• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens vintageur.

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Snapseed.jpg
 

Martin Lovasz

Audemars
1000314.jpg
Servade precis klar denna Mildia från slutet av 70-talet, en aldrig såld klocka med prislappen kvar på undersidan. Tror att den blev liggande då det finns ett fabrikationsfel på den och om ni tittar på minutvisaren så ser ni att lysmassan läckt ut på framsidan visaren. Jag tycker bara det är så grymt så jag lät det vara. Den satinpolerade finishen är nära på perfekt och klockan går riktigt fint.

Jag räknar med att en klocka som fått sig en service på Midsommarafton måste ha lyckan med sig. :)
 

Husse

Patek
1000314.jpg
Servade precis klar denna Mildia från slutet av 70-talet, en aldrig såld klocka med prislappen kvar på undersidan. Tror att den blev liggande då det finns ett fabrikationsfel på den och om ni tittar på minutvisaren så ser ni att lysmassan läckt ut på framsidan visaren. Jag tycker bara det är så grymt så jag lät det vara. Den satinpolerade finishen är nära på perfekt och klockan går riktigt fint.

Jag räknar med att en klocka som fått sig en service på Midsommarafton måste ha lyckan med sig. :)
Fantastisk boett!
En riktig karamell, med svensk dagskiva dessutom!
Mycket imponerad!
Glad midsommar på dig och klockan!:)
 

BoEtt

Rolex
1000314.jpg
Servade precis klar denna Mildia från slutet av 70-talet, en aldrig såld klocka med prislappen kvar på undersidan. Tror att den blev liggande då det finns ett fabrikationsfel på den och om ni tittar på minutvisaren så ser ni att lysmassan läckt ut på framsidan visaren. Jag tycker bara det är så grymt så jag lät det vara. Den satinpolerade finishen är nära på perfekt och klockan går riktigt fint.

Jag räknar med att en klocka som fått sig en service på Midsommarafton måste ha lyckan med sig. :)
Vilken pärla, läcker tavla och porrig 70 tals boett :happyhappy:
 

BoEtt

Rolex
Fransk torpedbåtskronometer av J. Auricoste i Paris.
4b9UxTL.jpg

XBXG4BI.jpg

Låt er inte luras av det till synes okomplicerade urverket som bygger på ett råverk från LeCoultre (LeCoultre 21 RV), det döljer nämligen två hemligheter.
Urverket är utrustat med en så kallad Guillaume-balans med balansskruvar av platinum och guld, ofta benämnd balancier intégral eller Compensateur Guillaume, som är en typ av bimetallisk kompensationsbalans uppfunnen av Charles Édouard Guillaume, nobelpristagare i fysik. För att citera mig i ett tidigare inlägg om balanstypen:

wsiVpxC.jpg

Utöver detta så är det testat av det franska observatoriet i Besancon som en första klassens kronometer (denna testning varade i 44 dagar och var den svåraste testning ett normalstort fickur kunde utsättas för), vilket man kan se på huggormsstämpeln och placeringen av denna på verket. Testningen i Besancon var direkt utformad efter den på observatoriet i Geneve och således är klockan direkt jämförbar med de bästa kronometrarna av tillverkare såsom Patek och Vacheron, vilka testades i Geneve.
vipere.gif vipere2.jpg

Jag har faktiskt flera franska torpedskronometrar av samma klass som denna. Om intresse finns så kan jag skriva en tråd om dem?
Alltid lika kul att läsa dina inlägg, så jag ser fram emot den tråden :D
 
Topp