• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens klocka av Jakob.dala, lördag v 21

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Lördag – Oris tank 30tal
Efter att i ett par dagar nu presenterat mina favoriter så börjar en tydlig röd tråd kristallisera sig i mitt samlande. Eller?

PJTGmpp.jpg


Den röda tråden är nog att mycket av mina köp bygger på slump anser många. Jag själv ser det som en klassiskt "fånga dagen" medvetenhet. Jag nyttjar alltid situationen som dyker upp och idag tänkte jag att gårdens GTG ska påvisa detta. I en varm källare i anrika gamla stan så samlades KS finest och med svettiga handflator så gick klockorna runt likt pundares tjack.
Det fanns plötsligt ett par alternativt till fylleköp och min hjärna bearbetade alternativens för och nackdelar. Kanske skulle man ha en Oysterquartz, första årsmodellen men enradig text på tavlan och lättare patina på tavlan. Det hårda tickandet och dess lite kralligare boett kändes väldigt lockande men sen dök ju alternativet en NOS Movado upp. Det kanske vore nåt för mig tänkte jag men då källaren var fylld av likasinnade så försvann den upp i rök lika fort som den uppenbarade sig. Kvällen gick vidare och jag började känna en viss oro över det faktum att fyndet inte uppenbarade sig. Men plötsligt stod en man från Peking framför mig och hans Tigereye twotone var bara för läcker, allt en man kan önska sig en varm sommarkväll. Svetten lackade och Swish fanns nära till hands. Plötsligt fick jag oväntad konkurrens från flera håll, fyndtillfället var borta och jag lommade tomhänt vidare. Då plötsligt stack en uppsalabo fram näven och på armen satt något udda, en 30talare.

CmoYIhE.jpg


Jag har under våren provat dessa lite mindre och rektangulär ur utan framgång men denna osade mögel. En något udda budprocess startades och priset gick uppåt för varje minut, när skulle denna omvända spiral brytas? Ciggpaus med ägaren och Swish så var den min.

N6tc19c.jpg


Vad hade jag då köpt? En liten rektangulär tank från 30talet satt på armen. Säljaren lyckades dessutom övertala mig att det blå ödlebandet var värt ytterligare 200kr. Jag kan inget om denna Oris men självklart finns en utredning påbörjad här på KS

http://www.klocksnack.se/threads/uppackning-anonym-tank-eller.23932/#post-491657

En snabb kontroll av fyndet gjordes här på morgonen och efter ett snabbt byte till ett riktigt torrt perlonband så kändes det precis så bra som det ska när man har fyndat något riktigt bra.

XPzedja.jpg


Fantastiskt trevlig kupning på glaset, snygga graveringar på boettens sidor och tavlan med sitt schakrutiga mönster är bara nåt extra. Går gör den dessutom och allt ser väldigt original ut. Svårt att se några tydliga aftermarket delar ;)
Tack eriksson850, klockan kommer att tas om hand väl och utredningen skall fortsätta. Vill även passa på att skicka ett stort tack till alla er som svettades ikapp under källarvalven under gårdagen. Hyfsad vätskebrist råder hos mig men glad över fyndet är jag.
Så slutsatsen av denna lite skrift om dagens klocka av mig visar tydligt hur välplanerade mina köp är och med vilken omsorg köpen görs. Imorgon rullar tåget in på slutstationen och jag lovar att det blir ytterligare en presentation av en klocka :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Godmorgon och tack för trevlig läsning! Jag har ett dunkelt minne av att jag stod i ciggdimman på ett torg i gamla stan och förhandlade om priset på en antikvitet (inte alla som har gjort). Rätt som det var hade klockan slunkit ner i Jakobs bröstficka och med ett smil sträckte han fram grabbnäven... Har lite splitrade kännslor över att skiljas från klockan, men jag vet att den har fått ett bra nytt hem. :)

Nu är det bara att vakna till liv och ge sig ut på jakt efter en ny klocka... (Någon som sitter på en Omega Dedalos i bruksskick/renoveringsobjekt?)


solsken.jpg
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Godmorgon och tack för trevlig läsning! Jag har ett dunkelt minne av att jag stod i ciggdimman på ett torg i gamla stan och förhandlade om priset på en antikvitet (inte alla som har gjort). Rätt som det var hade klockan slunkit ner i Jakobs bröstficka och med ett smil sträckte han fram grabbnäven... Har lite splitrade kännslor över att skiljas från klockan, men jag vet att den har fått ett bra nytt hem. :)

Nu är det bara att vakna till liv och ge sig ut på jakt efter en ny klocka... (Någon som sitter på en Omega Dedalos i bruksskick/renoveringsobjekt?)

Har en Tissot Lisboa som du kan få för 5 lax :)
solsken.jpg
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Har alltid haft en sweet tooth för Oris.
Om man Google Mapsar Hölstein så ser man att det är en liten by i Schweiz. Jag förstår att det massproduceras på annat håll, men väljer ändå att romantisera bilden av en lite mindre klocktillverkare i en liten alpby. :)

Riktigt fin, jakob.dala
 
Topp