Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Dagens Nyheter - Polisen varnar för klocktjuvar

Diskussion i 'Diskussion' startad av Philippe Stern, 5 augusti 2015.

1. Philippe Stern
    Trådstartare

Philippe Stern Guran

Från:
    Bengali
    Nu tar t o m DN upp problemet. Bra. Hoppas snart de tar detta jävla gäng banditer. Tror de står bakom många stölder/rån.
    Tur man har en Aquanaut på länk för den är ju så ful på länk att inte ens tjuvarna vill sno den.

image.jpg

Luckyluciano, mackman och adress gillar detta.
  2. Alarik

Alarik Friends of KS

Från:
    Göteborg
  3. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Du får komplettera med gummi/komposit när tjuvarna är fast :D

Wozzor, cab, vonbahr och 2 andra gillar detta.
  4. kabro

kabro Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Man skulle köpt ett gäng kopior och låtit de ta dem. Får man ett ansikte på dem dessutom :)

5. Jonulf

Jonulf Biskop

Från:
    Stockholm
    Gillra klockfällor som inkluderar Jablas ångis:rage:

6. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Det där med "high five" har man ju hört några gånger. Vet hur jag skulle replikera en high five från en okänd på stan.

Jonte73, Seikosthlm, AdamST och 2 andra gillar detta.
  7. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Måndag hela veckan alltså. Så jag upprepar vad jag skrev i den tidigare tråden på ämnet:

Den här tråden har potential att barka käpprätt åt helvete. Det innebär också att den har potential att bli väldigt låst. Något som potentiella postare bör ha i åtanke INNAN de postar.

Dykarsjuk, eriksson850, yonsson och 3 andra gillar detta.
  8. snajgel

snajgel Friends of KS

Från:
    stockholm
    Om det är någon som inte kan läsa hela texten första inlägget så kommer det här i sin helhet :)

9. Fourvière

Fourvière Torpare

Från:
    Stockholm
    Är det internationella ligor? Borde vara samma personer som stal Carl Jans rolle...de var också välklädda, trevliga osv..

10. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Tror jag nog.

11. Fourvière

Fourvière Torpare

Från:
    Stockholm
    Talade just med en bekant. Han blev själv av med sin klocka utanför Berns. Samma sak som andra: "fotbollstricket" och vips var han av med sin klocka. Tror dock tjuvarna måste blivit besvikna när de såg att de inte var nån Sub utan en Certina.

Min bekant var dock luttrad. Polisen la ner ärendet i samma stund som anmälan kom in, trots att han hade signalement och även bild (!) på förövarna.

12. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Någon skrev i någon tråd om stölder två tips hur man kan förhindra att låset tas upp enkelt. Tejpa eller sytråd runt låset borde förhindra deras fingerfärdighet. Kan dock vara till en nackdel om det är ett våldsamt rån..

Jag kör nästan alltid beater på krogen ändå, inte pga rån/ficktjuvsrisken utan stökgraden.

Andersml, Tiebreak och Richispice gillar detta.
  13. mmx

mmx Stadsbo

Trevlig forum! Har lurkat här ett tag. Här är mina $0.02 om rån och ficktjuverier;

Ficktjuveri är okomplicerat och rättframt. Det är fel att tillskriva tjuvarna de nästan övernaturliga egenskaper man ofta hör talas om i sammanhanget. För att plocka av en person en klocka måste tjuven gripa tag om klockan och låsa upp bandet. För att plocka av någon en klocka med länk måste tjuven dessutom föra länken över handen. Finns inga magiska moves eller finurliga manicker. Ficktjuvar är inte magiker som övar på tekniker dygnet runt, utan kör med enkla effektiva grepp. I likhet med alla con men så är deras expertområde och levebröd att välja ut mål noggrant. Tricket att undvika dem är att låta dem välja ut ett annat mål, det vill säga vara på alerten, alternativt inte ha något synbart av värde. När de valt ut målet så är risken att de fullföljer med rån om den smidiga lösningen misslyckas (referens three card monte för er som är intresserade av sånt här). Vanligt verktyg för att välja ut mål är att testa potentiella mål, kolla om de hänger med vid hastig kroppskontakt och sånt där. De är inga konstnärer eller rekordjägare, utan satsar på att få ihop stålar utan att åka fast. Självklart muddrar de sovande fyllon på parkbänkar innan de börjar spana efter svårare andra mål. De är varken korkade (då hade de suttit inne) eller supersmarta (de hade de gjort något annat). Att sätta upp lappar på stan om ”återköp utan frågor” eller spana på auktionssajter kommer inte att funka, de är för smarta och strukturerade för det. Försäkringsbolagets huvudvärk. Och kanske polisens.

Har förresten en Longines HydroConquest auto, mycket nöjd; snygg, bekvämt dyr, stealthy och tål en snyting. Bra skit.

erolorhun gillar detta.
  14. Point Blank

Point Blank Stadsbo

Från:
    Hufvudstaden
    Bedrövligt att polisen inte lyfter ett finger åt sådana här brott. Åsiktsbrott är tydligen viktigare.

Nato eller länk måste väl vara svårast att få av. Speciellt länk eftersom man måste trä den över handen, är den lite tajt att trä över blir det ju väldigt svårt att göra utan att man märker.

Peter cerwin gillar detta.
  15. cab

cab Friends of KS

En bild här på buset hade ju inte skadat, är dock kanske inte ok med adminis.

16. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Känns också som att dom ger sig på "svagare" offer, dvs som ser ut att inte kunna ge något större motstånd om nu handgemäng skulle uppstå, även om någon inte ser speciellt stor eller farlig ut kan ju personen vara just det.

Jag tänker mig Karl Jan, han känns inte som en stark motståndare därför ger dom sig på honom, lätta offer.
    Är kanske något att tänka på, samt att inte dricka sig redlös, och att undvika främlingar då dom inte har något bra att erbjuda ändå, knappats så dom kommer fram och vill vara mysiga och ge en high five eller skaka hand bara sådär, det finns inte... folk är naiva och blåögda.

17. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Har klockan under jackan eller skjortan när det känns som man hamnat på lite fel ställe.
    Fast så mycket jag harvat runt i stan har jag aldrig sett något. Men brukar reagera om någon blir för närgången.

18. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Nej. Det är inte ok. Det är en polisiär fråga. Även om föresatsen är god så är det inget vi vill ha publicerat på KS.

trumpetera, Hugii, MariaE och 4 andra gillar detta.
  19. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Patek ful på länk !? Måste vara dagens post hehe...

20. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Nej, Patek gör extremt fula länkar även om de är bra kvalitetsmässigt. Ingen skulle tro att det vara annat än Tag Heuerlänkar om inte de satt på PP. Så fula är de, skrämmande fula. Vet dock inte om de skrämmer bort de avskräde till människor som stjäl klockor..

Boris Balkan, M021 och CaptainOats gillar detta.
  21. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Aha ok, då har jag fått bättre förståelse för varför det så ofta sitter gummi armband på PP ;)

22. Spencer

Precis, ingen vid sina sinnes fulla bruk har länk på PP!

Equilibrium gillar detta.
  23. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Nautilus? :O

24. Spencer

Skitful den också.

25. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Dock är Nautlius länkar helt ok i mitt tycke. Sorry för OT

EDIT: @Erik1 hann före

26. rillesnille

rillesnille Borgare

Från:
    Norrort
    Här är min polares lås på sin 16610 efter h***ngarna till klocktjuvar försökt ta den. "Välklädda utländska män", precis som i artikeln. KS borde bilda vigilante-militia och plocka de här pajasarna!
    Utanför taverna brillo i stockholm, för den som är intresserad.

27. alfgren

alfgren Biskop

Ehm, det där måste ju ha känts tämligen rejält i handleden?

28. rillesnille

rillesnille Borgare

Från:
    Norrort
    Ja, antagligen därför han inte blev av med den, måste varit nån rookie...

29. alfgren

alfgren Biskop

Verkligen. Enligt DN artikeln har flera märkt det först efteråt. Din polare torde ha krävts närmast medvetslöst berusad för att inte märka det där...

30. rillesnille

rillesnille Borgare

Från:
    Norrort
    Han var tydligen ganska förfriskad då det skedde, antar att de överskattade hans fylla haha... Alltså, han märkte det och ryckte åt sig handleden(och därmed klockan)

Mårtenssons ur Brookfield