• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens klocka av Aleks, måndag v.6

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Måndag - Klockan som startade allt.

Då var det dags för mig att dra igång årets upplaga av serien "Dagens klocka av.."
Ett mycket ärofyllt uppdrag där mina föregångare gjort ett fantastiskt jobb och jag hoppas att även jag kan leverera lika interessanta texter som deras.

Jag är fortfarande väldigt ny i klocksvängen och har mycket kvar att uppleva och lära. Många av de tidigare författarna av denna serie har många års erfarenhet av både klocksamlande och artikelförfattande vilket även gör detta till en liten utmaning för min egna del.

Tanken är väl att ni under denna vecka ska få lära känna mig och mina klockor närmare. Lite information om klockan, hur den hamnat i min ägo, vad som tilltalar mig med klockan osv.
Först ut och startskottet för denna serie 2015 blir den klockan som drog igång mitt intresse.

Klockan inhandlades av mig i en butik på Hornsgatan för ett par år sedan efter att jag tagit studenten.
Detta var alltså innan jag visste att det existerade svenska klockforum m.m.
Målet var i alla fall att hitta ett fint vintageur att bära till vardags och det skulle gärna vara en klassisk modell som passar till det mesta. Alternativet vid tidpunkten var att skaffa sig en DW eller liknande men det kändes väldigt tråkigt och mainstream helt enkelt. Visserligen är inte denna typen av klocka något som sticker ut från mängden heller, men det kändes som det vid den tidpunkten åtminstone :)

De gamla 60-tals Omegorna var det jag hade fastnat för. Det spenderades en del tid på att försöka hitta någon modell som föll mig i smaken och tillslut föll valet på Omega Seamaster 600. Det viktigaste för mig just då var ett hitta en med en fräsch tavla och mögel kändes inte alls speciellt attraktivt. Det som tilltalar mig med dessa klockor är det simpla och eleganta. Nu när man har provat på lite mer har ens smak och tycke ändrats en hel del och jag kanske inte hade köpt en likadan klocka i dagsläget. Men vid tidpunkten var den perfekt och täckte alla mina behov.

Att buda hem något på Tradera eller att köpa något från Blocket kändes inte speciellt aktuellt. Jag ville ju inte råka ut för att jag köpt något som är fake eller så och eftersom jag saknade kunskap själv så snubblade jag in på en vintagebutik på Söder där dom sålde en del vintageklockor.
Där införskaffades min första riktiga klocka.

cxyAKti.jpg


Vad hade jag införskaffat då förutom att det var en fin och klassisk Omega? Det visste jag inte ens själv innan jag med hjälp av Aristes guide började forska lite. Nu hade jag vart medlem på Klocksnack ett tag och intresset var större och jag törstade efter kunskap.
Klockan är en guldpläterad Omega Seamaster 600 ref. 135.011 JD där JD betyder att det är just guldpläterat. Klockan har ett serienummer som börjar på 22-miljoner vilket daterar klockan till 1965. Inuti tickar det klassiska handdragna Omega cal. 601.
Tyvärr är varken krona eller glas original. Detta är dock inget som stört mig nämnvärt under de åren klockan varit i min ägo.

iv5hMZA.jpg


LoJLMRK.jpg


Fajn6pI.jpg


rMfHXm7.jpg


THdj9om.jpg


Vgl0ze1.jpg


nOg89hR.jpg


lYqKO8j.jpg


Modellen i sig finns i massvis med olika tavla/visare-kombinationer. Min har inslag av onyx i visare och index, en läcker liten detalj.

AoZZ3D2.jpg


wQg3l7H.jpg


G6GyMp3.jpg


Klockan användes ungefär dagligen i 2 år och det var inför nästa klockköp jag fann Klocksnack. Men det är en annan historia.
I dagsläget används klockan inte speciellt mycket, tyvärr. Men den har fortfarande en given plats i min låda.

Detta var den första avsnittet av serien. Imorgon förflyttar vi oss ungefär 10 år framåt i tiden och gör ett lite djupare dyk ner i vintageträsket.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Kul att köpa sig en gammal Omega som studentminne. Hade aldrig funnits på kartan hos mig på 70-talet.
Tack för fin start på veckan!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Ingen dålig start@aleks, mycket trevlig klocka, härligt skrivet och med mycket mysiga bilder dude ;)!!!
 

Wi

NLA
2-Faktor
Snyggt broder..Som alla andra ser även jag fram emot kommande poster..Kan nog gissa mig till vilken nästa klocka är ;)
Förresten..gör inte misstaget att sälja första klockan..den är helig!
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Trevligt att "dagens klocka av" är tillbaka igen! Det brukar alltid generera några "aha-upplevelser" och en hel del nya önskeklockor.

Välskrivet och trevlig bilder, tack för det! Tycker personligen att de gamla Omega-klockorna är väldigt fina i sin enkelhet. Men så har jag ju en själv också. :p
 
Topp