• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens klocka av Rozzy, söndag v.7

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Söndag – lyxsport


Ja, då börjar det dra ihop sig, snart är veckan slut och jag skriver min sista dagens. Och sen är jag igen, ni som har små barn kan säkert intyga att allt inte alltid går enligt planen, med uppkomna bajskatastrofer, syskonfejder och så vidare. Jag älskar mina barn (jag har tre, som är mellan 1,5 till 8 år) och har prioriterat dem i samanhanget.

Dagens tema är alltså lyxsport. Denna kategori kom väl egentligen till i och med Audemars Piguets släpp av Gerald Genta designade Royal Oak (RO). Audemars Piguet (AP) som gjorde en sista desperata satsning under ett för företaget kritiskt läge i Kvartskrisen (läs min artickel om Girard Perregaux Laureato länkad nedan) då man riskerade gå i konkurs. RO blev en succe, blev APs mest säljande klocka någonsin och säkrade framtiden för företaget. RO var alltså en ovanligt stor och sportig klocka som dessutom var gjord i stål (APs första stålklocka då man tidigare enbart arbetat i ädla metaller). RO som vid introduktion kostade mer än flertalet APs klockor i guld och som kostade motsvarande nästan tretton stycken Rolex Submariner!
Nu är det ju som så att det är så många som har skrivit om Royal Oaken (mig inklusive, läs min text om RO länkad nedan), så vi släpper det och koncentrerar oss på genren. Då RO snart blev en hit kom Girard Perregaux med sin Laureato år 1975 (egna designern J.C. Grosgaudonier), IWC släppte en ny version av sin Ingenieur SL (ref. 1832) också designad av Gerald Genta, Patek Philippe Nautilus 1976 (Gerald Genta), Vacheron Constantin 222 (som sedan övergick i modellen Overseas) 1977 av designer Jorg Hysek. Det gemensamma för alla dessa är att de är i stål, tunna, integrerade länkar, vattentäta och mer eller mindre i samma stil. Dessutom var (och är) treenighetens (AP, PP och VC) versioner i väldigt lyxigt prisläge… Och snart kom klockorna även i two tone (guld och stål eller annan metall (tental mf) samt guld och platina och inte billigare då.

non4.jpg

VC 222, IWC Ingenieur, PP Nautilus och AP Royal Oak (bild snodd)

IMG_1831.JPG

Laureaton (36mm) ser mycket mindre ut då den ligger platt mot RO (39mm) som har halvstel länk.

Jag har i dag två stycken, min Royal Oak ref. 5402 (aka Jumbo) samt Girard Perregaux Laureato. Laureaton som ursprungligen endast kom med kvartsverk var väl inte riktigt i samma dignitet som de övriga men är i dagens versioner väldigt fina exklusiva klockor. Men den har designen och fyller samma funktion. Min hittade jag på en Ebay-auktion strax innan Jul och ropade hem för 3000 kr, så de behöver inte kosta skjortan.
Som i lördagens klockor så har jag redan skrivit så utförligt om bägge klockor så jag skall inte tråka ut er och repetera mig själv utan läs gärna mina inlägg om ni är intresserade;
https://klocksnack.se/threads/audemars-piguet-royal-oak-en-rolig-historia.23084/

https://klocksnack.se/threads/kvartsskolan-%E2%80%93-samt-en-pionj%C3%A4r-girard-perregaux-laureato-del-1-2.33655/

Jag suktar efter flera lyxsport och de jag är mest sugen på är en till Laureato fast med automatiskt verk så som uppföljaren till min, Laureato ref. 8010. Även en Overseaseller 222 lockar. IWCn är fin. Nautilusen är för mycket pengar samt att jag har lite svårt för designen, men smaken kan ju ändras, speciellt om jag snubblar över en i framtiden J. Det finns fler som hör till kategorin (som PP Aquanaut mf.), men det är dessa klassiska som dessutom har lite mer historia som lockar mig.

Dagens klocka
Så vilken är det som blir dagens klocka? Jo, givetvis och med risken att tråka ut er när Royal Oaken (för tredje gången, Whedda, Aleks, någon mer?) blir dagens klocka. Precis som Donkii fiskat efter hela veckan!
IMG_1900.JPG


Den har ju sin plats i historien, både värdsligt talat som hos mig, den är ju så klart kronan i min samling.
Klockan är så snygg och jag älskar den. Jag är ju en riktig sucker för design och detaljer och denna klocka has got it all för att bli lite svengelsk (jag som delvis är uppvuxen i Kanada har väl rätt till det?). Klockan är underbar på armen, den känns knappt. Länken är mjuk och följdsam och bara så vacker. Tavla, visare och index :happyhappy: . Skruvhuvudena i vitguld i glasringen är som pricken över i:et. Storleken (39 mm) är perfekt, inte för stor men ändå kaxig. Den är i använt skick och vissa skulle nog säga sliten, men jag tycker bara det är kaxigt och visar på klockans rätta ålder, den är ju ändå 40 år gammal (det är ju Royal Oaks första referensen men en D-serie och skall vara från 1975-76 enligt folk på AP).
IMG_1899.JPG
IMG_1883.JPG
IMG_1892.JPG
IMG_1901.JPG
IMG_1904.JPG
IMG_1903.JPG
IMG_1902.JPG
IMG_1880.JPG



Epilog
Som avslutning så kan jag väl runda upp med att säga att min samling idag är betydligt större om mer omfattande än jag någonsin kunnat föreställa mig i tidens begynnelse. Jag är väldigt nöjd (men kommer inte sluta skaffa fler klockor) och känner att jag har en fin bredd för variation och olika tillfällen. Min samling har byggts upp under snart 17 år och den har inte ruinerat mig, utan klockorna har införskaffats då och då och när rätt tillfälle har gets. Jag har haft tur ibland, men det handlar även om tålamod och enträgenhet. Om vi summerar mina sju dagens klockor så hamnar totala inköpssumman för de sju klockorna på ca. 65 tkr. Nåväl lägg till ca 8000 kr för att få upp dem på banan (service hos urmakare) men ändå. Om man drömmer tillräckligt hårt och passionerat kan drömmarna bli sanna! :)

Tack för mig och lycka till näste man!
//Rozzy

Jag avslutar med en bild från igårs firande, svårt att gissa vilken klocka som satt på? Notera att flaskan bredvid är en magnum... ;)
IMG_1906.JPG
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Från klarhet till klarhet, och en knall till avslutning! Tack så hemskt mycket för en grymt trevlig vecka av läsning Rozzy! :)

PS: ett stort grattis till dig och din hustru!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tung avslutning :) Helt klart en av forumets fränaste och nördigaste dinkor ;) Stort tack för ditt engagemang och en fantastisk vecka!
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Tack för en riktigt bra vecka och en avslutning på topp! Storyn kring din AP gör ju klockan såå mycket mer rolig och intressant.
..och som vanligt massor med vassa bilder som sätter osunda tankar i skallen:)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Där kom den, Rozzy

Tycker den är i ett bra skick, givet sin ålder. (Vill också ha en sån där, en använd... Som tål att man fortsätter att använda den)...

Tack för alla läsvärda inlägg! Uppskattat!

Mvh A
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Storstilad avslutning, tack för en fantastisk vecka! Även om jag gillar Rolex så är det uppfriskande med en Rolexfri vecka.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Genomgående mycket bra skrivet! Härlig vecka och härliga klockor! Du vet sannerligen var du ska leta verkar det som!:)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Mycket välskrivet som vanligt!
Och att AP RO är en ikon i klock världen går ej att neka.
Mycket fint!

Jag är intresserad över hur en så pass dyr klocka som RO kunde rädda ett företag. Rent spontant så känns det som att något billigare som säljs i större summor borde vara räddningen.
 
Topp