• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens Klocka av Affe, Onsdag V22.

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Kul inlägg. Men du, Google translate har skojat lite med dig... "Skruvad krona", inte "slingrande". ;)



Och så hängde jag inte med i svängarna. Du har kvar w-serien? Och en 14060? Och en 16613?

Stå på i författandet!

Mvh A

Tackar!

Se där ja! Slank det igenom ett litet ord, jag ber om ursäkt! Jo, jag har w-serien kvar, har inte sökt något bättre så då får den stanna kvar i lådan.?

Jag har även kvar 16613 och 14060in också.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Tack för ännu mer bild- och klockgodis Af Sjodahl !
Det låter som du kommit till samma slutsats som jag själv, hur mainstream det än må vara; Submariner är svårslagen som den kompletta klockan!
Kan också tänka mig en röding, skulle passa fint i samlingen;)
 

JEK

Cartier
cc2679f5-21f3-409c-86da-51f601c8f009_zps663244cf.jpg


Har ni bråttom eller inte orkar läsa långa inlägg så varnar jag er!

ROLEX SUBMARINER!

1957-Rolex-Submariner-Magazine-Ad.jpg


1965-Rolex-Submariner-Ad.jpg


1954 i Basel presenterade Rolex sin dykarklocka Submariner (ref 6200).Modellen var dock i produktion och viss distribution redan året innan med ref 6204 vilket gjorde Submariner tillsammans med Blancpain Fifty Fathoms till den första "moderna" dykklockan.

Men vilken var den första Rolex Submariner?! Frågan har orsakat viss debatt bland samlarna, men svaren är begränsade. Första Submarinern att erbjudas för kommersiellt bruk var 6204, dock hänvisas det att 6200 ritades först men kom ut till allmän försäljning 2 år efter utgivningen av sin mindre bror 6204.



Rolex producerade ett litet antal ref. 6200 Submariners och var den första Submariner att använda sig av Mercedes handen (visare), ett inslag som i alla efterföljande förutom referens nummerna; 6204 och 6205. Submariner 6200 presenterade också med en överdimensionerad slingrande krona jämfört med 6204 och 6205 modellerna. Dessa två klockor är nästan identiska, dom har heller inte den distinkta "katedralen" eller "Mercedes" visarna som är så starkt förknippad med Rolex Submariner, dessa submarines har raka "visare" mer pennformade istället.

Få om några av de 6205 klockor bär namnet "Submariner" på tavlan, en stor skillnad mot moderna Submariners. Vissa 6204 modeller har Submariner logotyp tryckt under visarna, medan andra har logotypen blackout. Man tror att det fanns oväntade varumärkes frågor i samband med namnet "Submariner" vid den tidpunkt då 6204 och 6205 släpptes, som står för den inkonsekventa användningen av Submariner märket på dessa tidiga Submarinners. Trots varumärkes oegentligheter både i 6204 och 6205 betecknas klockorna som "Submariner" i Rolex, produktlitteratur.

Inom några år, reviderar Rolex sin Submariner linje, dom producerar 6536 med liten krona och 6538 med dimensionerad krona . Dessa klockor hade "förbättrats" rörelser med cal. 1030, bland annat en kronometer version i vissa 6536-modeller (betecknad 6536/1), den numera välbekanta Mercedes händerna (visarna), och Submariner texten på tavlan, samt det uppskattade tryckt på tavlan.

Vid början av 1960 hade dessa modeller fått ge vika för 5508 liten krona och 5510 med stor krona. Alla de tidiga Submariners använde antingen förgylld (6200, 6204, 6205) eller förgyllt silver (6536, 6538) målades på blanksvarta tavlor. Radium färg användes för självlysande index.

Nästa våg av Submariners refnr; 5512 med kronometer version och 5513 icke-kronometer, märks en ny synbar förändring av utseendet av den populära Rolex designen. "Shoulders" lades till kronan , för att ge skydd för den slingrande / inställningsmekanismen. I tidiga klockor till 1964 så är dessa kronskydd pyramidformad men slutar med det utan förklaring. Senare klockor tillverkades med rundade kronskydd (shoulders). Både 5512 och 5513 var utrustade med den överdimensionerade kronan, som därefter blev en standardfunktion i Submariner tillverkningen.

I början av 1960-talet upphör ROLEX användningen av radium färg för de självlysande indexen, ROLEX byter till mer säkrare tritium ingjutna färgen. Under 1965-1966, så upphör Rolex användningen av förgylld / silver förgyllda tavlor på sina Submariner klockor, och byter till vitt tryck istället.

En sista viktig förändring kom med införandet av Rolex 1680 modellen i slutet av 60-talet. 1680 var det första Submariner som vara utrustade med datum komplikationen, och som fullbordade övergången av Submariners klassiska linjer från 50-talets början, denna övergång var följden av att Rolex kände sig tvungna att följa med massmarknaden och efterfrågan av mode accessoar beträffande klockor.

lg_rolexsubmariner1680.jpg


Medans många professionella och militärpersonal/dykare fortfarande använder den senare SUBMARINER från senare delen av 60-talet i dom mest krävande undervattensmiljöer. Klockan har onekligen blivit en stor succé och kioskvältare på produktmarknaden både bland samlare och vanliga människor som behöver en snygg, trevlig och bra beater.

1968-Rolex-Submariner-ad.jpg


1969-Joe-MacInnis-Rolex-Submariner.jpg


Då är vi tillbaka till våren eller sommardagen 1986, jag gör lumpen på F16 i Uppsala och jag behöver mig en ny klocka. Som sagt så är jag ledig, har för mig att vi jobbade 6-7 dagar, ledig lika många. Den här dagen har jag bestämt mig att skaffa mig en ny klocka.Ingen dyr, då man inte tjänar storkovan i lumpen, tror dagersättningen var 30-40 spänn. Men jag hade ändå lyckas lägga undan lite slantar då jag hade smörat in mig med tanterna på marketenteriet ( markan). Hjälpte dom med lite små sysslor, mot att jag fick ficka och läsa tidningar gratis. Så med några tusenlappar på fickan så knallar jag in för första gången i mitt liv på Nymans Ur. På den tiden så hade dom flera märken än idag. du kunde köpa, både Citizen, Seiko, Tissot, Certina m.fl. förutom just ROLEX.

Men det var nu jag fick den största käftsmällen jag fått någonsin. I en monter så hade dom ROLEX av alla dess slag, DJ, Subbar, GMTn, Explorers och Daytonas, minns att jag blev helt tagen, men mina ögon föll för Rolex Submariner. Kommer inte ihåg refnr; men det kan mycket väl varit både 16800 och 168000 iom att det är precis i övergången.?! Här kommer jag ihåg, att jag tänker för mig själv när jag står där dräglande, medan jag håller på att klämma och kolla på klockorna med väldigt stora ögon.

Att innan jag fyllt 50 År så skall jag vara ägare till en Rolex, och det spelar ingen roll vad det är för referens, bara det står ROLEX på klockan. Det är väl ingen större hemlighet att ROLEX allt sedan 80-talet varit klockan för status och framgång, kanske tidigare med för den delen. Och med 2 år kavar till mina 50 år så måste jag säga att jag är mer än nöjd över resultatet. För inte trodde jag i min vildaste fantasi, att man skulle vara ägare till några klockor fler, den dagen inne på Nymans Ur för 28 år sedan. Nu för tiden så köper jag inte på mig ROLEX för att det skall visa status, inte har jag någon större framgång att prata om heller, nej, det är för att det har blivit en livsstil för mig.

Jaja...men hur slutade dagen inne på Nymans Ur då, JO!...det slutade med att jag kom ut med en Citizen Tank modell för ca 1000 lappen, med andra ord hade jag lite pengar kvar på fickan, som jag inte kommer ihåg vad jag brände på. Men jag var nöjd, mycket nöjd med mitt val, för det var här och nu som jag bestämde mig för att äga en Rolex. Men det skulle ta ytterligare 10 år innan första klockan inhandlades.

e703a692-30da-49a0-a90d-0e2ed4988b74_zps9fc0e28f.jpg


Min första Rolex blev en Datejust 16200 inhandlad 1996, med slät ring och silverfärgad tavla, men tiderna förändras liksom jag, Datejusten har bytt skepnad ett par gånger, den har haft på sig vitguldsring med laxrosa tavla, och som den ser ut idag, blå tavla med Romerska siffror, oysterlänk och slät ring som sitter på i dagsläget. Varför just det blev en DJ som inhandlades som första Rolex, var nog att jag jobbade som säljare på den tiden, den passade bättre till kostym eller blazer.

8cccb4be-d032-444f-9956-6759356ea594_zpsff5da181.jpg


6bcbcab9-4272-44f6-af33-a21fa45a6b98_zpsbd2f0788.jpg


Men det skulle ta ytterliggare några år innan jag köper den klockan som jag skall presentera för er. För på mitten av 90-talet så är Breitling väldigt trendigt och lite av en snobbklocka, i Västerås alla fall, det blir en Breitling Chronomat i guld och stål år 2000, även en Omega Semaster 2230.50 inhandlas 2002 före mitt första köp av den mest legendariska och klassiska Rolexen av alla, enligt mig.

Denna fantastiska ikon har varit med i flertalet James Bond filmer, men har även syns till i Courage Under Fire, Deer Hunter, Jaws, Outbreak och Liquidator och i många, många fler...

Detta är väl den kändaste Bondrullen och klockan.


Även bland kändisar har modellen använts flitigt; under sjuttiotalet syntes både Robert Redford & Steve McQueen med en Submariner. Två andra superkändisar som uppskattat modellen är Kriget profilerna Chuck Yeager och Fidel Castro, F.C. bar gärna flera klockor på samma arm för att hålla koll både på både Havanna- och Moskvatid.

F.C. Här med en Rolex Sub och en Day-Date på samma arm.
434614d1305140670-great-ad-fidel-castro-rolex-submariner-rolex-datejust-300x395.jpg


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Även i verkligheten har riktigt salta grabbar burit Submariner, vilket bevisas genom två sällsynta, svindyra och hett eftertraktade varianter – den första är "MilSub", den Submariner som byggdes för brittiska försvaret på sjuttiotalet och som utmärker sig främst genom sina grova svärdsvisare och de fasta bandstiften. Några hundra tillverkades och för ett exemplar i slitet originalutförande får man betala runt halvmiljonen. Den andra specialvarianten är civil (nåja), och byggdes med och för den franska dykfirman Comex under den kommersiella dykningens pionjärdagar i slutet av sextiotalet.

Det var i samband med detta som behovet av ovan nämnda heliumventil upptäcktes, och klockorna som från början var modifierade Submariner klockor ur standardproduktion blev med tiden en specialmodell (ref 5514) i ca 150 exemplar som vidareutvecklades till produktionsmodellen Sea-Dweller. Efter detta har Comex beställt många standardmodeller med sin karakteristiska logotyp på tavlan, och alla betingar stora samlarvärden.

Klockan har givits ut i flertalet utföranden, med både utan och med datum. Se lista nedan.





Fast 7 augusti 2005 kommer jag äntligen få den klocka jag så länge trånat efter, enda sedan den dagen jag såg klockan för första gången på Nymans Ur 1986, det har alltså tagit 19 år att införskaffa denna drömklocka. Vi pratar så klart om min första ROLEX SUBMARINER denna fantastiska och klassiska klocka.

Enda bilden som finns kvar på på den, här stolt poserande med min pam48. Tyvärr så saknade den lugholes, som är A och O, ett måste för en Toolwatch enligt mitt skadade huvud.
7e863bdf-28f8-478d-8bb2-722220ff8380_zpsb8b71785.jpg


Den känslan och den dagen måste vara den lyckligaste dagen i mitt liv, tyvärr har jag inte fått barn så jag kan inte jämföra med att bli pappa. Men i alla fall så var jag väldigt glad, att äntligen få sätta drömklockan på armen, med ny kortad länk för att klockan skall sitta som handsken lämnar jag butiken stolt som en Tupp. Första veckorna var helt magiska, man gjorde allt för att visa omgivningen vad som satt på handleden Hahaha, måste skratta lite när jag tänker på det. Än värre var det första vintern, då man gick i bara t-shirten i 30 minus för att visa vad som satt på armen, Haha, nu skojar jag med er, så jävla galen är inte ens jag.

Tyvärr fick den lämna mig efter några år, då jag inte kom överens med att klockan saknar hålen i boetten, dessa lugholes som jag snöat in mig på. Jag får tag på en ny 16610a, U-serie på Kaplans Auktioner, Svensksåld med box och hela faderullan som sig bör. I väldig trevligt skick, grym patina med trevlig blekt vridning och början till mörknande index. Tyvärr måste även denna lämna mig, då jag får för mig att klockan kan vara polerad, en micro liten skillnad på ett av bandhornen kl: fem över halv, stör mig och håller mig sömnlös, så flippa är det ända alternativet. Trots att jag pratar med en ROLEX urmakare som tror att det kan skilja lite mellan bandhornen på dom tidigare modellerna.

Har kan vi snacka om muppigt beteende, det finns inga andra förutom jag som ser den lilla skillnaden. Men ni som är lika noga med detaljerna på våra klockor, vet säkert va jag pratar om. Som tur är, så har jag en bekant som håller till i HK, han är klocksamlare och köper in och säljer klockor, så efter lite snack med honom om mitt lilla problem så skickar han mig en ny 16610e, W-serie för kontroll och godkännande, denna gången snackar vi mint condition . Den är servad och har fulsett så det är bara att köra.

Så nice med fullset.
39006575-5a4c-40a1-91c0-00ded1e6ae96_zps8d68ca1f.jpg


Tänk att små detaljer som inte ens syns kan göra så mycket på en klocka.
5292ba86-b73a-482d-9c22-b19bee125438_zpsb3390a81.jpg


Härligt skarpa kanter.
3717357c-dd37-4f0b-85e4-c40fd0886645_zps675e8d87.jpg


Även här kunde det ha slutat med att jag flippat klockan, då jag av någon anledning kollar och jämför klockorna. När jag gör det, så ser jag att w-serien är något annorlunda polerad från fabrik, luggarna smalnar av lite tidigare än på min 16610 U-serie, så här börjar faktiskt jakt på den fjärde 16610 klockan på kort tid, trots att klockan är grymt fräsch och det finns inge fel alls på klockan.

W-serie VS U-serie.
71152bdc-d504-45cf-a328-41a0a505f928_zpsfb3f9309.jpg


Resan har varit lång, väldigt lång för att hitta det perfekta uret, nu har jag lärt mig leva med felet, som inte är något fel egentligen, men tänk va sjuk i huvudet man kan vara när håller på med något så otroligt roligt och givande som klockor. Det fina med denna Submariner, är att du kan bära den till allt, den är lika schysst till ett par SPEEDOS som att bära den till smokingen, kolla på James. Om den nu under all förmodan skulle lämna mig, så är det nog bara för att jag eventuellt köpt på mig en Röding. Efter det att jag köpt på mig min första Submariner så har det blivit några till i samlingen, bland annat en 14060i.

Tål vatten,

DSC_9220_zps4a0cfd91.jpg


Tål även att simma med hajar.
DSC_9222_zps5254ef3b.jpg


DSC_9224_zpsb3b8d076.jpg


Fast bara om dom är i plast.
DSC_9225_zps6446cd1f.jpg


Ankare Nice!
DSC_9235_zps4a7c68e0.jpg


I Smoking.
DSC_9255_zps7a68254f.jpg


i SPEEDOS.
DSC_9231_zps4b84afd9.jpg


t.o.m. med dödskallar funkar det klockers.
dcd99890-f381-433e-9020-bd87d1b6088b_zps447bfac6.jpg


14060i.
17e53cd9-ffa9-4247-818d-7f76da640c5b_zps9e43b0df.jpg


Även min andra Sub med datum måste få vara med i denna dagens klocka tråd. Den har - refnr: 16613, och är Guld/Stål, köptes för att minnas min mor som gick bort i cancer för lite över 1 år sedan, bara 69 år gammal, Denna kommer få en gravering på bakboetten till minne av min älskade och saknade mor, som betydde väldigt mycket för mig under min uppväxt. Eftersom det kommer förbli, den klocka som stannar kvar i samlingen oavsett hur det går framöver här i livet, så känns graveringen helt OK. Jag behöver bara komma på något bra att gravera in, och som får klockan att bli ännu mer betydelsefull och få ett större affektionsvärde för mig.

DSC_9343_zpsf685df77.jpg


DSC_9337_zps7a9e264c.jpg


DSC_9324_zpsbb43a9f1.jpg


DSC_9347_zps3c2c42d5.jpg


b4f7dade-b190-491f-92e6-2fe62f5b5f42_zps6e1a623b.jpg


74a1bb1b-3ff9-4c89-8fa1-f76aa9c69b4a_zps0b6163d5.jpg


Så år det någon som vet ifall en vanlig guldsmed kan göra jobbet så får ni gärna säga till, får då blir det att lämna in den snarast möjligt.

Till sist, blev en lite lång tråd kanske, hoppas ni hade överseende med det. Blev sent utlagt då det rörde till sig lite på jobbet idag också.

Väl mött i morgon.




Källa: Wikipedia och manolo.se
Wow, verkligen! Mycket bra skrivet och intressanta fakta, ser framemot fler alster!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Vet om att jag börjar upprepa mig. Men du skriver så bra och välarbetade inlägg i dina "dagens klocka"trådar så du är värd ett till "bra jobbat gubbe" :woot: keep up the good work

polls_2_So_Super_Duper_Logo_Color_Y_B2_506x437_3702_843924_answer_2_xlarge.jpeg
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Ser att jag glömde tacka Denke för hjälpen att formatera om tabellen jag gjorde, i min iver att posta dagens klocka tråd. Tack för hjälpen Denke det var mycket snällt gjort, trots att du hade fullt upp;)!
 

Bolio

Panerai
Än en gång mycket bra och kung att du tog med den optimala klockan. Det har väll varit några poll här som visat att den är i den absoluta toppen om man bara fick ha en klocka.
Tack och jag hoppas du kör en ny klocka imorn trots att det är röd dag;) .
 

SenorE

Omega
Gött med lite 16610-frossa! "Tråksubben" som får oförtjänt mycket skit här på Ks. Klassinlägg!
 

OskarK

Vacheron
2-Faktor
Grymt inlägg! Tack för denna historielektion och resan från ditt första möte med Rolex! :)
 
Topp