• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Fadershan

Patek
Precis plockat isär och ska strax rengöra det troligtvis äldsta uret jag skruvat på hittills. Hittat endast en märkning på tavelsidan. Någon som vet vad det är för fabrikat?
Rejält litet så gäller att vässa mejslarna.

20170615_232704.jpg
20170615_232236.jpg
20170611_143020.jpg
Hehe coolt! Vet ej märkning. Även om det är litet såg verket tämligen enkelt ut, eller? :)
 

DrKlocka

Audemars
Inte världens roligaste verk att skruva med. Trots stor rengöring och friktionsfritt löpverk vill den inte gå särskilt bra. Skulle tippa på något med balansaxeln då den inte vill gå i alla lägen. Orkar inte mer och lägger den åt sidan tills vidare. Nåja, kul att testa på nytt verk, men det märks att det är ett rejält budgetverk som inte är tänkt att hålla i evigheter. Det är ju trots allt mer ett "smyckesur".
 

Fadershan

Patek
Inte världens roligaste verk att skruva med. Trots stor rengöring och friktionsfritt löpverk vill den inte gå särskilt bra. Skulle tippa på något med balansaxeln då den inte vill gå i alla lägen. Orkar inte mer och lägger den åt sidan tills vidare. Nåja, kul att testa på nytt verk, men det märks att det är ett rejält budgetverk som inte är tänkt att hålla i evigheter. Det är ju trots allt mer ett "smyckesur".
Typiskt Franskt!! ;)
 

rogart-63

Patek
Indeed :D

Öppnade nyss ett AS 1188 som gick ganska kasst. Fick en rejäl överraskning, ser ut som att någon försökt olja verket själv. Helt fullt med äcklig grön olja. Syntes dock inte när jag först öppnade verket.
"hur man inte servar en klocka"

20170616_152549.jpg

20170616_153018.jpg

20170616_153223.jpg
Ser man allt för ofta tyvärr. Förebaskat svårt att få bort all oljan är det oxå. Fick ett bra tips att ta delarna i D5 olja innan man rengör. Funkar rätt bra. Lätt att det blir en tråkig vit hinna på alla delar annars.
 

Martin Lovasz

Audemars
Man får oftast gå över allt med en nylonborste, träpinnar och Rodico men det tar flera timmar. Har dock varit tvunget att byta ut en balans en gång på grund av något tjockt fett används.
 

Fadershan

Patek
Äntligen typ klar! Har varit många små hinder på vägen men nu e den typ klar. Förutom rengöring och oljning fick jag byta balanstapp, fjäder till clutch lever (tack @rogart-63 ) och slutligen plexi igen för att det nya var inte högt nog så visarna gick i. Tycker rotorn skramlar lite och har inte kunnat testa fullt ut hur den fungerar än, därav typ klar.
IMG_20170616_174948.jpg
IMG_20170616_174324.jpg
 

DrKlocka

Audemars
Man får oftast gå över allt med en nylonborste, träpinnar och Rodico men det tar flera timmar. Har dock varit tvunget att byta ut en balans en gång på grund av något tjockt fett används.
Fick bort det mesta men vissa delar är förstörda. Typ ytan på fjäderhuset är totalslut. Satt ihop klockan nu men går riktigt konstigt. Får se hur mycket mer jag orkar felsöka. Tavlan är riktigt ful, tror någon har försökt bättra den med klarlack. Även visarna är fel.
 

Martin Lovasz

Audemars
Fick bort det mesta men vissa delar är förstörda. Typ ytan på fjäderhuset är totalslut. Satt ihop klockan nu men går riktigt konstigt. Får se hur mycket mer jag orkar felsöka. Tavlan är riktigt ful, tror någon har försökt bättra den med klarlack. Även visarna är fel.
Du får ta fram ett reservverk där du kan plocka det du behöver och förmodligen balansen som har massa fett/olja inkletad lite var stans. Om du inte har ett så kan jag kolla vad jag har.
 

Fadershan

Patek
Fick bort det mesta men vissa delar är förstörda. Typ ytan på fjäderhuset är totalslut. Satt ihop klockan nu men går riktigt konstigt. Får se hur mycket mer jag orkar felsöka. Tavlan är riktigt ful, tror någon har försökt bättra den med klarlack. Även visarna är fel.
Men helt galet vilka mängder det var oxå nu när jag tittar bilderna igen! Har lyckligtvis inte fått hem ett sånt verk än.. blä :) Vad satt verket i för något kul då?
 

Martin Lovasz

Audemars
Även ETA verk från fabrik kan vara överoljade med pölar under trumman och fick ett sådant verk i veckan men det var lätt att ta bort och hade inte gjort någon skada.
 

rogart-63

Patek
Äntligen typ klar! Har varit många små hinder på vägen men nu e den typ klar. Förutom rengöring och oljning fick jag byta balanstapp, fjäder till clutch lever (tack @rogart-63 ) och slutligen plexi igen för att det nya var inte högt nog så visarna gick i. Tycker rotorn skramlar lite och har inte kunnat testa fullt ut hur den fungerar än, därav typ klar.
IMG_20170616_174948.jpg
IMG_20170616_174324.jpg
Jäkl.. vad snygg den blev. Och amplutuden gick upp en del oxå. Klart godkänt. Rotor lagringar är svårt. Är det inte bara nån pinne som sticker upp. Brukar gå att byta. Rotorn är värre.
 

Martin Lovasz

Audemars
Första problemet och det jag tror kan vara hela huvudproblemet är att det verkar som minuthjulet har rostat fast i canon pinion och jag får inte av det. Några tips? Känns som att ifall jag drar hårdare går ngt av snart (som inte ska gå av dvs) :p
Samma hände med ett 25-652 verk och det var bara att byta båda hjulen. Kanske något rostlösande som citronsyra kanske kan lossa hjulen från varandra.

Vilket Blue Ribbon är det, en äldre (60-tal) eller nyare (70-tal) modell?
 

Fadershan

Patek
1964 och då tror jag ett lägre minut- och tim-rör skall passa.
Men herregud man tänker ju att de är sak samma bara det är till 25-651 men så finns de i tvån längder 180, 230! Vikka skojare! Tur att du sa det hade inte tänkt på det annars. Meen kommer säkert även behöva ett nytt centrumhjul då det sitter fast i dessa grabbar oxå.. suck. Vettetusan hur jag ska få av/bort allt. Men jag avvaktar och testar citronsyran först innan jag bänder loss skiten :p
 
Topp