• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens loppis"fynd"

Exxet

Rolex
Av med vridringen och en ordentlig uppfräschning och polerande av glaset gjorde susen. Tråkigt att den inte går bara:( vad är värt att göra med en sådan här klocka? Kan man göra något själv om man är lite händig och har basic verktyg?
image.jpeg
Skulle gissa på att det sitter något liknande i den:
sic.jpg

8021
lr ännu värre:
EB 8800.jpg
EB 8800.
Det brukar sitta sådana verk i dom här låtsasdykarna.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Skulle gissa på att det sitter något liknande i den:
sic.jpg

8021
lr ännu värre:
EB 8800.jpg
EB 8800.
Det brukar sitta sådana verk i dom här låtsasdykarna.
Njae, jag skulle gissa på ett fh/st 96-4 eller 97-4 (tavlan säger 17j). Om så, så inte heller världens roligaste men iaf incabloc och juveler. Finns ju gott om donatorverk/delar för billiga priser också...

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&FHF_96

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&FHF_97
 

Exxet

Rolex
Njae, jag skulle gissa på ett fh/st 96-4 eller 97-4 (tavlan säger 17j). Om så, så inte heller världens roligaste men iaf incabloc och juveler. Finns ju gott om donatorverk/delar för billiga priser också...

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&FHF_96

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&FHF_97
Vi får nog vänta tills den öppnas, men båda mina förslag finns faktiskt som 17j, 8021 17/23j och EB 8800 i 0/1/17/21j om man ska tro Ranfft.
 

andrande101

Omega
2-Faktor
Några få fynd på dagens loppisrunda. Urverket på fickuret fick mig dock att förundras. 10:- st var det helt klart värt att få lite sysselsättning när vintermörkret sätter in.

P1030417.JPG
P1030416.JPG
P1030418.JPG
Ser jag en eldsprutande drake? Riktigt snyggt med den typen av konst inarbetad i urverket! Finns det en term för klockor med liknande urverk? Skulle vilja grotta ner mig i det.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Urverket dateras till ca 1951 men jag tror inte att urverket var i klockan ursprungligen då boetten snarare är från mitten av 40-talet och man slutade att ha matchande nummer (89) på locket och ett av hornen runt 1947/48 för jag har inte sett nyare klockor med denna märkning.
Intressant, tack! Hittade samma kombination av verk och boett på Ranfft så jag trodde det var original.
 

MrGoran

Cartier
IMG_2154.JPG
IMG_2151.JPG
Hamnade idag på lokal auktion där de krängde iväg ett förtiotal klockor "huvudnumret" var en guld Tissot i quarz för nit och redlighet i kronans tjänst.
En hel del enkla quartz-klockor och lite till. Den i mina ögon roligaste var en Fortis Skylark med lite slitet orginalband, den knep jag. sen visade det sig att
det var dåligt med klockintresserade i publiken så jag fick några till för 50 alt. 100 spänn styck.
Certina och Svea har jag nog koll på men Fortis är lite okänd för mig (känns 60-tal) Vad kan det vara för årsmodell på noname Tanken. Märkt på baksidan med
KJ med pil igenom. 20 micro gold samt 10 års garanti (på franska)
 

chrand

Cartier
IMG_2154.JPG
IMG_2151.JPG
Hamnade idag på lokal auktion där de krängde iväg ett förtiotal klockor "huvudnumret" var en guld Tissot i quarz för nit och redlighet i kronans tjänst.
En hel del enkla quartz-klockor och lite till. Den i mina ögon roligaste var en Fortis Skylark med lite slitet orginalband, den knep jag. sen visade det sig att
det var dåligt med klockintresserade i publiken så jag fick några till för 50 alt. 100 spänn styck.
Certina och Svea har jag nog koll på men Fortis är lite okänd för mig (känns 60-tal) Vad kan det vara för årsmodell på noname Tanken. Märkt på baksidan med
KJ med pil igenom. 20 micro gold samt 10 års garanti (på franska)

Grattis !
Härlig Fortis !!!
 

Gnomon

Cartier
Använde sommarens loppisfynd för första gången idag.. kanske värt att kosta på ett nytt glas??
IMG_2144.JPG

Hittade bara en tavla idag, signaturen är ogooglingsbar... Jag har inte bestämt mig om den är bra eller bara ett det är ett schysst manér, på baksidan står "Katedralen Olja 140:-" vilket tyder på att den är "Vintage" är det någon här som är bra på konst? Den är kanske värd mer än klockan..?
IMG_2145.JPG
 

twisted

Cartier
Flickvännen har snart finare samling än vad jag har. Fyndade denna åt henne idag:
KySRorP.jpg

( Passar sig inte riktigt på min håriga arm men där fick den bo under loppisturen. )

fTkke08.jpg

plocka isär, göra rent
XWt6Xwv.jpg

mAqG4H0.jpg

Och här efter polering av plexit ( som faktiskt har en liten omegalogo på sig! ) och en helrengöring.
n4zjP7d.jpg
 
Tveksamt om det ska definieras som loppis. Var någon form av mässa för samlare(läs: Horders).
Plockade hur som upp den här trevliga Tärnan som tickar på fint. Av allt att dömma verkar glaset bytt och lädret är utan tvekan nytt. Fick betala 300: och tror varken jag gjorde ett klipp eller blev blåst. Input?

ABOCGx3.jpg
 

Toftich

Rolex
2-Faktor
Tveksamt om det ska definieras som loppis. Var någon form av mässa för samlare(läs: Horders).
Plockade hur som upp den här trevliga Tärnan som tickar på fint. Av allt att dömma verkar glaset bytt och lädret är utan tvekan nytt. Fick betala 300: och tror varken jag gjorde ett klipp eller blev blåst. Input?

ABOCGx3.jpg
300 känns som ett bra pris för en snygg och fungerande klocka.:)
 

Macklin

Cartier
Tveksamt om det ska definieras som loppis. Var någon form av mässa för samlare(läs: Horders).
Plockade hur som upp den här trevliga Tärnan som tickar på fint. Av allt att dömma verkar glaset bytt och lädret är utan tvekan nytt. Fick betala 300: och tror varken jag gjorde ett klipp eller blev blåst. Input?

ABOCGx3.jpg

Helt klart ett klipp! Ser ju ny ut för tusan!

Facit låtsasdykare med fulmetallboett och ST 96-verk. 150 kr så det kan väl diskuteras om det var ett fynd. Men den var så snygg att jag inte kunde låta bli. Myrorna vid Adolf Fredriks kyrka.
gHUqGdG.jpg
Med facit i hand är det där ett bra köp. :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
*ba-dum-tss* :)
Jag kanske borde sälja den till nån hipster. Såg en fuskdykare i fulmetallboett på Tradera nyss som är uppe i 1300 kronor. Grymt snygg men va fan... Känns surrealistiskt dyrt.
Det är väl bara att lägga upp den på tradera så får folk buda vad de tycker den är värd. Var dock noga med att även visa baksidan så folk förstår att det är fulmetall. Ibland lägger säljare upp bilder i dåligt ljus och utan att visa baksidan, vilket gör det svårt att säga om det är stål eller fulmetall, fult gjort tycker jag.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Det är väl bara att lägga upp den på tradera så får folk buda vad de tycker den är värd. Var dock noga med att även visa baksidan så folk förstår att det är fulmetall. Ibland lägger säljare upp bilder i dåligt ljus och utan att visa baksidan, vilket gör det svårt att säga om det är stål eller fulmetall, fult gjort tycker jag.
Jag behåller den nog så länge. Kan bara hålla med. Anmälde en annons nyligen där det stod "stainless steel back" i den suddiga bilden, och "stainless steel" i beskrivningen. Följde inte upp men jag tvivlar på att den togs bort. Kategorin klockor på Tradera verkar vara vilda västern relativt en del andra kategorier.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Vi tar en till. Inte strikt "dagens". Jag köpte den på 90-talet, i en av de där små butikerna på Södermalm som handlar med begagnad teknik och elektronik. Vill minnas att jag prutade ner den till 475 kronor. Hojta gärna om ni har ett 20 mm Tropic över, eller ett signerat spänne till ett. Tror den levererades så när den var ny. :)
zybpuzq.jpg
 

ozzyozzy

Cartier
Vi tar en till. Inte strikt "dagens". Jag köpte den på 90-talet, i en av de där små butikerna på Södermalm som handlar med begagnad teknik och elektronik. Vill minnas att jag prutade ner den till 475 kronor. Hojta gärna om ni har ett 20 mm Tropic över, eller ett signerat spänne till ett. Tror den levererades så när den var ny. :)
zybpuzq.jpg
Grym, idag mångdubbelt värd vad du betalade!
 

Husse

Patek
Inte dagens utan helgens loppis fynd från Norge. En Casio mta-1000 för 15 kr. Byt batteri och den fungerar men har inte fått till att ställa digital klockan ännu.
1475510866979590489560.jpg
Bilden gör inte klockan rättvisa. Kände och klämde på den idag. Härligt guldig färg och fina kontraster i boett och tavla! Fin tyngd i den också! Hoppas att du får till digitaldelen, jag är alltför analog för att kunna hjälpa till!;)
 
Topp