• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens klocka av Aleks, torsdag v.6

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Torsdag - Arvegodset

Jag tror att de flesta av oss här inne äger en klocka som vandrat genom släktleden.
Där återfinns allt från en gammal Certina för lång och trogen tjänst till garfield's fantastiska Patek Philippe.
Någonstans innerst inne hoppas nog de flesta av oss på att någon dyr släktklenod ska hamna i ens ägo.

Så när min pappa berättade att han fått en klocka av hans svärfar, dvs. min morfar som han hade lagt undan nånstans höjdes pulsen. Vilket märke var ju första frågan jag ställde? Vet inte, var farsans svar. Rolex? Omega? Frågar jag men nej det var inget sådant.
Vad var det då som hamnade i min ägo istället? Som sagt var det varken Rolex eller Omega. Eller Patek för den delen heller.
Men som jag fått saker å ting återberättat så var detta inte långt ifrån. Iallafall inte back in the days i det kommunistiska Jugoslavien.

Det rör sig om en klocka från tillverkaren Darwil. Jag är fortfarande inte speciellt påläst kring märket men vad jag vet är att Darwil var "the shit" på Balkan under kommunististtiden där. Där fanns enbart tre märken man kunde köpa som vanlig medborgare under den tiden. Förutom Darwil var det Doxa och Omikron. Det fanns även sovjetiska klockor att tillgå, men schweizaruren smällde helt klart högre.
China var behjälplig i tråden jag startade i vintagedelen där han skrev följande: "Darwil Watch Factory SA, var inriktade på i första hand Balkan. Förmodligen så handlade det om ett utbyte av varor, vilket var vanligt för Schweiziska exportörer. Generellt sett så håller klockorna bra kvalité, urverket i klockan är troligtvis ett modifierat Unitas 6310 ( i likhet med klockan på länken till WUS), som man använde flitigt i olika modeller. Lite udda klocka på våra breddgrader, och på sin tid en lyx i kommuniststaterna som oftast erbjöd Sovjetiska klockor och i en del fall egen lågprisproduktion. I mina ögon historiskt intressant och värd att renovera."

darwil-reklama.jpg

Gammal annons. Texten lyder ungefär "Den senaste tekniken. Mest hållbar, elegantast och billigast. Darwil – schweizisk supertillverkare"

Enligt vad jag fått det berättat av släkt så bytte min morfar någon "blingig" klocka med min gammelmorfar som ägde denna. Tyvärr vet jag inte vad som byttes bort och både hammelmorfar och morfar är bortgångna.
Klockan var väldigt sliten när jag fick den av farsan:

PEB0wot.jpg


mPbP4nG.jpg


Jag tog den till Werner på Hornsgatan för rengöring och service. Jag ville behålla så mycket som möjligt av orginaldelarna på klockan. Efter någon vecka var klockan klar och resultatet blev i mitt tycke väldigt bra!
Tyvärr är boetten kromad vilket gör att den ser väldigt trist ut då den verkar ha använts flitigt. Ena bandhornet är rätt snett men det gör inte så mycket. Tavlan är fuktskadad och det byttes ut en del delar i urverket som rostat. Jag gillar dock tavlan och tycker den är charmig trots skadan.
Inuti tickar Darwil cal. 7018 vilket är ett modifierat Unitas 6325.

xTph27D.jpg


A7lYSZ5.jpg

Första bilden efter servicen

IMG_2029.JPG


IMG_2040.JPG


IMG_2046.JPG


IMG_2017.JPG


IMG_2022.JPG

Baksidan av boetten

Zqw6iIk.jpg


6MJ0RgW.jpg


5y5rDFx.jpg


gLYAw1S.jpg


Klockan är värd ett par hundralappar på sin höjd och servicen gick på ungefär 5x klockans värde, men jag tycker det är värt varenda krona att hålla arvegods i fint skick.
Darwil har gjort en del annat skoj och Donkii har faktiskt hämtat hem en skön 70-talare från märket.

Mnonsah.jpg


Det har även tillverkats dykare av Darwil med Squale boetter. Har vart sugen på att komplettera Darwilsamlingen ett tag då det är ett skönt udda märke.

THfLeVh.jpg


lBRP9Eg.jpg


CFUdgQx.jpg


Ijhwgpc.jpg


ZjhU5Zx.jpg


ISJdWT9.jpg


Detta var historien om mitt arvegods. Imorgon avslutar jag min vecka med en riktigt tråkig och själlös klocka.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Bra, mycket bra! Kul med klockor som man får ärva tycker jag, dom har ett helt annat värde än klockor som genererar ett penningvärde. Bra skrivet som vanligt aleks, du skämmer bort oss mannen.

Håller med dig angående service på en sådan klocka, den som jag fick ärva från min morfar är en no name watch. Inte värd ett skit om du kollar pengar men jag betalade också bra mycket för en service som kostade långt mycket mer en vad klockan är värd, affektionsvärdet slår högre, även ifall jag skulle få 50k för klockan så är det än av dom sista klockorna som skulle få lämna samlingen.
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Riktigt kul att du tar upp arvegods. Tror som du att flertalet av oss på KS har ärvt eller grävt i gamla lådor hos föräldrar och farföräldrar i hopp om att hitta en omega eller två!

Kul att du tar upp ett uddamärke (i Sverige) också!
Tackar
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Perfekt läsning när man nattar barn. Tyvärr har jag ingen släktklenod i mina gömmor även om jag kommer ihåg att min gamle farfar hade några klockor. Undrar vart de tog vägen?

Tack igen aleks och hoppas på en kantig klocka med integrerad länk imorgon :)
 

Doncorleone

Cartier
Kul tråd!

Vet att min farfar har ett fickur från Longines som jag någongång i framtiden kommer få ta över. Minns att han lämnade in den på service för 10 år sedan och att jag "drog" upp den varje gång jag hälsade på. Minnen!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Fasen vad roligt att du plockade upp din Darwil i dagens klocka och att du valt att kosta på den :) Alltid kul med familjeklenoder som tickar!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Härligt inlägg igen! Riktigt fin och mysig klocka, och självklart ännu mer fantastisk med den bakgrunden! Tack för att du delar med dig!
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Tack för bra läsning, har bara snuddat vid märket tidigare. Ångrar att jag inte slog till på en med squale-boett, de är väldigt balla!

Tavlan på din klenod är charmig som en lättklädd kvinna på midsommarafton. Bra val att behålla den i det skicket :)
 
Topp