra åt ett lite äldre quartz-verk, ett ESA 536.121 (Certina 738) som sitter i min City-dykare. Vill inte riktigt hålla tiden med ett nytt batteri. Går det att serva, eller är det ersättningsverk som gäller?
IMG_2920.JPG
Det enklaste sättet att snabbserva dessa verk är att plocka av kretskortet (skyddet för spolen måste också lossas), olja bussningarna och på med kretskortet igen. Är visarna tröga måste även tavlan med visare tas loss, minutröret sitter med friktion mot mellanhjulet och denna koppling måste då oljas. Om du även plockar isär hela drivmekanismen var väldigt noga med att du inte böjer hjulbryggan då den redan har en böj i sig och bussningen lossar lätt som sitter närmast böjen.

Var väldigt noga med att du inte är laddad då kretskorten bränner mycket lätt vid minsta urladdning.
 
Senast ändrad:

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Det enklaste sättet att snabbserva dessa verk är att plocka av kretskortet, olja bussningarna och på med kretskortet igen. Är visarna tröga måste även tavlan med visare tas loss så man kan olja minutröret då den sitter med friktion mot mellanhjulet och denna koppling måste då oljas. Om du även plockar isär hela drivmekanismen var väldigt noga med att du inte böjer hjulbryggan då den redan har en böj i sig och bussningen lossar lätt som sitter närmast böjen.

Var väldigt noga med att du inte är laddad då kretskorten bränner mycket lätt vid minsta urladdning.
Jag blir nervös bara av att läsa detta. :nailbiting:. Jag kommer bränna verket, garanterat!
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag blir nervös bara av att läsa detta. :nailbiting:. Jag kommer bränna verket, garanterat!
Jag brände två i rad en gång innan jag förstod att det var mikroskopet inbyggda lampa som laddade upp mig...

Det hemska är att dessa urverk kostar ca 600kr för datumversionen och ca 1200kr för dag/datum versionen på eBay så de har blivit ruskigt dyra de senaste två åren. Kretskorten sälj sällan lösa så det blev dyrt, nu snodde jag delar från Tradera köp då andra idag bortglömda märken också använde dessa urverk så de finns men andra klockor får sätta livet till.

En annan orsak till varför urverket är dyra är att ESA/ETA lödde fast ena ändan av spolen och om man tittar noga ser man en mycket tunn tråd som går från spolen till kretskortet och denna tråd är mycket lätt att ha av om man slinter med skruvmejseln, går spole i sig sönder måste också hela kretskortet bytas.
 
Senast ändrad:

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Jag brände två i rad en gång innan jag förstod att det var mikroskopet inbyggda lampa som laddade upp mig...

Det hemska är att dessa urverk kostar ca 600kr för datumversionen och ca 1200kr för dag/datum versionen på eBay så de har blivit ruskigt dyra de senaste två åren. Kretskorten sälj sällan lösa så det blev dyrt, nu snodde jag delar från Tradera köp då andra idag bortglömda märken också använde dessa urverk så de finns men andra klockor får sätta livet till.

En annan orsak till varför urverket är dyra är att ESA/ETA lödde fast ena ändan av spolen och om man tittar noga ser man en mycket tunn tråd som går från spolen till kretskortet och denna tråd är mycket lätt att ha av om man slinter med skruvmejseln, går spole i sig sönder måste också hela kretskortet bytas.
Passar kretskort från besläktade ESA/ETA-verk? Har några på span på tredera som kan passa.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
såg nu när jag tittade till city:n att verket/sekundvisaren fastnar några sekunder, vaggar fram och tillbaka, för att sedan fortsätta. Vad tror ni quartz-kunniga om det? Går sånt att serva bort eller är det elektroniken som strular.
 

Martin Lovasz

Audemars
Komplicerat det här. 536.121 är ett AS tillverkat ESA urverk (har sett AS stämplat på dem) och samma tillverkat av ESA heter 952.111 och jag tror att ESA/ETA 9362 också använder samma kretskort så inte helt lätt. Jag vet att det finns ytterligare modeller där kretskorten inte passar så man får kolla på bilder och se om det har samma skruvhål, att sedan 9362 finns med kretskort som ser annorlunda ut gör det inte enklare.

Att sekundvisaren gör så betyder 9 gånger av 10 att det behövs olja i de ytter bussningarna. Men just dessa urverk kan behövas plockas ner och rengöras om det sitter torkad olja på andra sidan men börja med att olja bussningarna.

ESA slukade de flesta urverkstillverkarna på 70-talet och sedan fick man för sig att allt skulle tillverkas under ETA och man blir surrig av att allt har olika namn och nummer.
 
Senast ändrad:

Martin Lovasz

Audemars
Om någon vill fynda en fin Tissot så finns denna på Tradera.
http://www.tradera.com/item/190122/285074696/tissot-armbandsur-70-tals-retro-

Varför länkar jag till denna undrar ni kanske? Tipset ligger i att säljaren skriver att minutvisaren inte hänger med men så är inte fallet utan det är okunskap som gör att denna klocka kommer slumpas bort. Det säljaren inte vet är att det är en tidszonsklocka och när man ställer tiden med kronan ställs endast timvisaren en timma fram eller bak och att man ställer minuter genom att trycka in kronan och hålla den inne i 5 sekunder och sedan snabbt släppa ut och trycka in kronan igen.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Om någon vill fynda en fin Tissot så finns denna på Tradera.
http://www.tradera.com/item/190122/285074696/tissot-armbandsur-70-tals-retro-

Varför länkar jag till denna undrar ni kanske? Tipset ligger i att säljaren skriver att minutvisaren inte hänger med men så är inte fallet utan det är okunskap som gör att denna klocka kommer slumpas bort. Det säljaren inte vet är att det är en tidszonsklocka och när man ställer tiden med kronan ställs endast timvisaren en timma fram eller bak och att man ställer minuter genom att trycka in kronan och hålla den inne i 5 sekunder och sedan snabbt släppa ut och trycka in kronan igen.
Samma verk som omega 1342, är det inte så? Och nu när alla vet det kommer den bli dyr.
 
  • Like
Reactions: Beo

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Komplicerat det här. 536.121 är ett AS tillverkat ESA urverk (har sett AS stämplat på dem) och samma tillverkat av ESA heter 952.111 och jag tror att ESA/ETA 9362 också använder samma kretskort så inte helt lätt. Jag vet att det finns ytterligare modeller där kretskorten inte passar så man får kolla på bilder och se om det har samma skruvhål, att sedan 9362 finns med kretskort som ser annorlunda ut gör det inte enklare.

Att sekundvisaren gör så betyder 9 gånger av 10 att det behövs olja i de ytter bussningarna. Men just dessa urverk kan behövas plockas ner och rengöras om det sitter torkad olja på andra sidan men börja med att olja bussningarna.

ESA slukade de flesta urverkstillverkarna på 70-talet och sedan fick man för sig att allt skulle tillverkas under ETA och man blir surrig av att allt har olika namn och nummer.
Den här skulle passa min City va? Verket alltså...
http://www.tradera.com/item/190111/285571755/certina-herrklocka-quartz-769-swiss-made
 

Martin Lovasz

Audemars
Samma verk som omega 1342, är det inte så? Och nu när alla vet det kommer den bli dyr.
Det sitter antingen ett SSH 2030 eller SSH 2031 i den och Omegan använde inte vad jag vet just dessa urverk.

Kretskortet gör det nog men inte urverket då den är för fet.
 
Topp