• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens loppis"fynd"

Martin Lovasz

Audemars
Absolut, Poleroutern är ju en uppenbar inspirationskälla. En av mina designfavoriter som jag nog aldrig kommer ha råd med om den inte dyker upp på loppis. Den här blir ett trevligt substitut. Har burit den ett par dagar och den fungerar fint. :)
En riktig läckerbit.

Det står inte "T Swiss Made T" så inte nyare än ca 1960-61 för nästan alla hoppade på Tritium i början av 60-talet. Om det är en automat så skulle jag tippa på en Felsa Bidynator men annars är det himla svårt att gissa.

Så du får snällt springa och köpa en öppnare så vi får se. :)
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
En riktig läckerbit.

Det står inte "T Swiss Made T" så inte nyare än ca 1960 för nästan alla hoppade på Tritium i början av 60-talet. Om det är en automat så skulle jag tippa på en Felsa Bidynator men annars är det himla svårt att gissa.

Så du får snällt springa och köpa en öppnare så vi får se. :)
Det är ingen lysmassa på tavla eller visare så jag vet inte om den ledtråden håller riktigt. Den är manuell. Vägrar öppna den utan kvalitetsverktyg. Har sett för många boettlock med fula repor. Hoppas tillsvidare att någon annan på forumet sitter inne med information. Har lurkat tillräckligt för att veta att här finns en massa kunskap.
 

Martin Lovasz

Audemars
Det är ingen lysmassa på tavla eller visare så jag vet inte om den ledtråden håller riktigt. Den är manuell. Vägrar öppna den utan kvalitetsverktyg. Har sett för många boettlock med fula repor. Hoppas tillsvidare att någon annan på forumet sitter inne med information. Har lurkat tillräckligt för att veta att här finns en massa kunskap.
Då är det nog något AS verk som 1703 i den men ett lite finare version med 21 juveler.

1963 låter mycket troligt om man går efter designen.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Tack vare Myrorna är jag äntligen SAAB-ägare. Tycker den är riktigt snygg. Min suddiga mobilbild gör den inte rättvisa. 35 mm utan kronan och 19 mm mellan bandhornen. Nu undrar jag hur gammal den kan vara och vad det sitter för verk i.
cPA4hOm.jpg
Kalasfin! Och väldigt lik en polerouter som herr Lovasz nämnt. Kul köp :D grattis!
 
Två små klockor med subsekund är veckans fynd , först ut en VASA med 17 juveler och incabloc , endast 10 :- . Klocka nummer två är en NILAX som jag tror är Nilsson & Axell ? Står T Swiss T , tidigt 60 tal ? . Kostade 20 :- Små ur = små priser :) någon som vet något om VASA klockor ?
P1040506.JPG
P1040504.JPG
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Egentligen inte dagens fynd men relativt färskt. Femton kronor på Myrorna i Hjorthagen, på möbelavdelningen. Den verkar fungera utmärkt och om jag har förstått det hela rätt så ska den nollställa på 50. Tror att tillverkaren är Minerva. Rätta mig gärna om jag har fel. Vill minnas att jag har sett ett gevärsur på forumet så någon kanske vet hur de är avsedda att användas?
8ak5VMw.jpg
 

karloscar

Cartier
2-Faktor
Egentligen inte dagens fynd men relativt färskt. Femton kronor på Myrorna i Hjorthagen, på möbelavdelningen. Den verkar fungera utmärkt och om jag har förstått det hela rätt så ska den nollställa på 50. Tror att tillverkaren är Minerva. Rätta mig gärna om jag har fel. Vill minnas att jag har sett ett gevärsur på forumet så någon kanske vet hur de är avsedda att användas?

Farsan använder ett likadant ur när han är skjutledare. De kör nerräkning innan skyttet startar, därför det är ställt på 50.

Urmakaren ställde det på 0 när han servade det. Bara att åka tillbaka och förklara hur det ska vara. :)
image.jpeg
 
Topp