• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens klocka av Jakob.dala, måndag v 21

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Måndag – Movado el primero datron HS360 -69

Drar en kort historielektion om Movado.
Movado grundades 1881 i det klassiska La Chaux-de-Fonds av Achille Ditesheim. Namnet Movado betyder rörelse på Esperanto. Sedan 1983 ägs bolaget av Gedalio Grindberg och ligger under samma paraply som bla Ebel, Concord, hugo boss, lacoste, hilfiger mfl
Under åren 1969-1984 samarbetade Zenith, Movado och Mondia. Därför sitter tex el primeroverket i Movado och man kan även hitta Zenith med Movados klassiska kaliber 405 och 408. Huruvida zeniths el primero eller någon annan fabrikör, läs seiko alternativt chronomatic group var först med det automatiska kronografverket så anses nog idag ca 50 år efter starten el primero vara det bästa verket i sin prisklass. Jag antar att det finns ett skäl att verket figurer i tex rolex daytona och tex panerai som exempel.

pvzUw9y.jpg

En historisk ikon från Movado :)

Innan jag drar min egen story vill jag tipsa om denna ypperliga tråd som rör märket.
http://www.klocksnack.se/threads/gamla-kronografer-martel-movado-och-zenith.21200/

Fascinationen för det klassiska el primero verket gjorde att jag för ett par år sen skaffade denna Movado. Ett hibeatverk låter annorlunda och ger en mycket behaglig känsla när ljudet överröstar andra småljud i kvällens tystnad. Denna sent 60talsdesign tilltalade mig och boettens mer rektangulära form gör att den bärs avsevärt större än tidigare datronmodeller som jag hade provat. Spetsiga kronskydd fanns även på de tidiga rolexboetterna och också här kommer de till sin rätta genom att inte bara skydda kronan utan även ge klockan ett inte för biffigt uttryck. Datumets placering klockan tolv tycker jag personligen är en finare lösning än zeniths egen placering klockan fyra. Tavlans lite matta blågrå kulör känns även den som hyfsat unik och ger klockan olika uttryck beroende på tidpunkten samt ljusförhållanden. Klockan är en riktig allrounder och jag har burit den vid många olika typer av aktiviteter bla banracing, barnledighet och självklart vid mitt dagliga ritande av hus. Vid alla tillfällen så har den varit en dröm att titta på, lyssna till och använda kronografen.

TLkdr2N.jpg


Jag bar klockan väldigt mycket första året men sen började den gå dåligt tyvärr. Att serva ett el primeroverk är inte särskilt billigt och i min låda fanns liknande kronografer vilket gjorde att den las åt sidan. Jag tyckte dock att formen och utseendet samt det bra skicket utvändigt var så pass trevligt att den tillslut lämnades in hos en snäll urmakare som skulle ta sig an den och byta det som behövdes.

J1zInzL.jpg


Tiden gick och urmakaren hittade fler och fler problem som han var tvungen att åtgärda och tillslut började jag ge upp hoppet. Men så efter närmare ett år på annan ort dök den plötsligt upp igen med ett helrenoverat inre. Alla skruvar i verket hade byts då de var av fabrikat Seiko, urk. Ett par av de större hjulen var ersatta av nya orginaldelar samt att verket hade fått en helservice. Nu rullade den på som en dröm och det snabbt slående hjärtat var starkt och friskt. Njutning!
Lite då och då får jag för mig att släppa denna vidare till någon annan vänlig själ men tvivel finns alltid då den i skick inte går att ersätta i min lite lätt mögliga värld där ett perfekt inre och ett välåldrat yttre prioriteras.

Ahkyp2C.jpg


Min egen slutsats gällande denna klocka är att den alltid har en plats i min låda. Men skulle det dyka upp en ny ägare med rätta intentioner så kan den också få vandra vidare. Mitt resonemang bygger på att jag redan har sålt den en gång för att en vecka senare köpa tillbaka den då saknaden blev för stor.

Blir väl spännande att följa detta knasäventyr ;)
Imorgon rullar tåget vidare.
 

m_s

Patek
2-Faktor
Kanontrevlig läsning och kul historia att lära sig! Nu börjar jag känna mig obehagligt bortskämd med nya Dagens Klocka Artiklar varje dag så vi får alla börja planera att berätta lite historier framöver tycker jag.
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Trevligt Dala, denna vecka ser vi fram emot! ;)
Tack för du tar dig tid att skriva!

Mvh
Micke
 

Whedda

Rolex
Härligt jakob.dala !!

En klocka jag knappt kände till som verkar ha en precis så härlig relation till sin ägare man bara kan hoppas på vid köp.

Detta blir en bra vecka...
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Bra start! Mögelälskare som man gått och blivit ser jag mycket fram emot denna vecka. Känner igen känslan att man vill klockan ska hamna hos rätt köpare när man väl säljer och att man helst också skulle vilja ha option på att köpa tillbaks den när som helst :)
 
Kul att du öppnar veckan med ett lite "ovanligare" märke.
Måste också säga att jag delar din uppfattning med datum klockan 4, det ser väldigt sällan bra ut.
 
Topp