• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens lumetävling

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Idag var det lumetävling i GBG.
Reglerna var följande;
Upp ur klocklådan. 5 minuter på fönsterkarmen i skugga för att "lysladda". Därefter väntas 5min och fotot tas. Inte de bästa förutsättningarna direkt. 10min i solljuset och fotografering direkt efter hade gett ett strålande resultat (obligatorisk GBG humor). Samtliga foton är tagna med kort slutartid och med kronorna inne.



Resultatet;
DSC_0102.jpg


Efter ytterligare några minuter;
DSC_0105.jpg



DSC_0106.jpg


DSC_0110.jpg

DSC_0108.jpg
 

jabla

Sarlacc
Jag vet inte hur "lysande" en 10 år gammal Rolex är, ni får avgöra själv :)
Var tvungen att gå in i mörkrummet för att det skulle synas någon lume på bilden, är det fusk?

YMglow.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag vet inte hur "lysande" en 10 år gammal Rolex är, ni får avgöra själv :)
Var tvungen att gå in i mörkrummet för att det skulle synas någon lume på bilden, är det fusk?


Inte fusk kanske, men de flesta klockor lyser ju i totalt mörker. Klockor med grym lume gör det under dåliga förutsättningar. ;)
Jag tycker själv att det är ganska komiskt att en så billig klocka som min Citizen slår alla andra klockmodeller jag sett när det gäller lysförmåga.
 

jabla

Sarlacc
Jag är inte sämre förlorare än att jag erkänner att två japaner lyser bättre än en Rolex :)
Det hade inte ens gjort någon skillnad om jag slängt med min gamla Datejust på bilden.
 

Smulan

Rolex
Inte fusk kanske, men de flesta klockor lyser ju i totalt mörker. Klockor med grym lume gör det under dåliga förutsättningar. ;)
Jag tycker själv att det är ganska komiskt att en så billig klocka som min Citizen slår alla andra klockmodeller jag sett när det gäller lysförmåga.


Men har den verkligen bättre lume än Seikon? Jag tycker inte det set ut så på bilderna....
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men har den verkligen bättre lume än Seikon? Jag tycker inte det set ut så på bilderna....

Svar ja, lumen är helt sjuk. Tog två nya bilder i mörker för att illustrera. Laddade i 10 sek på en lampa innan fotot.

Med dörren öppen;
DSC_0112.jpg


Med dörren stängd:
DSC_0113.jpg


Sekundvisaren och texten på urtavlan förstörs av ljuset från tavlan. MEN mängden lysmassa gör ju sitt också. Seikon hade säkerligen vunnit om mängden hade varit densamma.
 
Topp