• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

BoEtt

Rolex
Svårt att ta bra bild i en minimal garderob men nu är den på plats.

IMG_5985.JPG
Man kan säga att det blev "välhängt" :D
 

Fadershan

Patek
Tjo! Fick hem en bakteriebomb precis som ska demonteras och tvättas men redan när jag skulle ta av flexbandet som satt på stötte jag på patrull...jag får inte av det! Jag TROR det är feta bandstift avsedda för boetter med lug holes då de ser helt blanka ut. Denna har inte lug holes. Länken lämnar endast någon mm i utrymme och jag få tamejtusan inte bort bandstiften! Någon som har något tips och trix? Tack
20170620224117502.jpg



EDIT: Jag löste det genom att dra tillbaka flexändbiten så mkt som möjligt.. Var precis så jag kom in med en specialminitång och kunde klippa av bandstiften utan att paja länken.
 
Senast ändrad:

Fadershan

Patek
Om han inte vill ha kvar flexlänken. Ändarna på bandstift är inte speciellt kraftiga, jag brukar bara bända bort stiften med en tejpad mejsel mellan boett och länk.
Ah smart. Jag tänkte tanken men var rädd för att ändarna skulle brytas olyckligt och fastna i hålen. Nu hade det säkert inte varit ett problem iaf men du vet hur det är innan man testat :p
 

appaz

Omega
Hijackar den här tråden lite! Jag går i tankarna att så småningom göra en skx-mod. Jag gjorde en själv för ungefär ett år sedan, men det blev... mindre bra. Så nu när jag går i tankarna att göra det igen (byta tavla, glas, visare, chapter ring) letar jag efter tips på urmakare i stockholm med omnejd som kan göra det bra, alternativt om något proffs på forumet kan tänka sig att hjälpa mig! (mot ersättning såklart!)
 

joheng

Omega
Trimmade mitt Bonetto Cinturini 284 då jag inte gillade den extra centimetern gummi som stack ut. Drog ett rakt sträck med linjal där jag ville klippa och använde sedan en kökssax. Jag filade den avklippta änden med en nagelfil och fick till det ganska bra, även om jag nog skulle kunna jämna ut det lite bättre om jag ville. Sitter mycket bättre nu i alla fall!

20170622_073347.jpg
20170622_073252.jpg
20170622_073035.jpg
20170622_073104.jpg
 

Fadershan

Patek
Trimmade mitt Bonetto Cinturini 284 då jag inte gillade den extra centimetern gummi som stack ut. Drog ett rakt sträck med linjal där jag ville klippa och använde sedan en kökssax. Jag filade den avklippta änden med en nagelfil och fick till det ganska bra, även om jag nog skulle kunna jämna ut det lite bättre om jag ville. Sitter mycket bättre nu i alla fall!

20170622_073347.jpg
20170622_073252.jpg
20170622_073035.jpg
20170622_073104.jpg
Tjusigt!
 

Rolfen

Rolex
Om någon jobbar på as, fhf eller st kan det finnas lite reservdelar i denna låda jag fick hem. Kanske man själv kan vara den som säger "ska se vad jag har i gömmorna" och räddar någons projekt :)
IMG_20170629_183007.jpg
Det brukar vara riktigt prisvärt att köpa samlingar av prylar. Själv har jag under våren ramlat över några klockor med avbrutna/saknade uppdragsbommar och efter att köpt sådana styckvis har jag insett att det är dyrt. Så nu har jag börjat köpa på mig små samlingar av uppdragsbommar och kronor, får man bara användning av en eller två så har det lönat sig. Dessutom är det inte speciellt skrymmande att ha ett lager av sådana, små saker är bra för husfriden ;)
 

Fadershan

Patek
Det brukar vara riktigt prisvärt att köpa samlingar av prylar. Själv har jag under våren ramlat över några klockor med avbrutna/saknade uppdragsbommar och efter att köpt sådana styckvis har jag insett att det är dyrt. Så nu har jag börjat köpa på mig små samlingar av uppdragsbommar och kronor, får man bara användning av en eller två så har det lönat sig. Dessutom är det inte speciellt skrymmande att ha ett lager av sådana, små saker är bra för husfriden ;)
Hahaha verkligen Rolfen! En av få fördelar med den här hobbyn är att den inte tar vansinnig plats i hemmet :D
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag bor i en etta och jag kan knappt röra mig på grund av alla lådor med klockor och delar...

Hur jag än staplar och sorterar så ligger allt huller om buller så fort jag skall göra något, just nu ligger Japan quartzlådan utspridd lite var stans. Känns lite som en sådan där samlar av sopor, har lite bättre koll dock. :D

Skulle gärna vilja ha en katt eller några fåglar men det skulle bara bli katastrof när jag jobbar på klockor.
 

Fadershan

Patek
Jag bor i en etta och jag kan knappt röra mig på grund av alla lådor med klockor och delar...

Hur jag än staplar och sorterar så ligger allt huller om buller så fort jag skall göra något, just nu ligger Japan quartzlådan utspridd lite var stans. Känns lite som en sådan där samlar av sopor, har lite bättre koll dock. :D

Skulle gärna vilja ha en katt eller några fåglar men det skulle bara bli katastrof när jag jobbar på klockor.
Hahahahah ja allt är ju relativt Martin! Jag är oxå en "hoarder-själ" så jämfört med andra prylar så tar klockorna med tillbehör liten plats :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Fick just in en fin Roamer quartz och ibland hatar jag klockor för det dyker alltid upp något som gör att man kommer på avvägar. Dessa Roamer klockor är speciella i att de använder en gånghake men inget fuskbygge som på t ex Timex utan gånghaken är designad för dessa urverk.

1000317.jpg

Man ser gånghaken under platten och istället för en balans så sitter själva gånghaken på en magnet som går fram och tillbaka. Hela verket är låst och magnethållaren med gånghake rostar så man får se om det går att rädda.

Komponenterna som används skvallrar om tidigt 70-tal.
 

rogart-63

Patek
Fick just in en fin Roamer quartz och ibland hatar jag klockor för det dyker alltid upp något som gör att man kommer på avvägar. Dessa Roamer klockor är speciella i att de använder en gånghake men inget fuskbygge som på t ex Timex utan gånghaken är designad för dessa urverk.

1000317.jpg

Man ser gånghaken under platten och istället för en balans så sitter själva gånghaken på en magnet som går fram och tillbaka. Hela verket är låst och magnethållaren med gånghake rostar så man får se om det går att rädda.

Komponenterna som används skvallrar om tidigt 70-tal.
Inte så kul om det ser ut så här då förstår jag?
roamermicroquartz8.jpg

Hitta den på crazywatches.pl . Gick tydligen att rengöra med fiberborste?
 

Fadershan

Patek
Dagens fix, att plocka ner den här (Bore 435 / AS 1203). Första klockan jag ger mig på - hoppas det inte går helt åt pipan.
IMG_1379.JPG
Fasiken va kul! Bra verk att börja med! Ta det lite piano så kmr det gå fint. Mitt bästa tips är att första gången så är ett fota för varje bortplockad del en stor hjälp vid hopmontering sen. Lycka till och glöm ej posta hur det går :)
 

frandinet

Cartier
Fasiken va kul! Bra verk att börja med! Ta det lite piano så kmr det gå fint. Mitt bästa tips är att första gången så är ett fota för varje bortplockad del en stor hjälp vid hopmontering sen. Lycka till och glöm ej posta hur det går :)
Jag ska ta det mycket piano:), också fota under nedmonteringen. Tack för tipset!
 

rogart-63

Patek
Dagens fix, att plocka ner den här (Bore 435 / AS 1203). Första klockan jag ger mig på - hoppas det inte går helt åt pipan.
IMG_1379.JPG
Lycka till . Fixar du galant . Jag är lite tveksam till brickan som ligger under kronhjulet . Ska inte vara där . Ta en bild på skruven och hjulet . Tänk bara på att den är vänster gängad. Skulle det vara nåt knas har jag en sån skruv tror jag.
 

frandinet

Cartier
Lycka till . Fixar du galant . Jag är lite tveksam till brickan som ligger under kronhjulet . Ska inte vara där . Ta en bild på skruven och hjulet . Tänk bara på att den är vänster gängad. Skulle det vara nåt knas har jag en sån skruv tror jag.
Tack, jag hoppas det. Fick ta en paus, min fru gav mig andra uppgiftero_O
Ska ta en bild sen på skruven och hjulet när jag lossat det, tack för input.
 
Topp