• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens klocka av Jakob.dala, fredag v 21

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Fredag – Rolex datejust ref 6605 -58

Tänkte mig dra en kort historielektion om datejust som helhet innan jag drar min egen story om min 6605.

KVCVsCu.jpg


Historian om datejust börjar så tidigt som 1945 då man som 40års jubileum gav ut första modellen av DJn. Som ni vet sitter datumet kl 3 men den stora nyheten var att den bytte datum exakt vid midnatt. DJ var då en supermodern och unik klocka vid denna tidpunkt. Modell 4467 fanns endast i helguld 18k och kallades från början jubillé datejust. 1954 kom ett stort tillägg som kom att prägla hela rolex linje av klockor och idag faktiskt är deras stora signalement, nämligen cyklopen/förstoringen på datumet. 1957 kom datejust i stål och man lyckades med ett lite tunnare verk, det så kallade butterflyverket gå ifrån den tidigare bubbleback formen. Detta gjorde klockan lite plattare och verkets form gav även möjligheten att göra plattare tavlor. Datejusten har sedan utvecklats genom åren och tillverkas än idag och är enligt mig en av rolex absolut viktigaste modeller trots att subben ofta ses som urrolexen.

RDGGmfs.jpg


Min Datejust är från 1958/59, alltså första modellen i rostfritt stål och i den klappar ett numera starkt hjärta i form av ett kaliber 1030 butterflyverk. Idag sitter klockan på en modernare rolex oysterlänk 78350 av praktiska skäl. Ändbitarna är tyvärr inte korrekta men det ska dem bli någon dag. Klockan har under mitt ägande helservats. Det finns dock ett problem med dessa gamla verk och det är att varken lokala rolex AD eller rolex själva har några delar och erbjuder inte service. Som tur är så finns det gamla urmakare som har sparat delar och kan erbjuda en hjälpande hand. För mig är detta ovärderligt. Denna DJ har dessutom en härligt möglig tavla och alla originaldelar intakta.
Detta är alltså den första rolexmodellen med datumbubbla

45LFoXd.jpg


Jag sprang formligen på denna klocka i ett ivrigt letande efter en gammal sub för ca 1,5 år sen och såg direkt att det är något för mig. Tavlan i kombination med den lite ovanliga glasringen tycker jag ger ett lite biffigare uttryck som passar mig perfekt då jag ofta har köpt DJs utan att riktigt fastna för dom. Problemet är dock att min fru har fastnat rejält för denna DJ och helt ärligt så har jag inte fått bära denna klocka mer än ett par gånger senaste året. Jag vill dock inte klaga över detta faktum att hon vill ha den för jag tror att hon också har blivit väldigt mycket mer förstående gällande mina klockutsvävningar. Hon har tidigare burit en hel del olika klockor bla Omega Dynamic herr och Omega mariner II men 6605an är nu definitivt hennes favorit och den pryder hennes arm i stort sett varje dag.

tcej2s2.jpg


Jag är övertygad om att detta är en keeper och jag ska bara se till att fixa ett par riktiga ändbitar så blir den en fröjd för mitt öga på min frus arm. Det är också en frihet att kunna påpeka för min fru om att även hon bär en exklusiv rolex samtidigt som jag kan utöka min samling då den nästan är hennes. En bra lösning för familjefriden. Tilläggas bör att jag tidigare har provat med nyare rolexar till min fru och dem har alltid ratats snällt men bestämt. Även här tror jag att möglet spelade in som positiv egenskap.:)

CrCqDcO.jpg


Vad jag ska hitta på imorgon när tåget stannar det får vi se då
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Riktigt trevlig liten sak :) Bra skrivet och tack för att du delar med dig! Kort fråga, på den tredje bilden ser visarna gröna ut, är de gröna eller bara reflektioner?
 

Whedda

Rolex
Sjukt härlig och väl skrivet!

Är egentligen främst den serviceproblematiken som gjort att jag inte vågat mig in på 50-tals rolex i större utsträckning.

Sååå mycket karaktär annars!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Härligt inlägg jakob.dala igen. Tack!

Kuriosa: Det sägs att Herr Wilsdorf kom på det där med bubblan när en droppe vatten höll sig kvar på glaset, över datumet. Och apropå det så fick jag just den kommentaren från en av grann-ungarna, som spanade in en av mina Rolexar: "Du har en droppe vatten på klockan"... Nej, det var ju bubblan.

Så tycker jag förstås att du allra minst ska ordna en 78360 med tidiga 558-ändlänkar. Inte de senare 558B, då de tidigare 558orna är flackare och därför sitter bättre på de tidiga boetterna. Idealt (men kanske inte lika vardagspraktiskt) är förstås en nitad Oysterlänk med ändlänkar 58.

Vore för övrigt toppen, om Rolex kunde få tummen ur och börja producera lite reservdelar till kaliber 10XX...

mvh A
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Härligt inlägg jakob.dala igen. Tack!

Kuriosa: Det sägs att Herr Wilsdorf kom på det där med bubblan när en droppe vatten höll sig kvar på glaset, över datumet. Och apropå det så fick jag just den kommentaren från en av grann-ungarna, som spanade in en av mina Rolexar: "Du har en droppe vatten på klockan"... Nej, det var ju bubblan.

Så tycker jag förstås att du allra minst ska ordna en 78360 med tidiga 558-ändlänkar. Inte de senare 558B, då de tidigare 558orna är flackare och därför sitter bättre på de tidiga boetterna. Idealt (men kanske inte lika vardagspraktiskt) är förstås en nitad Oysterlänk med ändlänkar 58.

Vore för övrigt toppen, om Rolex kunde få tummen ur och börja producera lite reservdelar till kaliber 10XX...

mvh A
Kan bara hålla med, länken ska bytas. Nån som har nåt?
Roligt med vattendroppen, låter faktiskt ganska sannolikt.
 
Topp