• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens klocka av Rozzy, måndag v.7

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Det är en ära att bli tillfrågad om att skriva i denna serie, tack Fabian för förtroendet. Jag tar stafettpinnen från Aleks och passar samtidigt på att tacka för en utmärkt vecka!
Tanken är ju att visa upp våra olika klocksamlingar och jag tänkte ta uppgiften bokstavligt. Därför kommer jag dela upp min samling i genres, och presentera dessa grupper, men däri snöa in på en klocka lite närmare varje dag.

Jag skall försöka beskriva hur jag tänker kring armbandsuren. Min samling är ganska stor men saknar egentligen en röd tråd. Jag säljer sällan en klocka jag skaffat (bara om jag direkt känner att den är fel, av ren magkänsla) och skaffar bara klockor som jag verkligen behöver. En klocka för varje situation helt enkelt. Nä, skämt o sido... men jo, faktiskt lite så! Jag är väldigt stilmedveten och förutom klockor så är jag även intresserad av kläder och skor. Inför varje morgon bestämmer jag vilka kläder jag skall bära, sedan väljer jag passande klocka. Visst, ibland är jag sugen på att använda en speciell klocka och då inspireras mitt klädval därefter. Så, jag tänker i genres. –"Vilken typ av klocka passar dagens outfit?". Så här delar jag upp min samling i huvudet i olika grupper;
Dykklockor
Moderna sportkronografer
Vintage sportkronografer
Moderna dressur
Vintage dressur
Stålsportklocka (tre visare, ej dykring)
Lyxsport
Sju typer. Perfekt en per dag den här veckan! Om jag mäktar med... :dead: Jag kommer INTE skriva så här mycket varje dag.

Min klock-biografi
Jag har alltid gillat klockor. Redan när jag var en liten gosse tilltalats jag av estetiken och exklusiviteten. Säkert kom mycket av att jag som pojke plöjde min fars National Geografic som alltid innehöll en massa fin klockreklam bland alla äventyrliga reportage och bilder.
Min första klocka fick jag på min sexårsdag. Jag bodde i Kanada vid den tiden då mina föräldrar tidigt i mitt liv valt att flytta till Montreal för arbetets skull. Jag minns än i dag högtiden att få en egen klocka, det var stort! Då jag fyller år på sommaren minns jag att vi var på badsemester i Prince Edward Island på kanadensiska östkusten. Klockan var en blå handjagad Timex med blått plastband och blå sunburst tavla. Givetvis visste jag inte då att det hette sunburst (det var något jag lärde mig bara för något år sedan, finns det något svenskt ord förresten?) men jag beundrade och älskade den skimrande blå tavlan. Timex är ett lågprismärke från Nordamerika. Bra basklockor, men något av ett skälsord i staterna. Detta var på sjuttiotalet. Jag tror att jag har klockan kvar någonstans i gömmorna, dock ej fungerande då det var något med uppdragsmekanismen som hängt sig har jag för mig.

Min nästa klocka var en såååå kool digitalklocka som jag sparade ihop när jag gick på mellanstadiet. Så här i efterhand kan jag förstå att det var redan då som jag fick upp smaken för klockjakten. Broschyrer insamlades från Norrköpings alla klockaffärer (ja, vi hade flyttat hem till Sverige vid det här laget och bosatt oss i "Peking"). Jag minns än idag att digitalklockan kostade mig 320 surt förvärvade kronor (många gräsklippningar och biltvättar samt sparande av månadspeng). Som ni alla vet vill man ha så mycket klocka för pengarna som möjligt. Som ung grabb så var det ju givetvis kvantitet i stället för kvalitet. Vilken klocka hade flest funktioner?! Slutade med en snygg digitalkocka (något okänt märke) inhandlad på Domus med metallänk.
Min far har jag berättat om tidigare och han har alltid burit dykarur som den dykare och havets man han identifierade sig som. Se https://klocksnack.se/threads/min-fars-certina-ds-dykare-mission-impossible.22284/

När det var dags för konfirmation önskade jag mig en vattentät klocka, ett dykarur. Jag fick en analog kvartsklocka i form av dykarur med en i tavlan infälld digital display för datum och tidtagning. Denna klocka var starten för den genren av klockor jag kanske gillat mest och längst, dykarklockor. Jag har alltid varit en fisk i vattnet och lärde mig dyka med cyklop och simma under vattnet innan jag lärde mig simma på ytan. I det militära tog jag dykarcertifikat och började dyka på fritiden. Jag skaffade mig en stor Casiodykare som jag hade i många år (en belöning till mig själv för min första riktiga lönecheck efter gymnasiet). Sedan kom en Citizen Aqualand. Det var en two-tone och den hade jag först på länk men sedan på gummi eller kardborreband (velcro?) Också denna köpt efter första lönen, fast då efter högskolan.

På hösten 1999 var en omvälvande tid i mitt liv. Jag blev jag riktigt tungt dumpad av kvinnan jag ämnade gifta mig med. Jag blev så knäckt och förlorade fotfästet helt. Mitt liv som hade gått så bra så här långt och helt enligt min plan. Dumpad. Knäckt. Jag blev en tragisk och sorglig figur. Vad göra nu? Efteråt förstår jag att detta var det bästa som kunde ha hänt mig. Visst, hon var skitsnygg och med alla kvaliteter jag trodde att jag ville ha. Men detta kom att förändra mitt liv.
Jaa, vad göra nu? Humm... Skita i allt helt enkelt! –"Nu skall jag göra precis allt jag själv vill och alla äventyr jag läst och drömt om. Vem kan stoppa mig eller ha åsikter?" Under perioden av ett år åkte jag till Kanada för två veckors skidåkning i Klippiga bergen med heli-skiing som höjdpunkt, två veckor senare Valdisere (mer puder), grabbsegling till Gotland med partajande i Visby, två veckors upptäckande av Island och Westmanöarna, dykning i Medelhavet, klättring i Chamonix för att avsluta med en veckas alpin offpist i Chamonix och en veckas telemark offpisti Valdisere! (Jag var egenföretagare då...) Och så köpte jag mig en hemskans dyr klocka.
c74BitL.jpg

Mere de Glace, Chamonix. Fikapaus. Obligatoriska Suunto Vector på handleden som vid alla bergsäventyr.

Min första riktiga klocka – Fortis Cosmonaut Chronograph
Dyr och dyr, allt är relativt. Jag köpte en Fortis Cosmonaut Chronograf för nästan tio tusen kronor på Kaplans Auktioner (med nypris av astronomiska 24000 kr!).
IMG_1623.JPG


Den första riktigt fina klockan jag kärade ner mig i var egentligen Omega Speedmaster. Detta var många år innan det blev aktuellt att investera i en riktig klocka. Men när det väl blev dags kunde jag inte förlikas med att den inte hade något vidare vattentäthet, det repiga plastglaset och att jag skulle tvingas vrida upp klockan hela tiden. Det var Astronauternas val, men jag var tveksam.
Fortisen var Kosmonauternas val, just denna modellserie faktiskt, fast med tachymeterskala och senare modeller var även utrustade med larm (dessa är riktigt häftiga!). Så förutom utseendet och känslan med klockan så hade den även en historia och prestigeuppdrag ute i rymden som lockade.

Fortis, historik ute i rymden

1912 Fortis grundades av Walter Vogt

1926 Fortis pressenterar världens första Automatiska klocka tillsammans med Urmakaren och innovatören John Harwood.

1962 pressenterar Fortis sin Spacematic, en klocka för extrema förhållanden och som var extra tålig för stora temperaturförändringar. Denna klocka användes i Mercury Space Program, sju amerikanska astronauterna i rymden på NASAs första mänskliga rymdfärder 1959-1963. Dvs Fortis var före Omega!
014d2ee46df6e9b20a5f87a085c59860.jpg

Fortis%20Mercury%20Astronauts.jpg


1994 Fortis inleder samarbete med Ryska rymdprogrammet och blir den officiella Kosmonautklockan. Klockan som används är den samma som min fast med Tachemeterskala på glasringen. Dessa klockor var byggda för att klara stora temperaturskillnader och allmänt tuffa krav, bla kunna fungera väl och utan nämnvärda påverkan av tidshållningen vid upp till 7 G kraft. Klockan är automatisk.
Fortis kom också att bli de första att använda automatiska klockor i rymden. Men hur fungerar det med rotorn ute i tyngdlöshet?
"From 1994 on Fortis is official watch supplier of the Russion Cosmonaut Training Center Yuri A. Gagarin. The watches are subjected to severe tests in order to fulfill their service in space with the highest reliability and durability. Thus, the model Official Cosmonauts Chronograph was worn by Russian cosmonauts in space and proved that watches with automatic winding are fully compatible also in space. Because it's not the gravity that matters but the movements of the wearer."
källa: http://www.watch-wiki.net/index.php?title=Fortis
tn_273906_list_10489a2010461-fortis.jpg

Cosmonautklockan finns även i guld! :D

1998 Får kosmonauterna en uppdaterad klocka med inbyggt mekaniskt larm. Denna är världens första automatiska kronograf med integrerad mekaniskt alarm.
Vorne%201.JPG


2003 Fortis B-42 modell blir ny officiell kosmonautklocka.
2433191c.jpg

0.jpg


Fortis har blivit något av ett märke för äventyr och har försett flera polarexpeditioner, till både nord och sydpolen, med klockor då man kunnat använda sina erfarenheter från rymden vad gäller kyla och olika hur förbereda verken för detta (specialoljor etc).

Min Fortis
Min Cosmonaut Chronograf har referensen 605.22.142. Boetten mäter 39mm och 14mm hög. Den är byggd lite i profil som en Sea Dweller med tanke på glas, glasring, boettutformning, boettlock och är riktigt skön och känns väldimensionerad.
Klockan är tät till 100m och min är försedd med dykring. Verket är baserat på en Lemania 5100 som anses som ett väldigt bra och tillförlitligt kronografverk (och speciellt i Fortis version där uret fungerar väl upp till 7 G påverkan!). Att det är en Lemania 5100 ser man enkelt på att den har 24h visningen i subdialen kl. 12.
Urtavlan har siffror, men det finns en version med målade index i stället. Dag och datum samt tre subtavlor. Kronograf funktionen är faktiskt den tydligaste jag har då sekundvisaren och minutvisarensitter centralt placerade och är stora och tydliga medans timräkningen sitter i subtavlan kl 6. Minutvisaren är riktigt kool då den ser ut som ett flygplan eller raket! Tidtagningsvisarna är pedagogiskt målade i lysande orange, medan tidvisning i självlysande (tritium) grönt.
Subtavlan kl 9 är vanlig sekundvisare och subtavlan kl 12 är 24 timmars visning (inte GMT). Denna kan vara bra att ha tex ute i rymden för att se om det är dag eller natt. Den hjälper även till vid start av klockan vid ställning av tid och datum.
Urtavlan är riktigt svart. Det händer ganska mycket på tavlan men som det Kosmonaut-instrument det är känns det helt rätt. Det är väldigt mycket flyginstrument över tavla och visare helt enkelt.
Glaset är ett platt safir med antireflexbehandling på bägge sidor. ARn på utsidan har jag dock låtit polera bort då det hade blivit väldigt slitet.
Att klockan och länken är blästrad (för att undvika störande reflexer och blänk) förstärker känslan av instrument och tool watch. För piloter och rymdfarare helt enkelt.
Länken är riktigt bra och är försedd med viklås likt Rolex med fliplock, millimeterjustering och dykförlängning för våtdräkten eller utanpå kläderna.
Kvalitetskänslan är mycket god och den känns mycket gedigen. Storleken är perfekt och den bärs väldigt väl. Fortis klockor ligger, speciellt begagnat, väldigt bra till i pris tycker jag. Klockor med historia, kvalitét och attityd.
Fortis8.jpg

Inte min klocka (bild lånad från nätet), men visar set med kosmonaut tillbehör.

IMG_1625.JPG

IMG_1624.JPG
IMG_1626.JPG
imamge.jpg
imahge.jpg
IMG_1572.JPG
IMG_1574.JPG
IMG_1571.JPG
IMG_1569.JPG



Mina andra sportkronografer
Det jag väljer att kalla sportkronograf är en vattentätt lite större kronograf som oftast kommer på länk. Kronografer har väll genom tiderna mycket handlat om att klocka sport men de modernare jag tänker på härstammar alla från 60-talet och var alla avsedda för motorsport, Rolex Daytona, Heuer Autravia (och de andra Heuers; Carrera, Monaco m.f. som alla hade namn efter kända lopp eller racingbanor), Omega Speedy Pro (Månklockan, ja den var faktiskt framtagen för racingbanorna ursprungligen) m.f.
IMG_0195.JPG

Tachemeterringen var till för att klocka och beräkna varvtider, räkna ut hastigheter, frekvens m.m.
För att kunna använda tachymetern behöver man känna till en fast referenssträcka. Genom att mäta tiden som det tar att färdas referenssträckan (oftast 1 km) kan man se hastigheten genom att läsa av var på tachymeterskalan sekundvisaren pekar. Tachymetern kan även användas till frekvensmätning. Ett exempel: Mät tiden det tar att utföra ett visst arbetsmoment. Om momentet tar 20 sekunder pekar visaren på 180. Detta innebär att 180 arbetsmoment kan utföras på en timme. Tachymeterringen är väl något som jag sällan använder, men är en dekorativ funktion som känns helt rätt på klockorna. Får dem att kännas lite sportiga och raciga.

Mina andra sportkronografer;
Tudor Chronograph GMT ref. 79270
Tudor Chronograph tachy ref. 79280
Omega Speedmaster Broad Arrow, ref. 3551.20
Tag Heuer Link ref. CJF2115
IMG_1593.JPG



För att runda upp första dagens historia (jag lovar att inte skriva så långt och inte så mycket om mig själv i fortsättningen, utan mer om klockor!) så citerar jag mig själv, för jag har skrivit om det här förut. Jag skrev ju att det var det bästa som kunnat hända mig när min före detta dumpade mig och det är det beror ju på vad som sedan kom, eller snarare vem;
-"Jag är lyckligt gift sedan snart 10 år tillbaka. Jag är en avundsvärd man och har en väldigt fin och vacker fru. En kul detalj är hur vi träffades, detta skedde på Genevés (!) flygplats med en massa lustigheter och sammanträffanden som följde därefter. Det var nog ödet helt enkelt! I efterhand har hon berättat att hon snabbt scannade av mig på flygplatsen. Vad är det man säger, man får sju sekunder på sig att visa sig intressant och göra ett bestående intryck. Vad såg hon genom sina ögon då? Jo, en arrogant, loj och världsvan kille. Det hon inte visste var att jag packat hela natten in i sista inför mina planerade bergsklättring några veckor i Chamonix (Frankrike) och fått kvar två timmars nattsömn som dessutom avbröts av brandvarnaren som just behagade att få slut på batteriet den natten! Därav en slarvig klädsel, solglasögonen på och en loj uppsyn. Men hon har två viktiga ting som hon alltid kollar extra noga på: Hon tittade på skorna, Check! Hon tittade på klockan, såg ut som en riktig klocka. Snygg och fin. Check! Vad jag hade för skor? Ett par futuristiska joggingskor (!), hur jag nu kunde passera det hindret? Klockan? En Fortis Kosmonaut kronograf, min första riktiga klocka (tack gode skapare att jag kostade på mig och tröstköpte den när min före detta hade dumpat mig!)."
https://klocksnack.se/threads/min-frus-klockor-som-jag-givit-henne-del-1-piaget.22872/

Vi delar intressen som skidåkning, klättring, windsurfing och sport i allmänhet och har gjort många spännande resor ihop runt om i världen. Nu i helgen firade vi tio år som lyckligt gifta med lyxig världshusvistelse och den ultimata lyxen bortlånade barn och hund. Vad jag gav henne i tioårig morgongåva? En klocka så klart. Hon gillar ju klockor! :happyhappy:

Fortisen var alltså klockan som satte igång hela galenskapen och drog ner mig i träsket. Den var min tröskel jag hade tagit mig över och då var fördämningen brusten, även om det tog över ett år innan nästa inköp kom. Mer om det i morgon då det skall handla om min favoritgenre; dykarur.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Vilken samling kronografer! Men linken känns lite som en horunge bland de övriga, kanske passar bättre med läderstropp? :)

Kul och bra läsning i allafall! Ser fram emot resten av dagarna
 

Wi

NLA
2-Faktor
Jävlar Rozzy vilket kvalitetsinlägg..Som vanligt ifs. Tänkte faktiskt på det under Aleks vecka, alltså att du borde ta över efter honom och skriva "dagens klocka". Kommer bli en bra vecka detta =)

Kul uppdelning i genres och intressant lektion om Fortis, fick plötsligt mer respekt för tillverkaren.
Gratulerar även på 10-årsdagen, vad tyckte hon om Cartiern?
 

Limpas

Cartier
Mycket, mycket bra skrivet! Aldrig läst in mig på Fortis kosmonaut kronograferna förut. Intressant historia och nu fick man upp ögonen för dessa! Ser verkligen fram emot resten av veckan :)
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Härligt och intressant text Rozzy, du levererar som vanligt! Ska bli kul med lite annorlunda upplägg, du har en riktigt bred samling!
 

SJ Smythe

Cartier
Rozzy har du någon källa till att Fortis flögs under Mercury? Försöker hitta info men får inte fram något.

Fantastiskt trevligt inlägg för övrigt!
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Har hoppats länge på att du ska bli skribent i dagens klocka! Ser verkligen fram emot veckan. Ska läsa detta så fort ungarna har somnat.
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
Tack för underbar läsning Rozzy!

Jag skulle inte ha något emot om resten är lika långt och personligt, tack för att du delar med dig och kul att du verkar ha träffat en riktig själsfrände!
 
Topp