• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens klocka av Rozzy, fredag v.7

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Fredag – Stålsport

Idag tänkte jag tala om stålsport klockor. Dessa enkla, rena, kanske lite tråkiga klockor, men som är så fina! När jag var yngre tilltalade dykarklockor och kronografer mig mer för dess coola framtoning och att mycket hände på tavlorna. Men med åren har jag mer börjat uppskatta det mer cleana uttrycket. De känns tidlösa och är tidlösa. Se på de tre som jag har.
IMG_1816.JPG

Tudorn Prince Oysterdate "Datejust" ref. 9081/4 i mitten med vitgulds glasring som är från 1979, Tudor Date+Day ref. 7017 med blå tavla från 1969 samt Omega Aqua Terran ref. 2503.50 från ca 2005. Bägge Tudorna är så kallade Jumbos, dvs i större storleken 38mm mot normala 35mm och Aqua Terran (vi kallar den AT härefter) är 39,2mm.

Stålsportklockorna är inte dressklockor för mig. Visst de passar utmärkt till kostym och tjusigare tillställningar men precis lika bra till skogsmulle och vildmark. Stålsporten bestiger man berg med, det gör man inte med en dressklocka. Definitionen av dressklocka för mig är en snygg, elegant klocka som nästan uteslutande har skinnarmband som är lite ömtålig och har sämre vattenskydd. Stålsportklockan är lite kraftigare byggd, stållänk, vattentät till minst 100 meter, oftast med skruvad krona och automatisk eller kvarts (dvs man skall inte behöva fippla med kronan och dra upp den). Visarna och index är tydliga och inte för pråliga. Exempel på andra populära stålsporklockor är Rolex Datejust, Milgauss, Explorer, Certina DS1, Grand Seiko har många fina, IWC Ingenieur, IWC Mark X-klockorna och så vidare.

IMG_1819.JPG

Tripp trapp trull! Här fotograferat med min frus AT (29,2mm), hennes Rolex Air-King (34mm), Date+Day (38mm) samt ATn 39,2mm.

När jag funderat och tänkt efter vilken klocka jag använt mest under det senaste året så tror jag faktiskt att det är ATn. De må låta klyschigt när jag säger att den passar till alla samanhang, men lite så är det faktiskt. Kavaj eller kostym (vilket jag bär för det mesta i min yrkesroll, ledare i en större teknikkonsult företag), jeans och collagetröja eller T-shirt, shorts på stranden eller full sportutrustning. Den är elegant, sportig och tålig. Min hittade jag på en auktion för två-tre år sedan och jag fick den billigt då den beskrevs som kvarts ("I behov av batteribyte") :D Den blir dagens klocka!
IMG_1793.JPG
IMG_1792.JPG
IMG_1815.JPG
IMG_1826.JPG
IMG_1823.JPG
IMG_1810.JPG
IMG_1809.JPG
IMG_1804.JPG
IMG_1796.JPG
IMG_1799.JPG


Även min fru använder sin AT och Air Kingen väldigt mycket. Bra bruksklockor helt enkelt. Om hennes Air King skrev jag här; https://klocksnack.se/threads/min-frus-klockor-som-jag-givit-henne-del-2-rolex-air-king.22942/

Seamaster Aqua Terra
Aqua Terran tillhör Omegas familj Seamasters. Klockan togs fram först 2003 och var tänkt som en tålig sportig vattentät klocka som kunde vara med i alla samanhang och för aktiva mäniskor som ville ha en tålig klocka men inte en dykarklocka. Aqua =vatten, Terra= jord/mark, dvs på land och vatten. Modellen inspirerades stark av Omegas Railmaster som kom 1957 (en klocka tålig for magnetfält likt IWC Ingenieur och Rolex Milgauss) avsedd för ingenjörer (elkraft har mycket magnetfält), läkare (röntgenutrustning) och järnvägsfolk (även där mycket magnetfält).
railm1957.gif


När Aqua Terra gavs ut kom den i både kvarts samt automatisk. Både dam och herr versioner lanserades samtidigt i storlekarna 29.2, 36,2, 39,2 samt 41mm. De mekaniska klockorna har Omegas cal. 2500 verk som är baserat på ETA 2892-2 verk men bl.a. ombyggd och kompletterat med George Daniels Co-Axial impulsöverföring mellan ankare och ankarhjul. År 2009 kom den nuvarande generationen av Aqua Terra som inhyser Omegas fina inhouseverk cal. 8500 och i storlekarna 38,5 samt 41,4mm (samt 30 34mm men då inte med 8500).
Vad gälle storlekarna så finns det okunniga expediter i klockaffärerna som hävdar att 38-39mm modellerna är damklockan och 41mm herr. Detta är vansinne och inte heller Omegas tanke. Jag måste säga att min 39,2mm är precis kanske största laget på min 18cm handled, en millimeter mindre, som Tudor Jumbosarna, hade nog varit optimalt.
965_1663.jpg

Nya ATn är ju 38,5mm och men betydligt högre med sina 13,5mm än min som är 11,5 mm hög. Ja, Skyfall (döpt efter Bondrullen) i sin fina blåa tavla ligger på spanlistan, och legat där ett par år nu J.
Omega är duktiga och om de kunde begränsa sig lite med alla sina limited editions så måste jag säga att det mesta som kommer ut håller riktigt hög klass.

IMG_1129.JPG

Man är duktiga på att förvalta sitt arv och har ett tydlig designspråk som håller sig till sitt ursprung. Här kan man se två Omegor med drygt 50 år sinsemellan!

Aqua Terra serien innehåller dessutom en kronograf-serie, daydate version, en ny antimagnetisk variant med uppdaterat verk gjort i kisel (varför döpte Omega inte denna till Railmaster i stället?!) golfmodell mm.
OMEGA Railmaster from 1957

En klocka gjord för äventyr!
Aqua Terran är väl Omegas svar på Rolex Explorer som en tålig äventyrsklocka. Explorern marknadsfördes ju ursprungligen som en klocka för bergsbestigaren och frontades vid Sir Edmund Hillary och Sherpa Tenzing Norgay bestigning av Mount Everest.
Från gårdagens racingbana på flacken till bergen! Jag är en hängiven Alpinist även om tillfällena numera begränsas av failjeliv och verkligheten. Någon gång då och då lyckas jag dock komma i väg och göra någon bergtopp eller skidtur. På dessa resor är min Suunto Vector en självklar resekamrat. Den är ju optimal för dessa äventyr då den är oöm, har larm, belyst display, höjdmätare, barometer, termometer och till och med kompass.
Suunto-Vector-Black-644.png

scan0010.jpg

På väg ner från Mont Blanc, sommarbestigning innan barnen fanns till... 2005

I spåren av mitt osunda klockintresse så följer ju en riktig klocka med på turerna numera, speciellt vinterturer där risken att repa klockan är liten. Nu senast i mars 2014 gick turen till italienska nationalparken Gran Paradis där jag och mina kamrater gick en sexdagars randonnétur med flera bestigningar där veckans höjdpunkt (förutom fantastisk puderåkning!) var klättringen och lyckade bestigningen av områdets högsta topp Gran Paradiso, 4061 möh.

P1010163.JPG
image.jpg
P1010418.JPG

På toppen av Gran Paradiso, 2014

Det var faktiskt bra att jag tog med ATn då batteriet strulade på Suunton (det visade sig att jag köpt undermåliga batterier) så Vectorn hamnade utanpå axelbandet på ryggsäcken som en höjdmätare medan ATn stog för tidshållningen.

ATn har även visat sig vara föredömlig och tuff även i öknen;
http://omega.watchprosite.com/show-...ga-omega-aqua-terra-in-the-desert-field-test/

Nu trodde kanske ni att jag var klar med veckan? Nej, tyvärr, så lätt blir ni inte av med mig. Jag har ännu inte riktigt kommit igenom samlingen, så jag får lov att ta till helgen med. I morgon om moderna dressklockor. Ciao och trevlig fredagkväll!
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Tack Rozzy!:) Och en annan som får svindel bara av att gå upp på stegen:(
Grymma klockor.....
 

Lowe92

Cartier
Som vanligt härlig läsning! Passar perfekt när man sitter fast på bussen till Jönköping.
Ser fram emot imorgon och trevlig helg på dig också!
 
Välkomponerat både text- och bildmässigt som man blivit bortskämd med under veckan - tack!
Tycker dina bilder på Aqua Terran mycket bra förmedlar känslan du skriver om, sportig och tålig men ändå med en elegant touch.
Hade span efter denna första AT under ganska lång period utan att komma till skott, inte utan att man får förnyat sug efter en...
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Jag är imponerad av både din klocksamling, men även dig som skribent och som äventyrare Rozzy! Du levererar idag igen, ser riktigt kul ut det du och dina vänner håller på med. Vilken frihet det måste vara att bestiga, berg efter berg så där!

Jaja...tack för att du delar med dig!
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Tackar för dagens inlägg. Och denna veckan!

Du har förståt det här med tudor och blå tavlor! ;)
AT:n är ju inte dålig den heller...
 

MrJon

Cartier
Grymt att du tar med ATn ut på sådana äventyr. Batteritorsk är faktiskt ett reellt problem för mej när jag är på vandring (Packar Ultralätt så varje gram räknas) så ett mekaniskt verk är ändå inte helt dumt. Även om en lite mindre exklusiv beater skulle passa mej bättre.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Härligt. En kategori jag fastnat i för stunden med min nyare AT. Precis som du säger, en klocka som (nästan tråkigt nog) passar precis allt. Din Day Date har jag suktat efter länge förut. Riktigt fin!
 

RDFG

Cartier
Fick hem en explorer i veckan och kan bara hålla med! TS tar upp många av de fördelar jag känner med den klockan hittills :)
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Mycket trevlig text! Jag har ju en 41.5mm AT och är supernöjd. Dock var valet enkelt då min 15'000 gauss
image.jpg

inte finns i 38mm

Dagen garantin går ut borstar jag dock mittlänken
 
Topp