Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Dagens klocka av Jakob.dala, lördag v 21

Diskussion i 'Diskussion' startad av jakob.dala, 24 maj 2014.

1. jakob.dala
    Trådstartare

jakob.dala Axel Oxenstierna

Från:
    Vällingby
    Lördag – Oris tank 30tal
    Efter att i ett par dagar nu presenterat mina favoriter så börjar en tydlig röd tråd kristallisera sig i mitt samlande. Eller?

Den röda tråden är nog att mycket av mina köp bygger på slump anser många. Jag själv ser det som en klassiskt "fånga dagen" medvetenhet. Jag nyttjar alltid situationen som dyker upp och idag tänkte jag att gårdens GTG ska påvisa detta. I en varm källare i anrika gamla stan så samlades KS finest och med svettiga handflator så gick klockorna runt likt pundares tjack.
    Det fanns plötsligt ett par alternativt till fylleköp och min hjärna bearbetade alternativens för och nackdelar. Kanske skulle man ha en Oysterquartz, första årsmodellen men enradig text på tavlan och lättare patina på tavlan. Det hårda tickandet och dess lite kralligare boett kändes väldigt lockande men sen dök ju alternativet en NOS Movado upp. Det kanske vore nåt för mig tänkte jag men då källaren var fylld av likasinnade så försvann den upp i rök lika fort som den uppenbarade sig. Kvällen gick vidare och jag började känna en viss oro över det faktum att fyndet inte uppenbarade sig. Men plötsligt stod en man från Peking framför mig och hans Tigereye twotone var bara för läcker, allt en man kan önska sig en varm sommarkväll. Svetten lackade och Swish fanns nära till hands. Plötsligt fick jag oväntad konkurrens från flera håll, fyndtillfället var borta och jag lommade tomhänt vidare. Då plötsligt stack en uppsalabo fram näven och på armen satt något udda, en 30talare.

Jag har under våren provat dessa lite mindre och rektangulär ur utan framgång men denna osade mögel. En något udda budprocess startades och priset gick uppåt för varje minut, när skulle denna omvända spiral brytas? Ciggpaus med ägaren och Swish så var den min.

Vad hade jag då köpt? En liten rektangulär tank från 30talet satt på armen. Säljaren lyckades dessutom övertala mig att det blå ödlebandet var värt ytterligare 200kr. Jag kan inget om denna Oris men självklart finns en utredning påbörjad här på KS

http://www.klocksnack.se/threads/uppackning-anonym-tank-eller.23932/#post-491657

En snabb kontroll av fyndet gjordes här på morgonen och efter ett snabbt byte till ett riktigt torrt perlonband så kändes det precis så bra som det ska när man har fyndat något riktigt bra.

Fantastiskt trevlig kupning på glaset, snygga graveringar på boettens sidor och tavlan med sitt schakrutiga mönster är bara nåt extra. Går gör den dessutom och allt ser väldigt original ut. Svårt att se några tydliga aftermarket delar ;)
    Tack eriksson850, klockan kommer att tas om hand väl och utredningen skall fortsätta. Vill även passa på att skicka ett stort tack till alla er som svettades ikapp under källarvalven under gårdagen. Hyfsad vätskebrist råder hos mig men glad över fyndet är jag.
    Så slutsatsen av denna lite skrift om dagens klocka av mig visar tydligt hur välplanerade mina köp är och med vilken omsorg köpen görs. Imorgon rullar tåget in på slutstationen och jag lovar att det blir ytterligare en presentation av en klocka :)

Omen, Whedda, garfield och 36 andra gillar detta.
  2. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Rolig läsning och spontanköpen är ju dom roligaste, det vet ju alfa, eller jag menar alla ;)

Pappi, Jacob, eriksson850 och 3 andra gillar detta.
  3. marconimotet

marconimotet Borgare

Från:
    Stockholm
    Härlig lördagsläsning

jakob.dala gillar detta.
  4. Jacob

Jacob Friends of KS

Klockeriet moves in mysterious ways. :)
    Men den var cool den där lilla...

jakob.dala gillar detta.
  5. hejo

hejo Borgare

Härligt! Tack för att du berikar oss!

jakob.dala gillar detta.
  6. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Jag älskar spontanköp och fyrkantiga ur växer på mig. Tack för ännu en intressant del!

jakob.dala gillar detta.
  7. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Den där är så jäkla ball! Pillade lite innan den blev din, hade jag då vetat att den skulle flippas kanske du aldrig fått tag i den !

eriksson850 och jakob.dala gillar detta.
  8. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Härlig läsning! Affärer sluts oftast under pauserna :)

jakob.dala gillar detta.
  9. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Godmorgon och tack för trevlig läsning! Jag har ett dunkelt minne av att jag stod i ciggdimman på ett torg i gamla stan och förhandlade om priset på en antikvitet (inte alla som har gjort). Rätt som det var hade klockan slunkit ner i Jakobs bröstficka och med ett smil sträckte han fram grabbnäven... Har lite splitrade kännslor över att skiljas från klockan, men jag vet att den har fått ett bra nytt hem. :)

Nu är det bara att vakna till liv och ge sig ut på jakt efter en ny klocka... (Någon som sitter på en Omega Dedalos i bruksskick/renoveringsobjekt?)

solsken.jpg

theargonaut, Minuteman, Karatekid och 3 andra gillar detta.
  10. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Tackar dala för ännu ett dalainlägg!

Grattis till ditt inköp!

jakob.dala gillar detta.
  11. cheepo63

cheepo63 Läderjesus

Från:
    Strängnäs

eriksson850 gillar detta.
  12. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉

Helt underbar Tissot värt sitt pris! Dock söker jag något billigare objekt som är i behov av kärlek... :)

jakob.dala gillar detta.
  13. Simpatico

Simpatico Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i GBG.
    Underbar läsning så här på lördagen man tackar.

Karatekid och jakob.dala gillar detta.
  14. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    Kul läsning!!!!

jakob.dala gillar detta.
  15. Weasel

Weasel Friends of KS

Från:
    Orten
    Störtskön tank!
    Kul historia om hur affären blev av:)
    Laddar för finalen imorgon, tack igen jakob.dala !

jakob.dala gillar detta.
  16. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Tack för ännu ett trevligt avsnitt.

jakob.dala gillar detta.
  17. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Tack för läsningen och bra spontanköp!

jakob.dala gillar detta.
  18. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Grattis till ett kul spontanköp!
    Tavlan på den där är riktigt cool.
    Kul läsning :)

jakob.dala gillar detta.
  19. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Har alltid haft en sweet tooth för Oris.
    Om man Google Mapsar Hölstein så ser man att det är en liten by i Schweiz. Jag förstår att det massproduceras på annat håll, men väljer ändå att romantisera bilden av en lite mindre klocktillverkare i en liten alpby. :)

Riktigt fin, jakob.dala

eriksson850 och jakob.dala gillar detta.
  20. garfield

garfield Friends of KS

Tack för kul läsning. Imponerad att du orkade knåpa ihop den redan på förmiddagen efter GTGn!

jakob.dala gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield