Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Dagens klocka av Aurum, onsdag v,5

Diskussion i 'Diskussion' startad av Aurum, 30 januari 2013.

1. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Nu går vi sidledes och håller oss kvar på 40-talet. Det var en händelse som satte sin prägel på hela världen, andra världskriget. Även om man hade armbandsur redan i första världskriget, så kallade trench watches, var det först under WWII de fick sitt genomslag.

Engelska armen bestämde sig för att trupperna skulle utrustas med armbandsur och gick ut med en beställning till de schweiziska urtillverkarna. Med en klar kravspecifikation på svart tavla, självlysande visare och index, splitterfria glas, stabila skyddade verk och vattentäthet är det ingen slump att alla de samtida uren som levererades till engelska armen ser så pass lika ut. De tillverkarna som hakade på och levererade ur var Buren, Cyma, Eterna, Grana, IWC, Jaeger LeCoultre, Lemania, Longines, Omega, Record, Timor och Vertex. Dessa fick samlingsnamnet W.W.W eller mark X. W.W.W står för Watch, Wristlet, Waterproof. De mest kända och dyraste är IWCs mark X. IWC valde att ta hand om sitt arv som leverantör av militärur och tillverkar än idag flera serier av militärinspirerade armbandsur. En intressant notis här är att flertalet urtillverkare även levererade ur till tyskarna, men det håller man tyst om. Tillverkaren jag fastnade för gick en helt annan väg.

Jag snöade in på JLC. Det finns flera anledningar till detta, men den avgörande var att jag helt enkelt föll för boettformen, lite blygsamamre mått men kraftigare än de andra. JLCs W.W.W är även den mest schizofrena modellen. Alla utom JLC satte in färdiga verk i sina W.W.Ws men JLC tillverkade en ny kaliber, cal 479. Detta verk är ytterst välarbetat med många arbetstimmar bakom sig. Nördarna prisar verket med lovordar verkets anglage, cotes de geneve, rosenpolering och allmänna finish. Det är svårt att inte hålla med när man studerar verket, den guldfärgade juvelen överaskar varje gång man skruvar av boettlocket.

Och nu kommer vi till det schizofrena i modellen, nämligen boetten eller snarare materialvalet. Boetten är tillverkad i mässing? Som sedan är förkromad. JLC var den enda (har jag för mig) som gjorde detta. Att tillverka ett sådant fantastiskt verk för att sedan omsluta det med en förkromad boett är underligt. Spekulationerna är många därav, materialbrist, magnetiska egenskaper, kostnadsbesparing eller bearbetningsegenskaper. Svårt att sia om varför JLC tog beslutet om mässingen men det gjorde uret helt klart lite intressantare och svårare att få tag på i fint skick. För även om inte mässingen inte korroderar som vissa ”base metal” gör så slits förkromningen av lätt. Att förkromningen slits av är i sig inget jätteproblem men att folk då tokpolerar uren med stora polertrissor gör att de tappar boettformen helt, hua! Mitt exemplar har klarat sig rätt väl undan, men visst tittar mässingen fram lite här och där på krigarn. Boetten mäter 35 x 46,5 mm och har 17 mm mellan bandhornen.

Blypackning:

Vad jag också föll för var den överdimensionerade sekundvisaren med tillhörande nedsänkning i tavlan. Detta tillsammans med cathedral-visarna ger ett härligt udda intryck. Uret har även militärmärkning både på tavlan i form av en pil, broad arrow, och på boettlocket. Pilen är en militär markering och berättar att det är en egendom tillhörande det brittiska försvaret och användes på all krigsmateriel.

Hur gick det då för JLC-uren i kriget? Nja, det mesta tyder på att de levererades 1945 och missade aktiv tjänstgöring. En del såldes till överskottsbolag och vissa hamnade hos militärerna privat och andra fick tjänstgöra hos andra arméer och fick då dubbel militärmärkning, te.x. knil.

BCKSTRM, Xalle, NiklasArvid och 27 andra gillar detta.
  2. Per

Per Björklövens finest

Grym Jäger!

Tack för trevliga poster denna vecka. :)

3. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Tackar tackar, det bara rinner på! Roligt och intressant som vanligt!

4. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Tack, lika intressant som de 2 förra.

5. David

David Bödeln

Grymt fin den där, framför allt invändigt. Finns det någon modern och något större modell som hämtar inspiration därifrån?

6. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Vilka intressanta klockor du sitter inne med!

7. ZQT

ZQT The Banker

Du håller uppe standarden. Mycket bra.

8. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Jag finner snart inga ord!!! :)

9. Rossi

Rossi Präst

10. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Kul! Visa gärna upp den när den anländer. Elginen är skamlöst stulen från nätet tyvärr, får nöja mig med måndagens ur.

11. Wollen

Wollen Barfly

Återigen mycket intressant läsning och en grym klocka :!:

12. Hubbatix

Hubbatix Borgare

Återigen en fantastisk post, Bolmis!

13. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Fantastiska bilder till en intressant artikel, tusen tack!

14. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Kvalitetspost, precis som de två föregående! Grymt! Klassiska inlägg?!

15. John R

John R Präst

Tack och bock för mycket trevlig läsning!!

/John R

16. Pappi

Pappi Lilla Fridolf

Man bugar ödmjukt inför kunskap, klockor och framställning.

17. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Spännande, det finns så många modeller och historier bakom klockor som man inte känner till.
    Det som gör det roligt att intressera sig, det tar liksom aldrig slut.

Tack för en bra dagens.

18. Den där gillade jag, riktigt cool, MEN den coolaste trenchklockan är väl denna :)

Lyxtrench :cool:

Jag gillar alla dina klockor stekarn, MEN önskade bara att alla var några mm större :x

morrism gillar detta.
  19. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

kvalitetsinlägg!!!

civila brorsan med nymodigheten "centrumsekund" hälsar... :)

eriksson850 gillar detta.
  20. Desmond_Malone

Desmond_Malone Friends of KS

Från:
    Värmdö
    Tack för ytterligare trevlig läsning!

MVH
    Anders P

21. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Grymt läcker! Verket ser nästan nytt ut och bakstycket är riktigt crisp! Grattis till en oerhört grym klocka! Och tack för den lilla historien till de fina bilderna!

Nu när jag tänker efter har jag själv en Jaeger liggandes med caliber P478.

22. Galaxy

Galaxy Friends of KS

Riktigt intressant läsning, tackar! Efter någon slags hatkärlek till JLC:n i mässing, så drar jag slutsatsen att den är riktigt tuff.

23. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Håller med lite här, den hade varit bättre i stål. Men samtidigt är det kul att den är annorlunda och så matt. Tack för de vänliga orden!

Galaxxy gillar detta.
  24. leben

leben El Patrón

Trevlig läsning!

Aurum gillar detta.
  25. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Mycket trevlig läsning. Det är spännande med klockor som har en så stark historisk koppling, och estetiken på krigsklockor finner jag väldigt tilltalande. Rå funktionalitet från en tid då ting var lite vackrare. Innan slit och släng.

Aurum gillar detta.
  26. PIC

PIC Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Intressant, att jag missat denna innan?

Jag gillar också militära klockor, det är något vackert med saker som är designade för funktion och tydlighet, det blir stilrent på något sätt.

Aurum gillar detta.
  27. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Intressant läsning man tackar! Coola klockor du har...

Aurum gillar detta.
  28. andheg

andheg Friends of KS

Intressant!

Aurum gillar detta.
  29. Jonulf

Jonulf Biskop

Från:
    Stockholm
    Jäkligt roligt att få ta del av denna intressanta historiken! Ser fram emot nya poster!:)

30. Bender

Bender Friends of KS

Intressant läsning och schysta klockor som du har!

Aurum gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield