• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens klocka av Aleks, onsdag v.6

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Onsdag - Ikonen

Rolex Day-Date. Ikonen. En riktig klassiker.

Klockan figurerade faktiskt i förra årets upplaga av serien så många av er är säkert redan bekanta med den. Klicka här så kommer ni till det inlägget.

Dagens avsnitt är lite speciellt, ni kommer förstå varför.

I början på förra sommaren fick jag upp ögonen för en lite udda fågel. Den var tänkt att fungera som min sommarklocka. Det gjorde den också och den var riktigt trevlig. Jag pratar om min gamla Rolex Datejust ref. 1625 en så kallad "Turn-O-Graph"

mHZsQuI.jpg


Turn-O-Graphen införskaffades strax efter att Whedda publicerat sitt inlägg om Day-Daten och var väl egentligen någon form av substitut då det ej fanns tillräckligt med kapital för något i 18k. Vi trivdes ihop och jag var nöjd med Turn-O-Graphen under ett par månader. I mitt tycke en trevlig bekantskap och jag finner den lite roligare än en vanlig Datejust. Skönt sommarstekig med TT och den passade perfekt när man jobbat lite på brännan. Men när sommaren var slut fanns där ingen glöd längre.

Har man väl testat halvguld så blir man inte precis mindre nyfiken på att testa helguld. Tanken hade funnits under stor del av våren men det fanns andra saker som prioriterades...
Jag kände också att jag ville löpa linan ut och införskaffa mig länk i samma material som boetten. Ska det va så ska det va ordentligt. Jag visste att head only på läderstronk bara skulle stilla suget ett litet tag innan jag ville komplettera med länk så det var lika bra.

Wheddas artikel väckte otroliga ha-begär med fina bilder och intressant text. En Day-Date var ju verkligen någonting jag måste införskaffa mig och helst snarast!
Där och då bestämde jag att en Day-Date skulle pryda min arm till nästa sommar.
Hösten kom och det stuvades om lite i klocklådan. Lite sparande av månadslöner då jag inte längre pluggade och försäljningar av klockor möjliggjorde att jag redan i December månad började nosa på en DD. Den tidigare omskrivna DDn hade bytt ägare och var nu i vaniljglass ägo.

Jag blev blev bara mer och mer kär i den för varje bild som postades och jag besökte annonsen från handlaren i USA flera gånger om dagen. I takt med att sparandet växte till sig blev det mer och mer aktuellt. Vaniljglass hintade om försäljning i någon tråd och en PM konversation inleddes. Jag skulle ha den.
Det tog ett par dagar, vi kom fram till en deal och ungefär två veckor innan jul landade den. Klockan jag trånat efter länge.

Här är den i all sin prakt.

fkz5umP.jpg


Kort och gott är det ni ser en Rolex Day-Date ref. 18038 med en boett i 18 karats gulguld och tillhörande presidentlänk i samma material. Klockan är tillverkad 1979 och huserar Rolex cal 3055. Klockan har till skillnad från den äldre referensen 1803 safirglas samt quickset av datum. Klockan sitter väldigt trevligt med sina 36mm och har en skön tyngd.


Z1gUwUU.jpg



1fAPjG8.jpg



jPpBEyU.jpg



abUUW4K.jpg



yblLYSI.jpg



r3bAmDD.jpg


Det som fångade mig var tavlan. Jag tycker tavlan är otroligt vacker och ger i kombination med guldet en väldigt trevlig look.
Jag tror att denna tavla kallas för burlwood, men google blandar och ger. Har sett tavlor liknande min gå under helt andra namn... Under 70/80-talet hade Rolex ett gäng olika trätavlor man kunde välja på: burlwood, birchwood och mahogny. Det finns även en extremt sällsynt sorts trätavla som inte är lackerad som dessa jag precis nämnde. Kostar högst sannolikt huggorm och det florerar inte särskilt många.


n94weDU.jpg



goldmodelswooddials-JefLow.jpg

Lite olika utföranden på Day-Dates, ca 1980

DSCF1313_zps1eb53242.jpg
Huggormstavlan. Grymt cool.

Presidentlänken är tight och boetten i rätt fint skick där man inte hyvlat allt för mycket guld genom åren men den har fått sig ett par vändor i polermaskinen.


gDExj4p.jpg



JZS0Mhe.jpg



uN7bNMK.jpg



y1E2gH1.jpg


Något som jag tycker är väldigt intressant och spännande är gravyren på baksidan av klockan. "To Augie from Nancy 12-25-80" pekar mot att det var en julklapp till en viss Augie 1980.


2bFuJgB.jpg


I min paketöppningstråd hintade Zed om vem denne Augie kunde vara. Det verkar som att det är han på bilden nedan, en musiker som har agerat förband till Elvis under 1950-talet. Coolt.


image-jpg.91721


Med allt detta sagt är det en helt fantastisk klocka.

Men.

Det funkar helt enkelt inte för mig att bära denna klocka så mycket till vardags som jag hoppats. Detta har lett till att klockan fått väldigt sparsamt med handledstid. Jag tycker att det är väldigt tråkigt att en sådan vacker klocka ska få tillbringa så mycket tid i en låda. Jag kan heller inte motivera att ha så pass mycket pengar bundet i något jag knappt använder. Klockan är egentligen helt rätt för mig med storlek och utseende men timingen är tyvärr helt off. Jag gav det ett försök, men just nu funkar det inte. Därför har klockan under veckan lämnat min ägo. Sorgligt, men sant.

Det är inte omöjligt att jag kommer ångra denna försäljning oerhört mycket, det får tiden utvisa. Just nu kändes det dock som rätt beslut att ta.
Så detta inlägg får ses som en hyllning och ett avsked till en riktigt härlig klassiker som jag garanterat kommer äga igen i framtiden.


fKOqG8s.jpg


Imorgon ska vi kika mer på vad som hamnat i min ägo genom familjen, min morfars gamla klocka av ett fabrikat som inte är allt för vanligt på våra breddgrader.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Tack aleks, jag förstår precis hur du resonerar. Vill ha men kan inte använda. Egentligen sorgligt men nu har du prövat på och det är bara att se framåt och gå vidare.
 

Ponlarsson

Panerai
Så ruskigt fin. Guldet och tavlan skapar en symbios utan dess like. Samtidigt kan jag förstå dig, den sortens klocka är ju inte helt lättburen till vardags på många jobb. Att låta den gå var nog rätt beslut trots allt, även om jag förstår att det kändes tungt.
 

san

Cartier
2-Faktor
Ännu ett välskrivet inlägg. Ser fram emot de två sista i serien.

Och vilken DD sedan! Makalöst vacker.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Lika spännande varje dag att öppna Dagens klocka för att se vilken skönhet som avhandlas. DD är väl inte min personliga favorit men smaken är ju olika. Tack för trevlig läsning!
 

Lowe92

Cartier
Det är ju helt sjukt vad man blev ännu mer sugen på en Day-Date nu. Får hoppas på att lite stipendier trillar in efter sommaren annars får man nog skjuta upp den drömmen några år till.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Väl skrivet!

Hyser samma ambivalenta kärlek till DD - vill, men vågar och kan jag?

Och huggormstavlan är fantastisk! En av de bästa!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Underbar läsning, liksom alla bilder aleks! Tack för tiden du lägger ner, har ju erfarenhet av dagens klocka från förra året, så jag vet att det tar en del tid. Håller med dig angående DDn, känner också att det är en klocka som jag kan bara bära varje dag. Därav att klockan oftast bärs bara på fredagarna. Ser framemot morgondagens dagens klocka tråd.
 

Snårtas

Rolex
Det verkar som att jag har tagit rygg på dig i samlandet :) Halvguld blev helguld. Jag lider med dig som har sålt, samtidigt förstår jag resonemanget.
Kul att du delar med dig i en härlig blandning av fakta och personliga tankar!
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Trevlig läsning!
Håller helt klart med dig i ditt filemma, att man ibland köpt något man tycker väldigt mycket om, men som av någon anledning inte används så mycket.
Beslutet att sälja är ofta svårt, men i mitt fall resonerade jag som du...att det inte var värt att ha såpass mycket pengar bundet i något man inte använder så ofta.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Vilken post! Bra med bredd men trist vändning ;)
Speciellt intressant att läsa om tavlorna, ballt att du hittade reklamen med de olika..Onyx är klart min favorittavla till DD
 
Topp