Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Dagens klocka av JakobZ, fredag v.7

Diskussion i 'Diskussion' startad av ZQT, 15 februari 2013.

1. ZQT
    Trådstartare

ZQT The Banker

Tack alla som läste under gårdagen!

TGIF… Sist ut i dagens klocka krönikan blir en gammelgubbe. En gammal Zenith från 1955. Inuti sitter ett asfräscht cal 126.6 som går som klockan ( :mrgreen: ) liten avvikelse dock, ca 30sek/24h. Kronan är dock inte original och är lite trög när man ska ändra tiden, uppdragningen fungerar perfekt, gångreserv på ca 40h.

Historien tog sin början i mitten av oktober när jag öppnade ett konto på tradera. Eller letandet efter en mindre och mer dressad klocka tog fart redan under sommaren, var sjuk under hela sommaren så behövde något att ägna tankarna åt. Var snabbt inne på en Sjöö Sandström, har en god vän som har en dito och har gjort mig sugen på en liknande, fast utan kronograf. Bild: viewtopic.php?f=2&t=4029
    Men avvaktade, kände inte att jag hade de pengarna just då, ville vänta lite och en vintage omega kände jag inte var rätt. Kanske mer okända märken; Zenith? Lemania? Universal Geneve? Ja, det kändes rätt. Ville ha något mer diskret men ändå klassiskt. JLC och IWC tyvärr utanför budget även om JLC Ultra Thin 39mm moon phase får det att rycka ordentligt i baguetten. Det får bli senare!

Slänger in en lånad bild!

Mailade och skapade trådar till höger och vänster. För att få tyst på mig mailade Denke och frågade om jag var intresserad av en S&S Series 1. Vilket jag självklart var, dock ville jag avvakta lite till. Gårdagens klocka var den enda i min samling och det kändes tråkigt med endast en klocka. Nåväl, började kika mer och mer på tradera vilket resulterade i att försöka hitta något, nu började det brinna i knutarna…

Ett renoveringsobjekt dök upp, avvaktade och såg priset ligga kvar på rimlig nivå. Mailade säljaren och försökte få reda på lite basic info om uret. Typ senaste service hur urverket såg ut eller om han visste något om tidigare ägare? Svaret blev ungefär: Den tickar, ingen aning om det andra.

Med tre minuter kvar budade jag hem den mot en annan sömnig intresserad som trodde dealen var klar när han några minuter tidigare lagt sitt sista bud. Head only, M-Y-C-K-E-T gojjs överallt, trasigt glas, lökiga bandstift och allmänt skitig. Lite nödtorftigt torkande med en halv årsförbrukning av topz gjorde att klockan i alla fall såg lite bättre ut till slut. Band och bandstift införskaffades. Läste mycket negativt om viklås men körde på det ändå, jag tycker det fungerar riktigt bra! Snygg brun färg och skönt läder. Men den skumma bredden 19mm fungerar det ändå okej med ett 18mm:s band. Funderar på att köpa ett 20mm och se om det är bättre. Några tips?
    Nytt glas köptes och monterades av en lokal urmakare, dock inte samma som nämndes under gårdagen, för det facila priset 498 riksdaler. Det blev skitbra.

Det är egentligen nu jag tänker på vilken sjuk chansning det var, infon från säljaren var ungefär: Zenith, skadat glas. Hade inte varit kul att få hem en klocka som inte fungerar eller i desperat behov av service. Men det gick hyfsat väl trots allt. Efter en timmes försök att öppna boetten la jag ner det och höll på att kasta ut den genom fönstret. Fick av en slump hem en boetthållare och testade igen, där gick det direkt. Kul, intressant att se det vackra, mässingsfärgade urverket i förvånansvärt fint skick.
    Tavlan är speciell, den är gul med fina index, sub dial var en av de sakerna jag letade efter från början. Göttigt möglig. Visarna likaså, lite rostiga, men det är bara charmigt. Boetten är hyfsat slimmad och uret är tunt. Några djupare hack i boetten som inte gick bort med första omgången med CapeCods.

Nog talat, här kommer bilder!

Med dessa avslutande ord vill jag tacka alla här KS för att ni skapar den här communityn för oss nördar. Riktigt kul, vad man skulle göra utan KS är en riktigt bra fråga!

eriksson850 och Christoffer gillar detta.
  2. Chuck

Chuck Friends of KS

Mycket tilltalande och stiligt ur :cool:

3. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Stiligt! Haft en snarlik. 35 eller 37mm?

4. Fifflio

Fifflio Borgare

Från:
    Örebro
    Riktigt härlig klocka det där! Tack återigen för riktigt trevlig läsning!

5. ZQT
    Trådstartare

ZQT The Banker

Schysst! Den är ca 35!

6. _jonte

_jonte Friends of KS

Re: Sv: Dagens klocka av JakobZ, fredag v.7

Underbart mögel! :)

7. leben

leben El Patrón

Vintagemögel i fin form!

8. ZQT
    Trådstartare

ZQT The Banker

Bumpar denna så fler får möjlighet att läsa!

9. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

10. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Re: Sv: Dagens klocka av JakobZ, fredag v.7

Så snygg!! :)

11. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Mögel is the shit (pun intended)
    Kul läsning!

12. JS

JS Friends of KS

Sicket kap det visade sig att vara - grattis!

Köpte denna på Kaplans till svågern - ser ut som en kusin från landet till din Zenith :lol:

13. John R

John R Präst

Tackar för trevlig läsning och många fina bilder.
    Gillar Zenith!

/John R

14. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    Tackar för läsningen Igen och Fina bilder :D!!

15. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Vintagemögel när det är som bäst. Prisvärd skulle jag lugnt säga! Tack för dessa dagar och riktigt sköna bilder.

Har haft några liknande...

16. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    Härligt Jakob, bra skrivet båda dagarna!!

ZQT gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield