• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens klocka av Whedda, lördag v.20

Whedda

Rolex
Lördag – "You never actually own a Patek Philippe, You merely look after it for the next generation."

Det närmar sig slutet på den här klockserien men fortfarande är det två klockor kvar som skall avhandlas. Idag går vi till branschens kanske högst aktade kommersiella klockföretag och det företag som jag imponeras mest av i klockindustrin.

Som ni säkert minns från torsdagens text så var Gerald Genta efter succén med Royal Oakens innovativa designspråk klockindustrins hetaste person att arbeta med under 70-talet. Gentas designfilosofi var lika konsekvent som den var briljant. Integrerade länkar, kombinationer av borstade och blanka ytor och med en tilltagen storlek och lövtunn profil.



Bakgrunden till Nautilusen är mycket intressant. Patek Philippe kunde självklart inte ignorera uppmärksamheten konkurrenten AP fått tidigare samma år för deras Royal Oak. Därför bokade familjen Stern (som äger Patek än idag) ett möte på Baselmässan 1972 där de bad Genta att skissa upp ett förslag på hur man skulle kunna göra en värdig utmanare från Patek i kategorin lyxstålsport.
Sagt och gjort. Designen var typisk Genta och hade även starka seglarinfluenser där klockans glasring påminde om ventilen på ett fartyg. En stor anledning till detta var att Philippe Stern var en stor seglingsentusiast vilket inspirerad Genta i sitt skapande. Tyvärr fick Genta aldrig möjligheten att visa upp sin skiss för Philippe Stern under mässan och valde istället att spara skissen till ett senare tillfälle.

Dock var det fler än Patek Philippe som var ute efter att hänga med i Gentas designtrend. Senare under 1972 kontaktades den talangfulla formgivaren av Piaget som precis som Patek önskade en egen framgångssaga alá Royal Oak. Genta tog en chansning och visade upp skissen han gjort tidigare samma år för Patek och förklarade sin vision i form av detaljer, färger och material. Det var dock det sistnämnda som blev ett stort problem då Piaget vänligen men bestämt meddelade att man minsann inte tillverkade klockor i något som simpelt som stål...

Tillbaka till ruta ett för herr Genta kan man undra? Nej för två år senare, 1974 fick han äntligen chansen att träffa Philippe Stern och presentera sitt ursprungliga förslag. Monsieur Stern blev så imponerad av designen att han lät bygga en prototyp av modellen i vitguld. Resultatet blev precis så bra som han hoppats och klockan planerades för att börja tillverkas i stål.

2 år senare var det dags för lansering 1976 på Baselmässan. Den första referensen hette 3700/1 och hade precis som Royal Oaken en integrerad stållänk med breda bandhorn och en för tiden överdimensionerad storlek. Den tunna profilen var möjlig tack vare samma baskaliber som AP använde (Jaeger LeCoultres lövtunna 920-verk) vilket gjorde att klockan mätte knappa 7.6mm i höjd(!).



Konstruktionen var nästan det mest fascinerande. För att uppnå en acceptabel vattentäthet (50m) fick Nautilus en gångjärnskonstruktion som pressade ihop boetten. Dessa gångjärn är de "öron" som sitter på boettens sidor och ger Nautilusen mycket av sin karaktäristiska charm. Royal Oak hade ett minimalt rutnät i tavlan för struktur och i Nautilus fall valde Genta en ribbad tavla som skiftade mellan svart, grått och blått beroende på ljus.

3700 fick en liknande kaxig marknadsföringsstrategi i form av ett pris strax över en Calatrava i guld. Modellen såldes genom mer eller mindre hela 80-talet för att sedan fasas ut under tidigt 90-tal. Utöver 3700 fanns bl a 3900 (33mm), 3800 (36mm) och 5800(37mm med glasbaksida). Det var först när modellen fyllde 30 år 2006 som Patek slog på stort och lanserade en ny "Jumbo". Modellen hade förändrats på en rad punkter och fick referensen 5711.

5800 och 5711 bredvid varandra


Storleken var mer eller mindre den samma men höjden hade ökat något till 8.6mm då Patek valt att producera 5711 med det egna inhouseverket 324sc. Då detta verk har en sekundvisare som Jumbon saknade krävdes ett lite högre glas för att få plats med visaren.

Fördelarna med sekundvisare är svåra att förneka men gör samtidigt att 5711 nästan bör jämföras mer med Royal Oak 15300 som också har inhouseverk och lite tjockare boett än 15202 Jumbon.

3700 och 5711 bredvid varandra


När 5711 lanserades på marknaden 2006 var efterfrågan enorm och produktionen väldigt begränsad vilket gjorde att klockan mer eller mindre var omöjlig att få tag på. Många av Pateks återförsäljare hade en väntetid på över 7 år och andra menade att det knappt var värt besväret att skriva upp sig. Detta har gjort att Nautilusen har blivit förmodligen den icke-limiterade klockan i världen som har bäst andrahandsvärde när du kliver ur butiken.
Faktum är att på många ställen säljs faktiskt begagnade exemplar dyrare än listpris just för tillgången är så begränsad.

Mitt exemplar är från 2009 och såldes i november på Bo Berggrens i Stockholm. Av en händelse fick Rob Engström in modellen från första ägaren som var ute efter att sälja (och förmodligen köpa nytt i butiken) och undrade om de kunde hjälpa till att förmedla försäljningen. De hade veckorna innan precis sålt en något år äldre 5711 som jag varit riktigt sugen på men missat och när jag såg att de hade en ny inne slog jag till och reserverade den.

Servicen och bemötandet från Rob Engström var enormt bra trots att de hade lite personlig vinning i situationen och deras urmakare kollade över det invändiga skicket och kunde fastställa att det inte fanns något behov av service på klockan. Klockan var ett helt komplett full set med originalkvitto och t om en Patekslips :)



Vad jag älskar med Nautilusen och jag har gjort sen första gångerna jag såg den är hur den precis som Royal Oak har en helt överjävlig finish. De knivskarpa vinklarna mellan borstade och blanka ytor, den otroligt följsamma och bekväma länken, tavlans havsblå djup och det vackra inhouseverket genom modellens glasbaksida är alla saker som sticker ut och gör modellen så trevlig.



5711 är dessutom en klocka som fungerar utmärkt som en vardagsklocka då den är vattentät till 120 meter och kan följa med in i såväl duschen som poolen. Vad som gjort att jag föredrar 5711 eller den 3700 framför 15202 eller 15300 från AP är pga hur Nautilusen är stor på "rätt sätt" även för män med smalare handleder. Då avståndet mellan bandhornen är betydligt kortare uppfattas inte modellen äta upp handleden på samma sätt som Royal Oak trots att den officiellt mäter ett par millimeter större.



En annan sak som enligt mig är överlägset hos Patek framför t ex AP är den minimala toleransen för gångavvikelse. Jag har ännu inte burit klockan i veckor i streck men den har aldrig diffat mer än +/- 1sek på en vecka. När det kommer till service finns det en annan praktisk fördel och det är att 324sc faktiskt kan servas på plats hos t ex Rob Engström och kostar runt 8000kr vilket är ca 3000kr mindre än jag betalade för servicen av min AP. Både den gamla jumbon från AP och Patek måste annars skickas till Schweiz för kostnadsförslag som kan bli nästan löjligt dyrt. Att Patek även har en policy att ALLTID kunna serva din klocka även i framtida generationer är också en trygghet då det inte råder någon risk för att reservdelar skall ta slut.

Nautilus må vara en dyr stålklocka men det är tveklöst ett av de bästa köpen jag någonsin gjort och en klocka jag hoppas att en dag lämna vidare till nästa generation. Precis som en Patek förtjänar...







Imorgon är det sista delen i den här lilla klockserien och vad vore bättre att knyta ihop säcken med än samlingens senaste tillskott som landade i klockboxen i mitten av denna veckan.

 

Sond

Patek
Tack för en fantastiskt bra text. Känner mig kluven inför klockan. Men att det är en ikon behöver man ju inte tvivla på.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Tack Whedda! I mitt tycke en av de finaste klockorna man kan ha, vuxit som bara den på mig senaste åren. Hela segmentet med lyxstålsport (med lite dressig känsla) är både mångsidigt och roligt.
 

Randel

Cartier
Väldigt trevlig och intressant läsning Whedda! Jag har aldrig varit speciellt sugen på Nautilus tidigare, men den där växer på mig :)
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Fick förmånen att känns på Whedda's nautilus - den var magisk :)

Trevligt skrivet som vanligt!
 
Fasen också, jag som hade bestämt mig för en Day-date som present till mig själv när jag fyller jämnt nästa år. Efter det här inser jag att det är en Nautilus jag behöver! Tack för en (som vanligt) välskriven och informativ tråd, nu blir det till att börja leta (tur att jag inte har bråttom)...


Sent using Tapatalk
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Du lyckas verkligen ge alla klockor du skriver om ett djup. Både historiskt och personligt. Hatten av för dig och dina fantastiska klockor.
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Magiskt är ett av detta forums mest överanvända ord. Men att få drömklockorna presenterade på detta sätt dag efter dag ÄR helt magiskt.
Och en dag kvar att se fram emot! :)

Tack!
 
Topp