Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Dagens klocka av Jakob.dala, måndag v 21

Diskussion i 'Diskussion' startad av jakob.dala, 19 maj 2014.

1. jakob.dala
    Trådstartare

jakob.dala Axel Oxenstierna

Från:
    Vällingby
    Måndag – Movado el primero datron HS360 -69

Drar en kort historielektion om Movado.
    Movado grundades 1881 i det klassiska La Chaux-de-Fonds av Achille Ditesheim. Namnet Movado betyder rörelse på Esperanto. Sedan 1983 ägs bolaget av Gedalio Grindberg och ligger under samma paraply som bla Ebel, Concord, hugo boss, lacoste, hilfiger mfl
    Under åren 1969-1984 samarbetade Zenith, Movado och Mondia. Därför sitter tex el primeroverket i Movado och man kan även hitta Zenith med Movados klassiska kaliber 405 och 408. Huruvida zeniths el primero eller någon annan fabrikör, läs seiko alternativt chronomatic group var först med det automatiska kronografverket så anses nog idag ca 50 år efter starten el primero vara det bästa verket i sin prisklass. Jag antar att det finns ett skäl att verket figurer i tex rolex daytona och tex panerai som exempel.

En historisk ikon från Movado :)

Innan jag drar min egen story vill jag tipsa om denna ypperliga tråd som rör märket.
    http://www.klocksnack.se/threads/gamla-kronografer-martel-movado-och-zenith.21200/

Fascinationen för det klassiska el primero verket gjorde att jag för ett par år sen skaffade denna Movado. Ett hibeatverk låter annorlunda och ger en mycket behaglig känsla när ljudet överröstar andra småljud i kvällens tystnad. Denna sent 60talsdesign tilltalade mig och boettens mer rektangulära form gör att den bärs avsevärt större än tidigare datronmodeller som jag hade provat. Spetsiga kronskydd fanns även på de tidiga rolexboetterna och också här kommer de till sin rätta genom att inte bara skydda kronan utan även ge klockan ett inte för biffigt uttryck. Datumets placering klockan tolv tycker jag personligen är en finare lösning än zeniths egen placering klockan fyra. Tavlans lite matta blågrå kulör känns även den som hyfsat unik och ger klockan olika uttryck beroende på tidpunkten samt ljusförhållanden. Klockan är en riktig allrounder och jag har burit den vid många olika typer av aktiviteter bla banracing, barnledighet och självklart vid mitt dagliga ritande av hus. Vid alla tillfällen så har den varit en dröm att titta på, lyssna till och använda kronografen.

Jag bar klockan väldigt mycket första året men sen började den gå dåligt tyvärr. Att serva ett el primeroverk är inte särskilt billigt och i min låda fanns liknande kronografer vilket gjorde att den las åt sidan. Jag tyckte dock att formen och utseendet samt det bra skicket utvändigt var så pass trevligt att den tillslut lämnades in hos en snäll urmakare som skulle ta sig an den och byta det som behövdes.

Tiden gick och urmakaren hittade fler och fler problem som han var tvungen att åtgärda och tillslut började jag ge upp hoppet. Men så efter närmare ett år på annan ort dök den plötsligt upp igen med ett helrenoverat inre. Alla skruvar i verket hade byts då de var av fabrikat Seiko, urk. Ett par av de större hjulen var ersatta av nya orginaldelar samt att verket hade fått en helservice. Nu rullade den på som en dröm och det snabbt slående hjärtat var starkt och friskt. Njutning!
    Lite då och då får jag för mig att släppa denna vidare till någon annan vänlig själ men tvivel finns alltid då den i skick inte går att ersätta i min lite lätt mögliga värld där ett perfekt inre och ett välåldrat yttre prioriteras.

Min egen slutsats gällande denna klocka är att den alltid har en plats i min låda. Men skulle det dyka upp en ny ägare med rätta intentioner så kan den också få vandra vidare. Mitt resonemang bygger på att jag redan har sålt den en gång för att en vecka senare köpa tillbaka den då saknaden blev för stor.

Blir väl spännande att följa detta knasäventyr ;)
    Imorgon rullar tåget vidare.

Jokkmokkswe, Bassman, aosehus och 79 andra gillar detta.
  2. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Tack för otroligt intressant läsning och personliga reflektioner! :) Mera mögel åt folket!

jakob.dala gillar detta.
  3. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    snyggt jakob! helt hundra på att det kommer bli en spännande vecka.

jakob.dala gillar detta.
  4. cab

cab Friends of KS

Tack för trevlig läsning!

jakob.dala gillar detta.
  5. k0ltrasten

k0ltrasten Soy un culebra!

Trevlig läsning jakob.dala - Ser fram emot kommande dagarna! :)

jakob.dala gillar detta.
  6. svesam

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten
    Tackar för ett välskrivet inlägg om ett märke jag inte vetat mycket alls om.

/Daniel

jakob.dala gillar detta.
  7. Jacob

Jacob Friends of KS

En bra början på veckan! Det här blir kul!! :)

jakob.dala gillar detta.
  8. Omen

Omen Goldmember

Bra start, tack! ser verkligen fram emot denna veckan! :)

jakob.dala gillar detta.
  9. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Haha...bra jobbat Kompis! Längtar redan tills imorgon ;) !!!

jakob.dala gillar detta.
  10. Riktigt fin klocka och bra öppning av veckan, såg denna nya 40mm Movado Museum hos guttarna i Nårje, ser cool ut...

jakob.dala gillar detta.
  11. Bolio

Bolio Friends of KS

Från:
    Norrland
    Kul att det kommer upp märken som man inte har nån koll på, riktigt bra av TS.

jakob.dala gillar detta.
  12. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Bra där och cool klocka! Ser fram emot resten av mögelveckan :)

jakob.dala gillar detta.
  13. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Väldigt trevlig läsning, ser framemot mer!

jakob.dala gillar detta.
  14. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till
    Så fin. Så fin.

Ska bli kul att följa! !!

jakob.dala gillar detta.
  15. hejo

hejo Borgare

Mycket trevligt! Ännu en vecka att se fram emot :)

jakob.dala gillar detta.
  16. Rock_N_Ron

Rock_N_Ron Friends of KS

Bra start Dala, riktigt fin klocka det däringa! Du har ju några finingar till i din samling, väl...
    Ska bli kul att följa! :)

jakob.dala gillar detta.
  17. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Det känns som att det ligger kärlek till klockan i den texten. Härlig läsning :)

jakob.dala gillar detta.
  18. andheg

andheg Friends of KS

Ritkigt trevlig läsning och klocka...tackar!

jakob.dala gillar detta.
  19. hook

hook I'm user not a dealer!

jakob.dala gillar detta.
  20. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Tackar! Nu ser vi fram emot en spännande vecka :D

jakob.dala gillar detta.
  21. aljung

aljung Präst

Från:
    Uppsala
    Bra start på veckan, riktigt cool klocka den där. Ska bli spännande att följa fortsättningen i din serie :)

jakob.dala gillar detta.
  22. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

det här blir ju grymt spännade!

jakob.dala gillar detta.
  23. micke_s

micke_s Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Kanontrevlig läsning och kul historia att lära sig! Nu börjar jag känna mig obehagligt bortskämd med nya Dagens Klocka Artiklar varje dag så vi får alla börja planera att berätta lite historier framöver tycker jag.

jakob.dala gillar detta.
  24. Bomier

Bomier Friends of KS

Från:
    Bangkok
    Trevligt Dala, denna vecka ser vi fram emot! ;)
    Tack för du tar dig tid att skriva!

Mvh
    Micke

jakob.dala gillar detta.
  25. micke_s

micke_s Friends of KS

Från:
    Stockholm

Du har ju tillräckligt galen klocklåda för att kunna producera några sköna Dagens Klocka trådar med lite skön asiatisk knorr! ;)

Bomier gillar detta.
  26. Whedda

Whedda Präst

Härligt jakob.dala !!

En klocka jag knappt kände till som verkar ha en precis så härlig relation till sin ägare man bara kan hoppas på vid köp.

Detta blir en bra vecka...

jakob.dala gillar detta.
  27. Bomier

Bomier Friends of KS

Från:
    Bangkok
    Vi får väll se hur det slutar... Har jag bara tid så kanske det är min tur snart ;)

28. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Bra start! Mögelälskare som man gått och blivit ser jag mycket fram emot denna vecka. Känner igen känslan att man vill klockan ska hamna hos rätt köpare när man väl säljer och att man helst också skulle vilja ha option på att köpa tillbaks den när som helst :)

jakob.dala gillar detta.
  29. don segundo

don segundo Biskop

Kul att du öppnar veckan med ett lite "ovanligare" märke.
    Måste också säga att jag delar din uppfattning med datum klockan 4, det ser väldigt sällan bra ut.

jakob.dala gillar detta.
  30. Guillbert

Guillbert Friends of KS

Gillar att dagens klocka av ... rullar på.

Bra skrivit och jag ser fram emot fler spännande klockor under veckan.

jakob.dala gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield