Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Dagens klocka av JakobZ, torsdag v.7

Diskussion i 'Diskussion' startad av ZQT, 14 februari 2013.

1. ZQT
    Trådstartare

ZQT The Banker

God morgon!

Jag har fått äran att fortsätta att bygga vidare på dagens klocka-projektet som Fabian startat.

Vem är jag? Jakob, 21 år gammal, student vid Örebro universitet, boende i samma stad men rötter från Göteborg (Nääj, jag har ingen Breitling :mrgreen: )
    Till vardags pluggar corporate finance och målet är att ta masterexamen 2014. Det är alltid intressant att driva diskussionen kring prioriteringar, särskilt som student. Men viktigt att tänka på är att alla har en hobby, oavsett hur gammal eller ung man är, att skämmas för att bära en schysst rolle på armen är förståeligt, att det kan sticka i ögonen på folk. (Även om jag inte skulle göra det.) Men det handlar om prioriteringar, folk köper sprit, tv-spel, bilar, kläder och andra prylar för samma summor. Mer angående ämnet hoppas jag att vi kan diskutera senare i en separat tråd. Fabian gjorde en ypperlig start i sin.

Mitt intresse går omärkt förbi de flesta, det är väl bekanta och vänner som märker att mycket tid tillbringas på forum och ett jävla tjöt om klockor och urverk. Nåväl, de frågar i alla fall mig innan de köper en klocka, vilket får ses som ett gott tecken. Har försökt att rekrytera några av dem till KS men dålig framgång än så länge.

Mitt klockintresse började väl egentligen tidigt, har alltid tyckt att ett armbandsur är snyggt och smidigt att kolla tiden på. Det var dock för knappt elva månader sen jag inhandlade min första riktiga klocka från dåvarande TTT. Hur jag kom in på TTT kommer jag inte riktigt ihåg, antar att jag googlade på något och vips så kom en riktigt avskyvärd sida med taskig layout fram. Icke att döma, vilka bilder, vilka intressanta trådar och information som diskuterades. Mer och mer tid spenderades framför TTT och vänner och sambon undrade vad som hade hänt egentligen…

Vilken klocka skulle jag börja med!? Paniken började ta form, jag skämdes för varje dag jag gick med en 40mm GANT… Seiko, njae, något schysstare, Longines kanske? Oris? TAG Heuer? Hmm… Ricrob la upp en annons på en 2531.8000 och där började det rycka i lemmarna, en sån ska det bli. Men hade jag verkligen pengarna att lägga? Jo, visst hade jag lite pengar undanstoppat utan något egentligt mål med sparandet. Efter mycket frågor och nervösa mail om länk, länkbitar, om box och papper fanns, hur jag skulle betala, hur va skicket, när var senaste servicen, eventuella skador, vilka f.d ägare och hur många de var till antalet. Hade detta utspelat sig i nuläget hade Ricrob nog antagligen trott att jag körde en orup (viewtopic.php?f=2&t=2984)

För att kontrollera går jag till en lokal urmakare för att prova en motsvarande variant, hur känns storleken och hur känns länken? Det snäsiga butiksbiträdet kollar trött på mig och ger mig en quartz version i mid-size, varefter jag frågar om detta verkligen är full-sizemodellen och automaten. Jaaaaaaaaa det är det, suck… Jaha, tänkte jag, den var ju kanske lite liten. Men efter att ha kollat ungefär 1000 gånger på Ricrobs 10 bilder som han skickat tänker jag att den kanske ändå känns större. Ändå…

Ricrob var också stressad att få iväg SMP:n för att ge rum till en ny fet Oris så efter mycket om och men bestämde vi att jag skulle hälsa på i hans lya i Sjöstaden. Bilar upp till framsidan och när jag ringer på dörren slår det mig en snabb sekund att jag ringt på dörren till någon prospect till HA. Känslan befinner sig kvar i en nanosekund när Ricrob öppnar dörren och en biffig, bitig kille med synliga tatueringar. Den samme verkar ha haft någon liknande tanke eftersom han ser förvånad ut; tjenare Jakob! I samma ögonblick ser jag leksaker och barnprogram i bakgrunden och lättnaden lägger sig. Jag får genast börja talla på SMP:n. WOW tänker jag. Allt i sin ordning, vi snackar lite om klockor och snubbar på TTT, han visar lite av sin samling (som i och för sig har bytts ut nååååågra gånger sen dess :mrgreen: ). Mina tankar är dock på annat håll, gissa var? Precis… Dinkan såklart!

Efter några veckor införskaffades några nato-remmar från Singular (Credd för god kvalitet och trevligt bemötande för övrigt) Grym på nato, gillar speciellt det bruna flätade och bond-natot. Orange tropic fungerar också bra på sommaren, också länken såklart! Skön, lite speciell, men det är något man vänjer sig vid, den växer när man har haft den på sig ett tag. I övrigt är det en klassiker och en klocka som alla borde ha klämt på.

Nåväl, nu räcker det med subjektiva tankar… Jag låter bilderna tala för sig själva.
    Här finns även en recension av den aktuella modellen: viewtopic.php?f=3&t=513

På bondnato: [​IMG]

På skönt nato…

Frukosttråden på gamla TTT

Lite suddig

Synd med dammet på glaset såg jag nu

När jag hade ett internship på ett bolag i Storbritannien blev det mycket tid för nya forumet, Klocksnack. Jag gillade layouten och det kändes som om det kunde bli något, detta forumet. Hade kikat in på nya TTT, men det fastnade inte för mig. Enbart en kurs på distans (förutom arbete varje dag) gjorde att fler timmar än vad som anses hälsosamt lades på diskussioner som gällde allt från Rolex till Theorema (Den tråden rekommenderar jag verkligen att man läser igen, stort underhållningsvärde!) viewtopic.php?f=2&t=2271

Jag ser fram emot att fortsätta bygga KS tillsammans!

Compiss, eriksson850 och Sirba gillar detta.
  2. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Trevligt inlägg, fin och klassisk klocka som är riktigt stryktålig !

3. Fifflio

Fifflio Borgare

Från:
    Örebro
    Väldigt trevlig läsning till morgonkaffet Jakob! Och fin SMP!

4. leben

leben El Patrón

Trevlig läsning.

Mitt intresse startade också med en SMP. En från -97 som jag tror jag köpte typ -99. Min är numera ljusblå :)

5. Fryken

Fryken Kamrern

Från:
    STOCKHOLM
    Bra inlägg!

Vet inte riktigt hur du tänker men jag likställer iaf Örebro med Göteborg och övriga Sverige utanför tullarna i huvudstaden. :lol: Kul också med en spot on-beskrivning av Ricrob. :D

ZQT och Aquaracer2 gillar detta.
  6. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Kul läsning Jakob! Speciellt att du nojjade för vem du knackade på hos i sjöstaden ;)

Gillade SMP:n när jag fick klämma på den innan vi gick till Rob.

7. Ricrob

Ricrob Friherre

Hahahaha! Härligt skrivet Jakob! Just det, du hade några (hundra) frågor innan du kom förbi, det hade jag glömt.. :lol:

F.ö. så fattar jag inte hur folk kan dissa den länken.. Den är ju fantastisk! Kul att du fortf håller den så kär Jakob, hoppas det blir en keeper!

8. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Bra text bra bilder Jakob! Treeevligt.

9. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Tack för intressant läsning! :)

10. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    Tackar för lunchläsningen och sköna bilder :D!!

11. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Re: Sv: Dagens klocka av JakobZ, torsdag v.7

Tack för en underbar tråd, Mr Brosnan!! :)

12. Wollen

Wollen Barfly

Kul läsning!

13. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Quoted for truth. Vilken jävla härlig kille jag är!

Köp fler band. Köp köp.

14. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Tack för en trevlig fortsättning på den här stafetten!
    Fint val av instegsklocka till träsket.

Hur mycket väger den? :mrgreen:

15. vonhall

vonhall Friends of KS

Från:
    Lerum
    Kul läsning!

16. ZQT
    Trådstartare

ZQT The Banker

:mrgreen:

17. David

David Bödeln

Haha, "köra en orup". :)

Håller med om länken, har alltid varit trevligare än konkurrentens.

18. Johanw

Johanw Friends of KS

Från:
    Lomma
    OK, men när jag tittar runt på er sida så hittar jag inte de flätade bruna bandet som är med här.

19. ZQT
    Trådstartare

ZQT The Banker

Det är köpt från http://www.gnomonwatches.com/

20. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Klassisk dinka, snart kult! Kul läsning! Gjorde min första affär på TTT hos herr Ricrob, och vissa känslor känns igen ;)

Edit: Snygga bilder också!

21. John R

John R Präst

Tackar för toppenskön läsning!

Ricrob ser förbannat farlig. Om jag skall göra en affär med
    någon skum snubbe någon gång så skall jag hyara in Ricrob som
    bodyguard. Helst skulle jag vilja att han målar in en svart tår vid ögat
    i kajal, då kommer jag känna mig jävligt safe!

Bra jobbat JZ!

/John R

22. benganb

benganb Bonde

Läckra bilder, gillar den med ljus nato

23. Milkmannen

Milkmannen Bonde

Från:
    Kalmar
    Fantastisk klocka och väldigt trevlig läsning, nästan som att sätta sig ner med en god bok - haha!

Snygga nato dessutom! Matchar väldigt bra.

24. Chuck

Chuck Friends of KS

Härliga bilder!

Mårtenssons ur Brookfield