• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Martin Lovasz

Audemars
Aha, på det viset. trodde omega och tissot delade den typen av verk på slutet av 70-talet.
Stämmer bra men just dessa urverk är lite udda och trots att det står SSH så undrar en del om inte någon annan står bakom designen, det finns en del andra tillverkare som använt dem men är ett mycket ovanligt urverk och är man samlare på quartz så skall man ha dessa två i sin samling och de fungerar nästan alltid när man stoppar i ett nytt batteri.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Stämmer bra men just dessa urverk är lite udda och trots att det står SSH så undrar en del om inte någon annan står bakom designen, det finns en del andra tillverkare som använt dem men är ett mycket ovanligt urverk och är man samlare på quartz så skall man ha dessa två i sin samling och de fungerar nästan alltid när man stoppar i ett nytt batteri.
jag köpte min omega 1342 som trasig. men den fungerade fint när jag fick hem den. :)
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Kretskortet är bytt en gång redan så Certina står inte bakom urverket i din klockan, kretskortet kommer från ett ETA 952.111 verk. :)
Vad tror du om det här verket då?
DSCF7152[1].JPG
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Ofta får man köpa på känn.

Denna kan ha ett urverk som passar då Tevo använde dessa urverk men inga garantier.
http://www.tradera.com/item/341996/284732407/vintage-swiss-tevo-quartsur
börjar känna mig förvirrade i värmen. Om jag ska köpa ett ersättningsverk till Cityn, vad ska jag köpa då? om jag fattat detta rätt så har jag ett AS 536.121 verk med kretskortet från ett ETA 952.111. Vad är då skillanden mellan dessa verk, höjden?

img_2920-jpg.580009
 

Martin Lovasz

Audemars
Det förstår jag för det är jag som är förvirrar och du som har rätt. 536.xxx är hög. 952.xxx och 936x är inte lika höga. Samma kretskort dock.
 
Senast ändrad:

Martin Lovasz

Audemars
Du är en guldgruva med din otroliga kunskap! jag kollar efter ett 536.xxx i första hand då. Men om det skulle bli ett av det lägre verken, kan det innebära problem?
Ofta använd det bakre locket för att hålla urverket på plats så den inte rasslar så det an bli löst om inte verkhållaren är stabil men man kan sätta in en plast eller gummiring som håller mot.
 

rogart-63

Patek
Misstänker att någon byt kretskort nån gång innan . 9362,536.111 och 952.111 har likadant kretskort och passar varandra. Det som kan skilja är höjd och dag/datumfunktion. Ålder och diameter på verket.
Om du hittar ett lägre verk kan det bli krångel. Visserligen kan man flytta över hjul och sånt men då sitter du i samma sits som att serva verket.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Ofta använd det bakre locket för att hålla urverket på plats så den inte rasslar så det an bli löst om inte verkhållaren är stabil men man kan sätta in en plast eller gummiring som håller mot.

För att krångla till det ännu mer tror jag det finns i olika pinion höjder?
Och där kom min huvudvärk tillbaka igen. Kan det aldrig vara lätt!!! Fast då hade antagligen inte varit lika kul med klockor! :)

Tror dock att det kommer sluta med att jag bönar och ber er herrar om en service. ;) snälla...
 

Psykel

Patek
Dåså! Gårdagens fix! Långt ifrån samma nivå som många andra i den här tråden, men jag blev nöjd och en smula stolt ändå!
Fick hem en Seiko 8222-6020 från 1980 i förra veckan. Tycker verkligen om den här typen av Seiko-quartz, speciellt med det lite finare 4-juvelersverket i den här.
Såhär såg den ut i annonsen:
IMG_3522.JPG

IMG_3521.JPG

Repigt glas och länken var paj vid spännet som ni ser.
Körde på med Autosol ett bra tag, samt plockade ett "stift" från en annan del i länken till spännet. Den behövde ändå kortas för att passa!
Nu ser den ut såhär:
IMG_5985.JPG

IMG_5986.JPG

Grymt nöjd för 141kr på tratten! Tanken var att använda verket i ett renoveringsobjekt med kantig boett och svart teak-tavla, men jag behåller den såhär sålänge!
Nästa grej blir att försöka få liv i en SQ100 från 1987. Baklocket sitter dock som berget, så vet inte om det bara är batteribyte som behövs eller om det är mer.
 

Fadershan

Patek
Dåså! Gårdagens fix! Långt ifrån samma nivå som många andra i den här tråden, men jag blev nöjd och en smula stolt ändå!
Fick hem en Seiko 8222-6020 från 1980 i förra veckan. Tycker verkligen om den här typen av Seiko-quartz, speciellt med det lite finare 4-juvelersverket i den här.
Såhär såg den ut i annonsen:
IMG_3522.JPG

IMG_3521.JPG

Repigt glas och länken var paj vid spännet som ni ser.
Körde på med Autosol ett bra tag, samt plockade ett "stift" från en annan del i länken till spännet. Den behövde ändå kortas för att passa!
Nu ser den ut såhär:
IMG_5985.JPG

IMG_5986.JPG

Grymt nöjd för 141kr på tratten! Tanken var att använda verket i ett renoveringsobjekt med kantig boett och svart teak-tavla, men jag behåller den såhär sålänge!
Nästa grej blir att försöka få liv i en SQ100 från 1987. Baklocket sitter dock som berget, så vet inte om det bara är batteribyte som behövs eller om det är mer.
Snyggt! Bra jobbat! :)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
De går inte väldigt lätt, finns ett jämt motstånd.

Om jag nu skulle gå på ersättningsverkslinjen. Undra vad det är för originalverk i klockan. Jag antar att det är bytt minst en gång då det sitter ett Cerina-märkt 536-121 i. Är ESA/ETA 536-121 original verket tro. Kan så vara, t ex Heuer hade ju det i sin Monnin. @Gummo kanske vet? Vad har du för verk i din gula City?
Har inte kollat. Trycktestad och fin så jag ska inte in och rota i onödan tänker jag:)
 

Exxet

Rolex
Något udda boett lr, tyvärr inte komplett, saknar ena långsidan, 22 mm x 40 mm med luggar, damur lr.
1.jpg
 

rogart-63

Patek
Alltid lika kul när det händer, jag har en låda full med dessa Tissot klockor i lite olika skick men denna är för fin för mig då jag vill ha något att jobba på.
Möjligen ingen fyrkantig Tissot quartz som det sitter ett 2031 verk i? Har en som tickar så fint men glaset har gått sönder?
Min klantighet :) Har sökt efter ett nytt glas men då det är fyrkantigt är det nästan omöjligt. Tror det står 40212 i baklocket.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Möjligen ingen fyrkantig Tissot quartz som det sitter ett 2031 verk i? Har en som tickar så fint men glaset har gått sönder?
Min klantighet :) Har sökt efter ett nytt glas men då det är fyrkantigt är det nästan omöjligt. Tror det står 40212 i baklocket.
Jag köpte denna i stället.
http://www.tradera.com/item/1917/285127815/tidèna-20atu-y652656
Men Hade koll även på denna.
Den jag köpte har ett omärkt verk. Hoppas att den fungerar bara.
DSCF7152[1].JPG

Tack för tipset!
 
Topp