• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens klocka av Aurum, måndag v.5

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
God afton nördar!

Som i ett led av klockgodis signerat olika medlemmar kommer jag trötta ut er med en ny dinka varje dag i en vecka. Allt detta fint uppstyrt av Fabian.


Ja, då börjar vi! Funderade på vilka ur som skulle få vara med, men blev inte klokare, så jag inleder med det äldsta uret och rör mig sedan framåt mot nutiden. Tillbaka till nörderiet, för visst är jag en av nördigare samlarna som letar efter de där små udda skapelserna. Vet inte var det började men när jag satt och sökte efter dyra dussindykare slog mig tanken att man kan köpa betydligt roligare, ovanligare, finare och historiska pjäser för en bråkdel av vad dussindykarna kostade. Då tanken utgick från rolexdykarna gick jag bakåt i tiden, vad kom före submarinern? Här har Rolex ett par trevliga modeller, men det kommer vi till senare. Men Rolex är Rolex och Rolex är dyrt. Vem mer har legat långt fram i utvecklingen och har lite cred? Omega! Vi är nu hos Omega på tidigt 1900-tal.


DSC01305_zps6a4f901a.jpg



DSC01314_zps270a30ce.jpg



Årtalet är 1916 och mitt exemplar skruvas ihop på fabriken. När vi nu är nästan 100 är tillbaka i tiden ser inte saker och ting ut som idag. Det rostfria stålet var knappt uppfunnet så om man skulle tillverka en boett som tåler lite fukt föll ofta valet på lågkaratigt guld eller sterling silver då de ej oxiderar så kraftigt. Mitt exemplar är av just sterling silver. Tavlan är av emalj och visarna och de en gång målade indexen är radium. Glaset är faktiskt gjort i någon sorts plast och jag misstänker att det är original, eller ruskigt nära i vart fall. Man kan se på glaset var radiumvisarna stod när den lämnades åt sitt eget öde i någon låda och glaset är iögonfallande gult. När man polerar glaset kommer det fram en väldigt stark lukt, lite kuludda. Många detaljer är fascinerande, men vad har detta med rolexdykare att göra?


Jo, detta är ett tidigt försök att täta uren mot damm och fukt. Konstruktionen benämns oftast semi hermetic, dvs. den är lite halvtät. Boetten är av monocoque typ och saknar boettlock på baksidan. Den räfflade glasringen är gängad för en tät konstruktion. Det tillverkades även full hermetic boetter men dessa var ej särskillt användarvänliga då man var tvungen att öppna boetten varje gång man skulle dra upp uret. Här en variant fån Rolex:


H1.jpg



Rolex gick vidare, precis som Omega, men det började med ur som min Omega. Tankarna sattes igång och man jobbade för att automatisera uppdragningen av uren utan att de blev clownstora, 35 mm + :D

Min Omega mäter 35.3 mm så det var en av de större uren på sin tid vilket innebär att de är full bärbara än idag. Och hur tufft är det inte att glida runt bland kontorsfolket och deras nya, blanka och historielösa (nåja, nästan) dinkor med sin 100 år gamla förfader från Omega, som faktiskt är både stänk och dammskyddad?


DSC01323_zpsd1645c30.jpg
 

max

Dancing Queen
Underbar läsning, tack så mycket för välskriven inblick i samlingen!
Kul att läsa hur andra tänker runt sina samlingar och pärlorna i dem, riktigt bra förslag från fabian!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kul! Tack för tråden!

Lite sjuk timing, då jag idag för första gången någonsin såg en informationsfilm om radioaktivitet.
Radium ansågs på tidigt 1900-tal vara väldigt bra för hälsan, trots att forskarna inte kunde förklara varför. Det enda man visste var att det kunde hjälpa mot cancer. Man blandade radium i massvis av produkter. I allt från dricksvatten, hudkrämer och kondomer, till stolpiller som sades öka potensen. Det var under denna tid man även målade klockor med radium. Kvinnorna som arbetade med att måla urtavlorna slickade ofta på penslarna för att de skulle bli spetsiga, vilket ledde till att de fick i sig stora mängder radium under sitt arbete. De kallas nu "radium girls". Forskare tog även på radium med händerna utan att veta att det var farligt.

Detta ledde senare (1940-talet) till att många fick cancer. Forskare fick cancer på fingrarna och många av de kvinnor som arbetade med att måla urtavlor dog i förtid. Det hela slutade efter att en känd golfare som använt sig av en radium på flaska som botemedel mot en idrottsskada dog till följd av behandlingen. Först då uppmärksammades de stora farorna med radium. Marie Curie som upptäckte radium och fick två nobelpris dog även i förtid som direkt följd av hennes hantering av radium.
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Super! Kul läsning och nu ser man plötsligt fram emot resten av veckan. Du gjorde min måndag :D
 
Topp