• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fråga.

Ni som är eller har varit Rolexägare, hur många gånger har ni fått frågan om den är äkta?

  • Ingen gång

    Röster: 27 47.4%
  • En gång

    Röster: 16 28.1%
  • Mer än 10 gånger

    Röster: 12 21.1%
  • Så många gånger att jag slutat använda den

    Röster: 2 3.5%

  • Totala väljare
    57
  • Enkät stängd .

JoberMan

Politruk
2-Faktor
HeliDive skrev:
@JoberMan; funkade för mig men måste logga in varje gång med den förbannade paddan :S
Visst fan. Måste ju logga in :)
Har kört via tapatalk så länge så jag tänkte inte på det. Nu funkade det.

Tack för hjälpen
JoberMan
 

Ninen79

Audemars
Gavve skrev:
det blev många röstningar men inga historier?
Vid en tillfälle frågade en kollega mig vad klockan var, och eftersom jag hade mat i munnen så visade jag henne min klocka (sub 16610) istället för att svara henne och hennes reaktion var..."har du en Rolex? Är den äkta?..." och självklart så svarde jag att den var "fake" hehe...
Jag brukar säga att den är fake till folk som frågar om den är äkta eller fake :D
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Ninen79 skrev:
Jag brukar säga att den är fake till folk som frågar om den är äkta eller fake :D

Jag har som sagt aldrig fått frågan, men jag läste ett bra svar i någon tråd för länge sedan på det andra forumet som jag tänker köra om frågan kommer.

"-Ja, den är äkta men den är ju jättegammal så den är inte särskilt dyr" :)

Trevlig torsdag
JoberMan
 
Porsan skrev:
Färre än 10ggr men fler än 1 gång. Trötta Norska Matroser de flesta gångerna faktiskt...

+1 men närmare 10 än 1 så röstade fler än 10, flera gånger på jobbet av trötta gubbar som kommer in när man diskuterar klockor och säger MEN den är väl inte äkta???????

Men jag har blivit frågad flera gånger med min Omega, kanske pga att jag var yngre då....
 

vekktah

Cartier
enda gången jag fått frågan var då fästmön öppnade sin födelsedagspresent (Airking). Annars har jag (när jag tänker efter) fått frågan lite blygt när någon slutit upp vid fikabordet från någon som tror en stål-sport-rolex kostar en miljon. (det kan de gärna tro..)
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Aldrig blivit frågad, åandrasidan så verkar inte malmöbor överhuvudtaget bry sig om klockor... Den har gått nästan helt under radarn. Modell explorer ii 16570 svart
 

Josef B

Bestraffaren
Det kom fram en jalla som frågade mig om min Dipsy var äkta, utan att få lov började han klämma på klockan! Han hade tydligen ingen koll alls vilken modell det var utan sade till sin polare att den inte kunde vara äkta, glaset kändes inte igen :mrgreen:
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Josef B skrev:
Det kom fram en jalla som frågade mig om min Dipsy var äkta, utan att få lov började han klämma på klockan! Han hade tydligen ingen koll alls vilken modell det var utan sade till sin polare att den inte kunde vara äkta, glaset kändes inte igen :mrgreen:

Sköning :)
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
"Ja, den är äkta och ja den är svindyr." brukar jag svara när jag får sådana dumma frågor. De två frågorna brukar gå hand i hand men lyckligtvis händer det inte så ofta. Jag är inte den som säger att klockan är fake för att undvika konfrontation. Det är mina pengar som jag tjänat ihop av hårt slit och jag skäms inte för det.

Har faktiskt aldrig fått skit för klockorna trots att vissa som kommenterat är rätt extremt vänstervridna. Vissa av dem har till och med börjat prata om klockor som de ärvt.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Josef B skrev:
Det kom fram en jalla som frågade mig om min Dipsy var äkta, utan att få lov började han klämma på klockan! Han hade tydligen ingen koll alls vilken modell det var utan sade till sin polare att den inte kunde vara äkta, glaset kändes inte igen :mrgreen:

Perfekt för citering: "Don't touch the watch" .
Droppade själv den i somras på en ljusskygg klubb på Mallorca. Uppskattades föga
 

Fred72

Cartier
Detta var en av anledningarna till att jag inte köpte en Rolex tidigare, det fanns förstås andra anledningar också;). Att få frågan om den är äkta, de som nu överhuvudtaget frågar tror ändå inte att den är äkta och om den skulle vara äkta så tror dom att en Rolex i allmänhet kostar i prisintervallet 5 000-10 000 kr. Nuförtiden säger jag att den kostade just precis så 5 000-10 000 utelämnar att det rör sig om dollars.

En annan historia,

Jag träffade nyligen en (Polis)man med en Rolex Seadweller 1665, han hade köpt den för under 5000 kr när den var ny i början på -80 talet.

Jag frågade är den äkta???
Han svarade ja,ja jag har kvittot kvar och alla kartonger. Använder klockan när jag dyker och jagar, har haft den varje dag sen jag köpte den.

-Du får 5000 spänn så köper jag klockan här och nu, kan ju inte vara värd mer, den är ju flera år gammal...
Tyvärr grabben jag hade den på service för en månad sedan, den är tydligen värd 50-70 000kr.
-HELVETE!!!
-Du får 50 000kr. så blir båda nöjda...Det funkade inte heller.

Han verkade inte tro att jag var genuint intresserad även för 50 000kr. så samtalet rann ut i sanden, att jag hade en Daytona runt handleden lade han inte ens märke till.

Jakten på en 1665 går vidare!

//FRed
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
Förstår faktiskt inte alls varför man skulle säga att den är fake annat än om det finns en rånrisk.

Jag tror att de flesta av oss på forumet aldrig skulle köpa eller bära en kopia. Varför vill en del då att kollegan eller den som frågar ska gå runt och tro att man bär en kopia? I värsta fall sprider den personen det vidare.... Rätt vad det är så går det rykten om att man bär en FAKE :shock:
 

Gavve

Greven
2-Faktor
pulpen skrev:
Förstår faktiskt inte alls varför man skulle säga att den är fake annat än om det finns en rånrisk.

Jag tror att de flesta av oss på forumet aldrig skulle köpa eller bära en kopia. Varför vill en del då att kollegan eller den som frågar ska gå runt och tro att man bär en kopia? I värsta fall sprider den personen det vidare.... Rätt vad det är så går det rykten om att man bär en FAKE :shock:

+1
 

M74

Omega
Ingen vad jag kan minnas, däremot har frågan kommit ett antal gånger om min bratte är äkta! Min uppfattning är att folk i allmänhet störs sig på bratte klockor :D
/M
 

Hmmmm

Omega
Bra dollarknep :D


Fred72 skrev:
Detta var en av anledningarna till att jag inte köpte en Rolex tidigare, det fanns förstås andra anledningar också;). Att få frågan om den är äkta, de som nu överhuvudtaget frågar tror ändå inte att den är äkta och om den skulle vara äkta så tror dom att en Rolex i allmänhet kostar i prisintervallet 5 000-10 000 kr. Nuförtiden säger jag att den kostade just precis så 5 000-10 000 utelämnar att det rör sig om dollars.

En annan historia,

Jag träffade nyligen en (Polis)man med en Rolex Seadweller 1665, han hade köpt den för under 5000 kr när den var ny i början på -80 talet.

Jag frågade är den äkta???
Han svarade ja,ja jag har kvittot kvar och alla kartonger. Använder klockan när jag dyker och jagar, har haft den varje dag sen jag köpte den.

-Du får 5000 spänn så köper jag klockan här och nu, kan ju inte vara värd mer, den är ju flera år gammal...
Tyvärr grabben jag hade den på service för en månad sedan, den är tydligen värd 50-70 000kr.
-HELVETE!!!
-Du får 50 000kr. så blir båda nöjda...Det funkade inte heller.

Han verkade inte tro att jag var genuint intresserad även för 50 000kr. så samtalet rann ut i sanden, att jag hade en Daytona runt handleden lade han inte ens märke till.

Jakten på en 1665 går vidare!

//FRed
 
Topp