• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens vingateurverk

Mech David

Cartier
Savlan!
Qnnja12.png
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tills idag har jag inte hittat mig en fin vintage JLC, tycker dem gjorde väldigt attraktiva urverk och ditt är ett bra exemple på ett sådant!
Ska urverket vara till en fyrkantig klocka ?
Yes, får ta och skriva ihop en tråd om uret vid tillfälle. Tycker verkligen du skall nosa upp en JLC med ett av de finare verken, fortfarande prisvärda de flesta kan jag tycka.
 

ajvar

Rolex
2-Faktor
Yes, får ta och skriva ihop en tråd om uret vid tillfälle. Tycker verkligen du skall nosa upp en JLC med ett av de finare verken, fortfarande prisvärda de flesta kan jag tycka.
Ser framemot att läsa om den. Är ute efter en JLC p450/4c då jag har fallit för dess enkla design fast jakten är fortfarande på gång. Men då du verkar kunning i frågan finns det något urverk som sticker ut ur mängden? :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ser framemot att läsa om den. Är ute efter en JLC p450/4c då jag har fallit för dess enkla design fast jakten är fortfarande på gång. Men då du verkar kunning i frågan finns det något urverk som sticker ut ur mängden? :)
Den kalibern är finfin tycker jag. Är inte så insatt men det finns ju ett par som inte är lika läckra. Mitt ovan är tyvärr inte så visuellt skönt, men uppdaterades sedan till ett äldre formspråk.
 

ajvar

Rolex
2-Faktor
Jag tycker inte den är så dyr faktiskt hehe. Men jag är medveten om att jag har ett gravt rubbat penga prioriterings tänkande.
Som exempel tycker jag 100:- är hutlöst dyrt för ett par kalsonger

Haha, befinner mig i samma båt när det gäller att priotera pengar. Några tusen för en fin klocka känns ändå rimligt medans några tior för ett par strumpor känns lite osäkert asså, behöver fundera längre iaf :D
 

ajvar

Rolex
2-Faktor
Haha, faktum är att jag har ägt två av dessa, se bild nedan:
VGveIb7.jpg

Den högra (och trasiga) är dock numera såld. Den såldes till en känd tysk samlare under tysklands största samlarmässa (som var förra helgen). Jag behöll nummer 703279 till vilken jag också har låda (och som är i bättre skick rent allmänt).
Där ser man :D, sjukt häftiga, känns ganska stora eller ger dem bara ett sådant intryck ? Hur som helst så ska det bli kul att läsa om dem nu till helgen ! ;)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Där ser man, då jag inte är insatt i det undrar jag vad det är som krånglar med dem (dyr historia?) ? :).
Nja, jag vet inte riktigt. Saxade det här nedanför från nätet. Allt jag gjort är att byta rotorn, uppdragsfjäder och rengöra och olja alla delar. Jag antar att det kan bli dyrare om flera delar är trasiga. Min rotor gick på 450:- från USA (Använd men i bra skick), ny ligger den på 2500-3000:- Vilket jag tycker är rätt dyrt för en så pass enkel del.

"Only problem, Ashley, is the cal 1002 is a faulty design and was quickly upgraded by the 1010 series (010, 011 and 012). Self lubrication, faulty automatic winding system and instantaneous date were all fixed in the base calibre 1010 . So the 1001 and 1002 while a nice idea and, with the exceptions above, not a bad piece of design, they are a dog to fix and are regarded as an horological failure, notwithstanding their presence in Ploprofs (but perhaps that could explain why we see so relatively few working Ploprofs around these days)."

https://omegaforums.net/threads/advice-please.972/
 
Senast ändrad:
Topp