Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Dagens klocka av David, lördag v.6

Diskussion i 'Diskussion' startad av David, 9 februari 2013.

1. David
    Trådstartare

David Bödeln

Nu blir det ett avbrott från tidslinjen som etablerades i måndagens, tisdagens, onsdagens, torsdagens och fredagens inlägg eftersom dagens händelser sker parallellt med dessa, förutom det första.

Jag hade även efter att ha blivit flitig TRF-besökare hört relativt lite om Panerai. Det lilla jag visste var att märket tillhörde den etablerade skara som accepterades på forumet samt att de hade en ganska speciell form som var lätt att känna igen.

Jag hade heller ännu inte förstått att jag inom kort efter att ha köpt 116613:an skulle ha mer än en klocka att välja på, däremot hade jag givetvis börjat titta med väldigt mycket större intresse på både hemsidor och skyltfönster.

Rätt vad det var såg jag en helt fantastisk klocka i ett hav av trista modeller i ett butiksfönster i Sydney. Jag gick in i butiken och bad att få prova den. Säljaren såg först en aning misstänksam ut, men efter att vi pratat en stund (och han med illa dolda blickar nog konstaterat att klockan jag hade på armen var äkta) plockade han fram den. Den satt perfekt på handleden och var ännu snyggare på nära håll.

Jag frågade käckt om prislappen, och mulnade uppenbarligen synligt när säljaren klämde ur sig en siffra som då motsvarade ca 195000 svenska kronor. Klockan plockades raskt undan och säljaren försökte sedan pracka på mig klocka efter klocka. Jag misstänker att PAM 111, 176 och 177 fanns bland dem, men jag var inte det minsta intresserad. De kändes som riktigt billiga kopior i jämförelse.

Jag lämnade hela händelsen bakom mig under ganska lång tid, men ett frö var sått, och rätt vad det var dök det upp vad som visade sig vara en helt oanvänd PAM 311 på K&S. Jag kände igen den direkt och visste att modellen var densamma som den jag hade provat säkert ett år eller två tidigare.

Den tillhör alltså samlingen specialutgåvor och har 1950-boett i titan, tobaksbrun sandwich-tavla och in-house P.2004-verk med stötdämpning, kolumnhjulkronograf med en knapp för start, stopp och nollställning, GMT-visare, sekundnollställning, åtta dagar gångreserv med indikator och 24h-visare.

Jag skickade ett försynt PM till säljaren i USA och meddelade att klockan inte var av intresse på grund av priset (som visserligen var väsentligt lägre än butikspriset i Sydney) men att jag tyckte att den var väldigt fin.

Vi höll kontakten, och månaderna gick utan att säljaren fick den såld. För att göra en lång och plågsam historia kort så la jag undan en stor hög pengar samtidigt som säljaren allteftersom gick ner i pris.

Allt höll på att falla på några timmar när det visade sig att banköverföringar inte hade kommit fram som de skulle i tid för att klockan skulle hinna med den personliga transporten till mig, men med några minuter tillgodo löste det sig, och klockan hamnade till slut på min arm.

Säljaren skrev i efterhand, och jag kan bara hålla med:
    Sometimes it happens when you make a friend during a transaction - and this was definitely the case here.

Här skulle det kunna tänka finnas utrymme för en kort historielektion, men jag är övertygad om att det kommer en riktig paneristi efter mig som gärna tar den biten. Istället skulle jag vilja göra ett inlägg i debatten om storlek som är svår att undvika när det gäller Panerai.

Tar man ett foto på sin handled med mobiltelefonkamera ser klockan normalt väldigt stor ut:

Om man däremot har ett mer normalt betraktningsavstånd blir det rätt stor skillnad:

Jag tycker personligen att 44mm och en höjd på 13mm fungerar alldeles utmärkt på min relativt blygsamma handledsdiameter.

Men, naturligtvis finns det alltid undantag:

(Bild lånad från internet.)

Utöver själva inköpsprocessen har den här klockan inte så mycket att berätta. I princip 100% av bruksspåren har tillfogats den under runtskickning på diverse GTG:s i klocksnacks regi då den normalt annars bara deltar i stillsamma äventyr av den här typen:

Ja, och så det här, förstås. Läs de här blogg-inläggen i tur och ordning, och kom sedan tillbaka hit:

Min vän N och det första intrycket

De tar fort slut alla dagarna så var rädd om dem

Min vän N möter sin nemesis

Min vän N skickar en hälsning till bloggläsarna

Jag skulle i alla fall vilja tro att det är min som får ett hedersomnämnande i det sista inlägget.

Till sist tänker jag nu avsluta med en fråga som jag än så länge ännu inte fått svar på någonstans. Jag är nyfiken på om fjädern frikopplas på samma sätt som den görs i alla automatiska urverk för att skydda den från överspänning när rotorn har dragit upp den helt. Något omformulerat, går det att dra upp P.2004-verket för mycket? Anledningen till att jag undrar är att gångreservsindikatorn inte stämmer riktigt trots att klockan håller tiden precis som den ska, och jag misstänker att det kan bero på att jag inte drar upp den tillräckligt.

Sjobedan och Sputniq gillar detta.
  2. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    Kul läsning till morgonfikat :D det tackar jag för!!!
    Och ja jag jobbar alla dagar i veckan haha :D

3. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Den är tung den där Pannan! Bloggen är skitkul! :)

4. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Trevlig läsning som vanligt, och din Panna är ju bland de riktigt feta!

5. Fifflio

Fifflio Borgare

Från:
    Örebro
    Riktigt fin panna! Skön läsning till frukosten!

6. ZQT

ZQT The Banker

Kul inlägg, tycker det är intressant att höra på själva säljprocessen så man kan optimera sin egen som småningom. Bra jobbat!!

Dessutom är bloggen sjuk, han där N alltså... Haha!

7. Feskarn

Feskarn Kingen av Feskekörka

Från:
    Göteborg
    IMHO snyggaste Pannan. Alltid kul att läsa en liten historia om inköpet.

8. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Re: Sv: Dagens klocka av David, lördag v.6

Såå läcker!! Tack, som vanligt, det är sann njutning att följa de här trådarna!! :)

9. Knät

Knät Stadsbo

Från:
    Det mörka småland
    Colon Cleaner.. Bästa skiten! (På mer en ett sätt! :D )

Riktigt kul läsning under hela veckan! Hatten av!

10. Rber

Rber Biskop

Grymmaste Pannan. Tack för läsningen! Ser med vemod fram emot morgondagens sista post från dig.

11. Edin

Edin Borgare

Från:
    Midsomer Wreath
    Det är ju få förunnat som får medverka i den galningens blogg så frekvent. Att nu denna galning är nära på briljant är ju bara ett bevis på att briljans och spjutspetskunnande gränsar farligt nära med galenhet.

Kan inte vänta till morgondagen för att se vad som kommer komma. Jag trodde veckan var slut med gårdagens inlägg. :)

12. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Kvalitetsläsning som vanligt! Grym vecka hittills och grymma klockor.

13. Grön

Grön Bonde

Från:
    Göteborg
    Tack för trevlig läsning hittills. Grande finale imorgon?

14. John R

John R Präst

Tackar som fan!

Svin snygg den där pannan!

/John R

15. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Tack för ännu en stunds trevlig läsning, ser med blandade känslor fram mot söndagens inlägg :)
    Backmans blogg följer jag regelbundet och kollar även in N:s blogg då o då.

16. Rockenfeller

Rockenfeller Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Fantastiskt bra skrivet. Gillar pannan skarpt, trots att jag annars brukar vara skeptisk till dem.
    Är vi verkligen säkra på att det är söndag imorn? :)

17. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Grym!

Du får förklara närmare ang. Backmans blogg?

18. leben

leben El Patrón

Ja min 112a bleknar lite :)

19. David
    Trådstartare

David Bödeln

Jag kan inte tänka mig att det skickades in bilder på supermånga Panerai-kronografer så jag väljer att tro att det var något om ”Panerai-klockan” i det sista inlägget syftar på min.

Mårtenssons ur Brookfield