• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens loppis"fynd"

UNO

Panerai
image.jpeg
Fattades en bit i loppispusslet, fram med nagelsax och acryltuber så det inte regnar in i taket på BB11an.
Otroligt fin bil, manligt manuell.
They don't make sån profil på däcken these days.
 

Urtur

Cartier
Bakluckeloppis, hittade en Lemania låda för 15kr i första bakluckan och i nästa baklucka en Mido guldfärgad för 15kr, som verkade ticka på.
Kom hem och öppnade bakboetten och till min förvåning är klockan solid i 14k guld och urverket är automatiskt 917P Mido limited och som fortfarande visar tiden galant efter 4 timmar och den mäter 34mm utan kronan!
IMG_3826.JPG
IMG_3827.JPG
 

Femitolv

Cartier
Inte helt ovanligt just på damklockor , som hamnat i en byrålåda! Tumregel
Om du väger locket är det ganska exakt hälften av guldet i klockan.
 

EmilW

Omega
Inte direkt loppis men lyckades ropa in några klockor på auktion. Longines och Glycine var de två jag var ute efter, de andra fick jag på köpet.

Vad jag förstår så är det en Longines Tre Tacche? Tre skåror på baklocket och märkt 21442 (refnr?), står även märkt 68 på både bandhorn och baklock. Den är fullt fungerande, hållit tiden bra över natten. Jäkligt snyggt med Step case! Dock antar jag att visarna är re-lumade samt kronan utbytt då dessa inte ser ut att matcha klockan i övrigt så bra... Storleken är ~34 mm och tycker den sitter rätt bra på armen!

Nr 2 är en Glycine Compressor, 70-tal? Verket fungerar och den byter datum fint men tyvärr är minutvisaren lös (snurrar fritt). Jäkligt rasslig stretchlänk, som nästan helt saknar stretch :p

De andra två fungerar tyvärr inte. Antar att dam-orisen är manuell, går att ställa tiden men uppdraget är stumt. Den sista har jag ingen aning om vad det är för något? Plosy, Swiss made på tavlan.

IMG_0182.JPG
IMG_0178.JPG
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Inte direkt loppis men lyckades ropa in några klockor på auktion. Longines och Glycine var de två jag var ute efter, de andra fick jag på köpet.

Vad jag förstår så är det en Longines Tre Tacche? Tre skåror på baklocket och märkt 21442 (refnr?), står även märkt 68 på både bandhorn och baklock. Den är fullt fungerande, hållit tiden bra över natten. Jäkligt snyggt med Step case! Dock antar jag att visarna är re-lumade samt kronan utbytt då dessa inte ser ut att matcha klockan i övrigt så bra... Storleken är ~34 mm och tycker den sitter rätt bra på armen!

Nr 2 är en Glycine Compressor, 70-tal? Verket fungerar och den byter datum fint men tyvärr är minutvisaren lös (snurrar fritt). Jäkligt rasslig stretchlänk, som nästan helt saknar stretch :p

De andra två fungerar tyvärr inte. Antar att dam-orisen är manuell, går att ställa tiden men uppdraget är stumt. Den sista har jag ingen aning om vad det är för något? Plosy, Swiss made på tavlan.

IMG_0182.JPG
IMG_0178.JPG
Intressant Longines! Kan du ta fler bilder och mäta igen?
 

EmilW

Omega
Intressant Longines! Kan du ta fler bilder och mäta igen?

Absolut! Ska försöka ta bättre bilder efter jobbet. Storleken verkar ligga mellan 33-34 mm, har tyvärr inget digitalt skjutmått så svårt att få exakt. Tips på hur jag ska gå tillväga för att öppna den? Skaffa en boettboll eller är det boettöppnare som krävs?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Absolut! Ska försöka ta bättre bilder efter jobbet. Storleken verkar ligga mellan 33-34 mm, har tyvärr inget digitalt skjutmått så svårt att få exakt. Tips på hur jag ska gå tillväga för att öppna den? Skaffa en boettboll eller är det boettöppnare som krävs?
Hade för mig det var 32 eller 35 mm på dessa men finns kanske fler... Alltid boettboll eller dubbelhäftande tejp innan metallboettöppnare.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
30 kr hade varit en vinst/ökning med 200%, d.v.s. 20 kr. =) 15 kr är en vinst/ökning på 5kr och 50%
Rätt ska vara rätt. ;)

/Söder
Om man inte tänker att kostnaden fördelades lika mellan örhängena (?) och länken. Då jag bara är intresserad av länken blir det 15.- utdelning på 5.- investerat, och därmed (vinstskatt och alternativkostnader borträknade) 200% ökning. Rätt ska vara rätt.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Inte direkt loppis men lyckades ropa in några klockor på auktion. Longines och Glycine var de två jag var ute efter, de andra fick jag på köpet.

Vad jag förstår så är det en Longines Tre Tacche? Tre skåror på baklocket och märkt 21442 (refnr?), står även märkt 68 på både bandhorn och baklock. Den är fullt fungerande, hållit tiden bra över natten. Jäkligt snyggt med Step case! Dock antar jag att visarna är re-lumade samt kronan utbytt då dessa inte ser ut att matcha klockan i övrigt så bra... Storleken är ~34 mm och tycker den sitter rätt bra på armen!

Nr 2 är en Glycine Compressor, 70-tal? Verket fungerar och den byter datum fint men tyvärr är minutvisaren lös (snurrar fritt). Jäkligt rasslig stretchlänk, som nästan helt saknar stretch :p

De andra två fungerar tyvärr inte. Antar att dam-orisen är manuell, går att ställa tiden men uppdraget är stumt. Den sista har jag ingen aning om vad det är för något? Plosy, Swiss made på tavlan.

IMG_0182.JPG
IMG_0178.JPG
Grymt, grattis! Får man fråga vad du gav? Stumt uppdrag brukar bero på fulldragen fjäder, vilket blir konsekvensen av att den dras upp men inte går. Brukar kunna vara ganska lättlöst.
 

EmilW

Omega
Hade för mig det var 32 eller 35 mm på dessa men finns kanske fler... Alltid boettboll eller dubbelhäftande tejp innan metallboettöppnare.
Du har såklart rätt, vet inte hur jag mätte igår:banghead: 32 mm i diameter, 16 mm bandbredd och 41 lug-lug får jag det till nu. Försökt med dubbelhäftande tejp men locket sitter. Törs inte ta i mer heller.

Grymt, grattis! Får man fråga vad du gav? Stumt uppdrag brukar bero på fulldragen fjäder, vilket blir konsekvensen av att den dras upp men inte går. Brukar kunna vara ganska lättlöst.

Tack! Man får fråga, 900 kr gav jag för den. Orisen hoppar igång en stund om man skakar på den. Får försöka hitta nån som kan kolla på den, hade tänkt att frugan skulle få den.

Vad tror ni att Longinesen kan vara värd?

Tar tacksamt emot tips och info! Bandet som sitter på är gräsligt fult så skulle vara kul att skicka på något mer värdigt.

Försökt ta ett gäng bilder, tyvärr är jag nog bland de sämsta på att fota på KS. Svårt att fånga det blå i visarna.
IMG_0196.JPG
 

Bilagor

  • IMG_0187.JPG
    IMG_0187.JPG
    70.4 KB · Visningar: 80
  • IMG_0200.JPG
    IMG_0200.JPG
    78.9 KB · Visningar: 79
  • IMG_0193.JPG
    IMG_0193.JPG
    84.8 KB · Visningar: 80
  • IMG_0206.JPG
    IMG_0206.JPG
    85.6 KB · Visningar: 83

Husse

Patek
Den vänstra omärkt? Tror jag har en likadan hemma, fina. Rysligt nära Gay Freres.

Hade inte den blekaste aning om detta när jag köpte dem! Tänkte att det kunde vara bra att ha ett par länkar på lut hemma.
Här får man reda på saker, helt oväntat! Det är en av sakerna som gör KSså bra!:)
Får ta bättre bilder på den länken i morgon!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Uppdatering på gårdagens inlägg @Aurum !
Denna länk är inte rysligt nära Gay Freres, hittade en trevlig liten märkning i dag!:)
Den var grymt skitig och jag tog luppen på den efter tvätt!
IMG_2472.JPG
IMG_2473.JPG
image.jpg

Inte helt missnöjd med loppisbesöket!
Grattis! Såg att en fjäder i länken såg trött ut men annars ser den fin ut? De blir helt fyllda med armhår och smuts, rätt säker på att den inte är ren än... En av de bästa länkarna som tillverkats, har ju en av mina på min Bubbleback.
 

Husse

Patek
Grattis! Såg att en fjäder i länken såg trött ut men annars ser den fin ut? De blir helt fyllda med armhår och smuts, rätt säker på att den inte är ren än... En av de bästa länkarna som tillverkats, har ju en av mina på min Bubbleback.
Den tål nog ett par vändor till i tvätten...
Lite hairlines förståss, men jag känner mig rätt nöjd ändå!:)
Det bästa var att vare sig säljaren eller jag hade nån aning!
KS är riktigt bra ibland!
Tack för kunskapen!
 
Topp