• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens klocka av TiE, lördag v.8

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
VINTAGE

Som utlovat tänkte jag beröra minna gamla klockor lite översiktligt. Det är ju inte så att jag jagat dem med ett speciellt mål i sikte utan det har mer blivit som vanligt, dvs slumpen som styrt mig. Historiken bakom klockorna har jag i princip i ingen koll på.
Mitt klockintresse och samlande började sommaren 2008 och fokus låg på Breitling. På Ebay roppade jag hem ett par gamla ur från 1940-talet. Det gamla herruret i 18 karat roseguld har ett urverk märkt Breitling men den underbara pärlemotavlan är antagligen utbytt. Bakboetten är otroligt tunn och sviktar när man trycker på den.
Årtal troligen 1945.

Navitimern kom senare i samlingen och den har vi redan berört.
DSC_0279.jpg


DSC_0285.jpg


Kronografen är troligen från 1944. Den hade en Bretlingmärkt krona från början men vid ett tillfälle när jag använde den, lossnade kronan och axeln och jag hittade inte den igen. Efterfrågan hos Breitling gav inget resultat när det gällde efterforskning av reservdelar. Till slut fick jag hjälp av Bertil hos Lindahls Urmakeri i Vetlanda med reparation och service. Urverket i denna kronograf är inte Breitlingmärkt, men det var inte ovanligt på den tiden att det saknades.

DSC_0284.jpg


015 078.jpg


Sedan har vi ett gäng av andra märken, när jag tyckte det kunde vara kul att bredda samlingen.

DSC_0286.jpg


Zenith, manuell. 34 mm, Caliber 2522

DSC_0287.jpg


Longines Sport Chief, manuell med datum men utan snabbomställning. Caliber 701 med 17 juveler. 34 mm, troligen 60-tal.

DSC_0288.jpg


Glashytte Spezimatic, automat med datum. En gammal östtysk av sämre kvalitet.

DSC_0292.jpg


Girard Perregaue, manuell, 17 juveler, underbar guldklocka och tavla.

DSC_0294.jpg


GP2_b.png


GP2_a.png


Sedan kan vi avsluta med denna trio. Omegorna köpte jag mest för att jag gillade färgen på tavlorna (fånigt, jag vet)

DSC_0295.jpg


Omega Seamaster

DSC_0300.jpg


Omega Genéve

DSC_0301.jpg


Och så en goding i denna Favre-Leuba. Anrik tillverkare då det begav sig.

DSC_0297.jpg


Det får räcka för i dag.
Jag gör en kortis även i morgon. Har nämligen kommit på att jag inte skrivit om klockan allt började med...



Men jag håller på att glömma en klocka, vilket elände! Slänger in en bild på denna också:

DSC_0303.jpg
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Kul att du öppnar upp gömmorna och visar dina fina vintagepjäser:)
Ser galet trevlig ut din gammel Breitling kronograf!
Har du fler bilder på den?
 
  • Like
Reactions: TiE

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Hehe...han bara fortsätter och levererar, skön samling du visar upp, och vilken brädd du har mannen, imponerande ;)!
 
  • Like
Reactions: TiE
Topp