• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens klocka av TiE, torsdag v.8

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
SJÖÖ SANDSTRÖM

Min vecka kan ju inte passera utan att åtminstone en dag ägnas åt Sjöö Sandström och vår samling av deras klockor. Tänkte börja med lite av deras historia.

Alla foton i denna tråd som kommer från Sjöö Sandströms hemsida är lånade med deras tillåtelse.
Som de flesta här på Klocksnack säkert vet så startades Sjöö Sandström 1986 av Christer Sjöö och Mikael Sandström, två klockfanatiska ingenjörer som då båda var 28 år. Sätet blev Skeppsbron i Stockholm.
De började tidigt med utvecklingsarbetet med den banbrytande Chronolinken men eftersom detta arbete kom att ta lång tid behövde de komma igång med produktionen av en något enklare klocka. Detta blev Automatic kallad S1 som kom 1993. Här skapades ringen med dess tre nivåer med rund övergång och kronan placerad vid 2'an. Ringens utformning förklarar S&S själva som symboliserande deras plats i världen Stockholm/Sverige/Världen och baktanken är att den skall minska slitaget mot skjortärmen. En design som 1995 tilldelades priset Utmärkt Svensk Form.

Detta är alltså inledningen till Den klassiska Royal Steel modellen.
Bild på S1
s1 (1).png




Och här är Snårtas fina Royal Steel Classic som det går att läsa om i tråden:
https://klocksnack.se/threads/sjöö-sandström-royal-steel.1081/

Royal Steel Mårtens.jpg


1997 var så Sjöö Sandström färdiga med sitt utvecklingsarbete med Chronolink Worldtimer UTC, klockan som kombinerade ett manuellt verk med ett digitalt kvartsur. Manuella verket var från ETA 7001 medan digitaldelen var utvecklat tillsammans med Bofors. Digitaluret doldes bakom manuella klockan som sitter i en öppningsbar del fäst till bakre boetten med ett gångjärn.
Chronolink etablerade företaget internationellt. Idag finns en av dessa klockor med serienummer 150 på världens förnämsta horologiska museum, Musée International d'Horlogerie i Schweiz.

chronolink.png



Mr Chance (som han kallar sig nu) har skrivit en bra recension här, och jag lånar ett par av hans bilder nedan.
https://klocksnack.se/threads/recension-av-sjöö-sandström-chronolink.12949/

chronolink öppnad.jpg


IMG_20140510_141529.jpg


2001 kom UTC ORC, en digital kvartsklocka som togs fram som officiell klocka för VOLVO OCEAN RACE, där Sjöö Sandström var officiell tidtagare 2001-2002.
Digitalenheten var även i denna ett Bofors-verk och klockan tillverkades i 300 exemplar.

utc-orc.png


2001 lämnade Christer och Mikael Sjöö Sandström bolaget och startade i stället Epoch för att där börja tillverka klockor i ett lägre prisspann.
VD då var Peter Landgren som fortsatte att leda företaget till 2004.
Under 2000-talet kom så kronografklockorna med och utan andra tidzonen och även de mindre dammodellerna med kvartsverk.

Bild på Royal Steel Chronograph.
collection_royalsteel_chronograph.jpg



I den större 42 mm klockan sitter automatverket SSG3 som är ett ETA 7750. Klockans ring är densamma som övriga Royal Steelmodeller.

UTC Extreme modellerna bygger på ETA 7754 Här är ringen slät och skruvad och ger ett tuffare, sportigare uttryck än Royal Steel. Herrmodellen i 44 mm har en extra visare för andra tidzon som anger tiden på ett 24-timmarsindex. Visaren är försedd med S&S timglaslogga.
Kronografmodellerna har också tillverkats i specialmodeller, en del i extra limiterade utgåver. T ex UTC Black Diamond i 50 ex 2009 med diamanten dolt placerad på boettens baksida, men likaså en variant
UTC White Diamond i 50 ex.

Här ett par bilder på Chrisse 's exemplar som han beskrivit här: https://klocksnack.se/threads/sjöö-sandström-utc-extreme-white-diamond.4908/

Chrisse Extreme white diamond.jpg


Chrisse Extreme white diamond-2.jpg


En annan spännande specialvariant är denna som Pappi skrivit om på KS
https://klocksnack.se/threads/fränt-med-finbeater.25435/#post-529790
UTC Expedition

UTC Expedition.jpg


Så kommer vi fram till 2011 och försvarets upphandling av nya klockor till flygvapnets piloter vilket ledde fram till UTC Skydivern's tillkomst.
En upphandling som Sjöö Sandström vann med denna helt specialframtagna klocka som skulle svara upp mot försvarets kravspec. En klocka som försågs med kvartsverket ETA E20.321 som använts av många andra klocktillverkare genom åren.
Nu har det skrivits en hel del på klocksnack om detta spännande ur så jag hänvisar till följande trådar:
@Randell skrev om spännande bakgrundshistoria i https://klocksnack.se/threads/storyn-bakom-sjöö-sandström-utc-skydiver.23634/
Denke skrev sin recension i:
https://klocksnack.se/threads/recension-sjöö-sandström-utc-skydiver.25971/
Jag gjorde en jämförelse mellan Skydivern och Breitlings B-1:a i:
https://klocksnack.se/threads/en-jämförelse-skydiver-och-breitling.13187/

Bild skydiver, Denke 's ex
Skydiver-Denke.jpg


I och med 2011 lanserades även en annan nyhet då S&S tagit fram sin dykarklocka Landsort. Alla Sjöö Sandströmklockor klarar i dag 100m vattentäthet, vilket i sig är anmärkningsvärt, men nu tog man fram en speciell dykarklocka som klarar Sveriges djupaste djup. Och det är vid Landsort, som mäter 459 m.
Klockan utvecklades tillsammans med dykare och gjordes i varianter med krona till vänster D1 eller till höger D2 som också hade datumvisning. Dessutom gick D2'an ett tag också att få med andra tidzon, då kallad Worldtimer som hade ringen graverad med 24 timmar. Typsikt för designen var de kraftiga kronskydden och avsaknad av bandhorn. Klockan mäter 44 mm.
2014 nominerades Landsort D1 i hård konkurrens från internationella tillverkare i European watch of the year, i prisklassen upp till 10 000 GBP där dock vinsten gick till Van der Gang Watches Vlieger

Bild Landsort D2 på Rikard 's arm
SS D2 Rikard.jpg


2006 tog Niclas Valfridsson över VD-rollen vilken han innehade till 2012. Då rekryterades Felix Formark som VD, ett naturligt val då det finns släktband med ägarna, vilket numera medfört att Felix även är delägare i bolaget.
För vår del blir det inte sämre av att Felix är uppvuxen i Eskilstuna, sådant gillar vi.
Felix, ägare och medarbetare har nu satsat hårt på att profilera och marknadsföra företaget som ett klockmärke känt för kvalitet och svensk design, på förnyande av produktsortimentet och höjande av märkets status (vilket i och för sig redan är högt), förbättrande av hemsidan och deltagande i sociala medier.
2013 flyttade man till nya lokaler på Ringvägen vilket medförde förbättrade förutsättningar för att visa upp sig och för produktionen/servicen av klockorna.

2014 skedde så introduktionen av den nya klockan Royal Capital med urverket caliber 5401 från Vaucher. En klockserie som definitivt gett genklang internationellt för S&S.
Se tex http://www.ablogtowatch.com/sjoo-sandstrom-royal-capital-luxury-watch-sweden/

Bild Royal Capital, Molles exemplar
Molles Royal Capital.jpg


Här finns @Molles lyckliga inköp av sin Royal Capital i guld: https://klocksnack.se/threads/kungliga-huvudstaden-från-sumpan.31875/#post-701665

Att vi kan förvänta oss fler varianter på detta tema med urverk från Vaucher är väl ingen dålig gissning. Under tiden har de börjat uppdatera urverken i befintliga klockserier. Först ut blev Royal Steel Classic där man i år byter urverk till Soprod A10-2 och förser klockan med glasbaksida.

soprod A10-2.jpg

Caliber reference: SSG7 (Swiss Made A10-2)
Thickness: 3,60mm
Energy: Automatic
Jewels: 25 pcs.
Frequency: 4 Hz (28.800 v.p.h)
Power reserve: Min 42h
Indications: Hour, minute, second and date
Detta gäller nu både 41 mm och 37 mm modellerna.
Bild på baksida A10-2

DÅ SÅ
När vi nu sprungit igenom delar av Sjöö Sandströms historia så kommer vi till min och hustruns. Den är ju till stora delar redan beskriven tex i denna tråd: https://klocksnack.se/threads/sjöö-sandström-utc-extreme-black-gold-i-eller-att-samla-ss.28851/

Och med denna samlingsbild:
vår samling.jpg


Som sagt. När mitt intresse till slut smittade av sig på frun och hon ville ha alternativ till sin guld-trogen tjänst-Tissot och Bulgari'n hon snott från mig, så började hon tjata om Sjöö Sandström. Tillräckligt prisvärt och exklusivt för att tilltala henne. Och det var en Royal Steel Chronograph 35,5 med vit urtavla och guldsiffror det skulle vara. En sådan fick hon tag på hos Nymans i Västerås och den har verkligen blivit hennes beater.

DSC_0306.jpg


Men jag då. Här hade jag gått och puffat för Sjöö Sandström och så hade jag ingen själv. Då kommer vi till deras udda fågel. TONNEAUN. En modell i Royal Steel-programmet som de började tillverka 2004 och som haft ett antal olika urtavlor. Verket var ett ETA 2824 precis som i Classic. Året var 2012 och vi var åter inne på Nymans då de tillsammans med S&S reade ut lite gamla hyllvärmare. Det exemplaret jag föll för hade nummer 400 och var tillverkat 2005. Eftersom den inte längre tillverkas då de slutade med den 2011, efter att ha gjort 500 st, så har den fått stanna kvar.

009.JPG


Men jag återkommer till det.
Nästa Sjöö Sandström blev Skydivern som införskaffades som ett alternativ till Breitlings B-1:a. Den bytte jag gummibandet på, mot ett brunt S&S skinband vilket jag tycker passar bra på den klockan eftersom jag ändå inte badar med den.
B-1:eek:rna är borta, Skydivern är kvar.

Historien runt min UTC Extreme Black Gold I har jag också delvis dragit tidigare i trådlänken längre upp.
Men egentligen hade suget efter något i guld från S&S väckts redan på hösten 2013 då vi besökte deras nya lokaler under ett event. Då fick vi titta på delar av deras utställning av klockor, även sådana som gått ur produktion. Där fanns då en helguld boett kronograf med svart urtavla som var hur läcker som helst, som såldes till det fasila priset av dryga 140 kkr, när det begav sig.

extreme gold.jpg


Denna var för mig oöverkomlig, men när alternativet dök upp på Kaplans sommaren därpå, gick det inte att stå emot. Detta med solid guldring är inte så vanligt utan endast ett begränsat antal har gjorts nämligen ca 20 st, så den är tämligen limiterad.

Extreme Gold I.jpg


IMG_6737.JPG


Men på samma event som jag nämnde ovan, hade jag spanat in en Tonneau med en helt underbar tavla. Den ville jag bara ha! Tavlan alltså.
Frågade Felix om de inte hade någon liggandes, eller så.
Tiden gick och det verkade inte gå att ordna...
Tjat och pock från min sida...
Till slut tröttnade Felix på mig och konstaterade att enda sättet att få tyst på gubben var att ordna tavlan åt mig.
Jag tänkte att det kunde bli en perfekt 60-års present åt mig själv att byta tavla på Tonneaun och få en klocka som faktiskt inte är så vanlig och jäkligt snygg.
Lagom i veckan som gick har jag fått hem den och här kommer som avslutning på denna dags tråd en kavalkad av bilder.

SOM JAG MÅSTE TA SOM TILLÄGG DÅ DET REDAN FINNS MAX 20 BILDER
 

Ebbot

Cartier
Riktigt intressant och rolig läsning! Har länge suktat efter en SS Landsort men aldrig slagit till.
Tack!
 
  • Like
Reactions: TiE

Snårtas

Rolex
Wow vilken genomgång, kommer funka som uppslagsverk för Sjöö Sandström och deras modeller!
En stor ära att få sin klocka omnämnd. Men jag saknar bilden på dig från wristshot-tävlingen ;)
 
  • Like
Reactions: TiE

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Tacl för historielektionen i S&S, väldigt intressant och speciellt trevligt att de är aktiva här på forumet. Bra jobbat TiE
 
  • Like
Reactions: TiE

acce1999

Patek
2-Faktor
Härligt inlägg! Minns hur jag spanade in den där första modellen på NK en gång i tiden... :)

Min tanke då: "En svensk Rolex Datejust." Det var en komplimang då, som nu.

A
 
  • Like
Reactions: TiE

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Tack Tobbe!
Väldigt läsvärt inlägg, märks att du är engagerad i märket, kul med den röda tråden av Sjöö i din samling:)
 
  • Like
Reactions: TiE

nissehult

Patek
2-Faktor
Bra läsning igen, tackar. Den där Black Gold... Hade den inte haft ett datumfönster på sniskan så hade den varit näst intill perfekt.

Vad är det för dimensioner på Tonneaun?
 
  • Like
Reactions: TiE
Topp