• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens loppis"fynd"

Emil4

Cartier
Hittade denna längst ner i en låda på en secondhand butik idag. Under massa skräp. Vred upp den vid 4, den tickar på och verkar hålla tiden. Får se hur det ser ut imorgon.
IMG_0634.JPG
IMG_0635.JPG
 

bombadill

Omega
2-Faktor
Knappt som man vågar posta här efter alla otrolig fynd som har gjorts på senaste, men hittade denna igår och tyckte den var lite kul. En liten Cartier look-a-like av märket Yema, köptes igår för en tia och håller hittills tiden på minuten. Liten dock ca 20x27mm, men den går kanske hem hos tjejen:)
DSC04432.JPG
DSC04437.JPG
 

Husse

Patek
Knappt som man vågar posta här efter alla otrolig fynd som har gjorts på senaste, men hittade denna igår och tyckte den var lite kul. En liten Cartier look-a-like av märket Yema, köptes igår för en tia och håller hittills tiden på minuten. Liten dock ca 20x27mm, men den går kanske hem hos tjejen:)
DSC04432.JPG
DSC04437.JPG
Yema är finfint i min bok, fantastiskt litet urverk!
Grattis!
PS visst vågar du posta här! DS
 

Husse

Patek
Tack!
Det bästa med den var att jag själv inte hade en susning om vad jag köpt!
Det var kunskaparna här på forumet som såg det!
Jo, jag blev vansinnigt glad!:)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jaha så synd... då blev du nog lurad :/ ;)
Ja absolut! Tanten i kassan på myrorna skrek att det var ett jävla fynd och att om inte jag köpte den skulle hon köpa den direkt.

Ivrigt köpte jag den men när jag kom ut ur butiken kände jag genast att något var fel och att tanten nog drog en rövare bara för att få sälja. :(

Aja, är ju iaf en ana-digi beater med fungerande miyota 4800 verk. :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Var på bakluckeloppis i Slottsskogen idag, skralt med klockor men till smyg hittade jag något intressant. En rem för ett fickur (damstorlek). Fiffigt sätt att skaffa ett armbandsur. Tio kronor kostade den. Nu får forumet hjälpa mig att datera den. :) 20-tal?

20170527_142835.jpg
Skulle tippa på 30-40 tal. Med tanke på att det fortfarande inte var så populärt med armbandsur på 20-talet. Hade det varit populärt hade utbudet av armbandsur varit större jämfört mot antalet fickur som finns bevarade från 20-talet. Men kan såklart ha fel... :)
 
Senast ändrad:

Skeeter

Panerai
Var på bakluckeloppis i Slottsskogen idag, skralt med klockor men till smyg hittade jag något intressant. En rem för ett fickur (damstorlek). Fiffigt sätt att skaffa ett armbandsur. Tio kronor kostade den. Nu får forumet hjälpa mig att datera den. :) 20-tal?

20170527_142835.jpg
Skulle tippa på 20 tal trots allt, hade man burit detta på 30-talet (iaf senare halvan) så hade man nog betraktas som lite av en "hipster", efter 1920 så tog armbandsuret över snabbt och i mitten slutet av 30-talet så kan man nog betrakta fickuret som otidsenligt, iaf om man ser på det ur ett internationellt perspektiv. Att bära ett fickur på det sättet på 30-40 skulle nog inte vara otänkbart men det hör eg mer till perioden när armbandsuret tog över marknaden.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Skulle tippa på 20 tal trots allt, hade man burit detta på 30-talet (iaf senare halvan) så hade man nog betraktas som lite av en "hipster", efter 1920 så tog armbandsuret över snabbt och i mitten slutet av 30-talet så kan man nog betrakta fickuret som otidsenligt, iaf om man ser på det ur ett internationellt perspektiv. Att bära ett fickur på det sättet på 30-40 skulle nog inte vara otänkbart men det hör eg mer till perioden när armbandsuret tog över marknaden.
Är du säker?
Jag tycker nog annars att man generellt ser minst lika många fickur om inte fler än armbandsur från 30-talet.

Skulle vilja höra @Warwian s åsikt...
 

Skeeter

Panerai
Är du säker?
Jag tycker nog annars att man generellt ser minst lika många fickur om inte fler än armbandsur från 30-talet.

Skulle vilja höra @Warwian s åsikt...
Fickuren i Sverige hängde kvar länge inte mist på landsbygden (arvegods) och man måste komma ihåg att Sverige var ett fattigt land, men hur många skulle välja att bära det som ett armbandsur en bit in på 30-talet.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Fickuren i Sverige hängde kvar länge inte mist på landsbygden (arvegods) och man måste komma ihåg att Sverige var ett fattigt land, men hur många skulle välja att bära det som ett armbandsur en bit in på 30-talet.
Tänker att hade man ett fickur kanske man valde den där typen av armband istället för att köpa nytt. Som du säger var Sverige ett relativt fattigt land och att då slänga eller inte använda ett fungerande fickur vore ju vansinne. ;)
 

Macklin

Cartier
Roligt att det blev lite diskussion, helt oavsett årtionde så är det roligt med lite klockhistoria i ett till synes väldigt enkelt föremål. Bjuder på en till bild idag, uret är fyra generationers arvegods. Litet damur som fortfarande tickar och håller tiden (någorlunda ;)). Tyckte det var en passande klocka för mors dag.
DSC_0869.JPG
 
Topp