• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens klocka av Jakob.dala, torsdag v 21

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Torsdag – Omega speedmaster 105.003 -65

Omega är ett anrikt företag som grundades 1848 av Louis Brant. Deras klockor har använts av militärer och astronauter och mest ikonisk är nog enligt mig Speedmastern. 1957 släpptes den första varianten av Speedyn och än idag är den sig väldigt lik. Den stora skillnaden från dagens Speedy och den som jag nedan skall berätta lite om är nog boettens form. De tidiga referenserna har en så kallad staight-lugs form, enkelt förklarat så saknar de kronskydd och är lite mindre. Referensen 105.003 är den sista modellen som saknar kronskydd men visarna har ett enklare utseende än de tidigare modellerna. Den har raka visare som sedan har levt vidare i många modeller.

QR6jgRR.jpg


Min "Ed White" är skadad på alla möjliga sätt men det mest påtagliga är att tavlan börjar bli rejält brun och att bezelen ser ut som den varit med om ett hårt liv. Sånt tilltalar mig. Tyvärr var visarna felaktiga när jag köpte den så original NOS har införskaffats och monterats men med åren så ska nog dom få en trevlig patina dom också. Eller så ska dem grillas en vända i ugnen på 225 grader :)

1TYc1Ys.jpg


Klockan införskaffades från Colombia och mina kollegor blev lite misstänksamma när paketet dök upp en efter ett par vändor i tullen. Skatt betalades och klockan var min. Till min förvåning så visade det sig att Omega forumet hade diskuterat klockan ifråga och man hade även lyckats få fram att Speedyn hade gått till Sverige. Som vanliga var åsikterna skilda ifall klockan verkligen var värd det betalda priset då tavlan var skadad, visarna fel mm
Att tavlan är brun känns som bingo för min del och faktiskt det största skälet att jag slog till då jag redan sen tidigare ägde en 105.003 i roligt mögligt skick.

n5hjcDE.jpg


Klockan bärs idag väldigt ofta till vardag och den så kallade straight-lugs boetten ger ett nättare uttryck. Att modellen saknar kronskydd ger denna ikon ett ännu mer avskalat utseende och för min egen del så känns storleken på ca 39mm mer passande än den mer klassiska speedyn med kronskydd som mäter 42mm. Som jag nämnde tidigare så kallas ref 105.003 för Ed White, efter personen med samma namn som gjorde den första spacewalken med just denna modell på armen.

QF1b202.jpg


Jag tror inte jag har full koll på hur många olika typer av speedmaster jag har ägt men jag är ganska säker på att jag de senaste 5 åren alltid har haft en Speedy i lådan då jag faktiskt anser att detta är en klocka som man bör äga och klockan funkar ju både på länk och läder samt på fina festen eller sunkiga pubben. Det enda användningsområdet där även jag tvekar är vid bad. Har duschat och blött ner Speedys ordentligt utan problem men att ta långa bad drar jag mig för trots att det antagligen skulle gå hur bra som helst så länge man inte startar kronografen under vattnet. Känslan av att jag alltid måste äga en speedy är mycket tydlig men skulle det dyka upp ett mer intressant ex tex 2915 alternativt 2998 så kanske den skulle kunna ersättas men det skulle nog ta emot.

6PoGOKE.jpg


Detta är en fantastisk klocka som jag skulle råda alla till att prova, då en straight-lugs inte är så lik en "vanlig" Speedy som man kan tro. De börjar bli svårare att få tag på så se till att köpa en nu innan alla ligger i storsamlarnas lådor. Livet blir bättre med en gammelspeedy på armen.

mI4Bqq8.jpg

En bild på min 105.003 tagen av botvidsson
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Visste inte att det fanns "vanliga" Speedies som var 39mm, där lärde man sig något nytt. Svincool klocka, tack för läsningen!
 

meo_swe

Audemars
HÄÄRLIG tavla!
Speedys är ju något som man måste testa på under livet... får fan slå ihjäl min ksp-skytg och sno hans...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Stor "vill ha" faktor på den! Leverans av ännu ett kvalitetsinlägg över en rolig klocka, tack och ser fram emot morgondagen! :)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Ooh vad jag gillar den schletna bezelen..."tyvärr" bytte jag min slitna bezel på min -79.a, men mest för att den inte alls var så snyggt patinerad som din :hungry:
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Jakob, Jakob, Jakob vad ska vi ta oss till med dig?...du går från klarhet till klarhet, trodde aldrig att jag skulle bli sugen..

Tack även för detta fina inlägg:)
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Den tavlan alltså! Kul läsning och en riktigt fin klocka, tack för att du delar med dig :) När jag såg bilden på Ed White började jag fundera på om kronograffunktion kunde användas vid under själva rymdpromenaden, måste vara rätt svårt att träffa rätt på knappen med de där handskarna :confused:
 
Topp