• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens vintageur.

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Denna i väntan på paket från das vatterland.

image.jpeg
 

Husse

Patek
Är ju andra ägaren på denna Certina. Från 60-61. Min pappa hade den varje dag tills 97-98 nån gång. Jag minns den med ett sportigt hålat läderband (18mm). Sitter visserligen ett Hirsh på nu, men roligare/ trevligare söks...

Vädret var lite grinigt, men vi tog en promenad ändå!
image.jpg
image.jpg
Jo ni ser rätt. Den har blivit utsatt för en ej ombedd polering. Massor av patina försvann då...
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Är ju andra ägaren på denna Certina. Från 60-61. Min pappa hade den varje dag tills 97-98 nån gång. Jag minns den med ett sportigt hålat läderband (18mm). Sitter visserligen ett Hirsh på nu, men roligare/ trevligare söks...

Vädret var lite grinigt, men vi tog en promenad ändå!
image.jpg
image.jpg
Jo ni ser rätt. Den har blivit utsatt för en ej ombedd polering. Massor av patina försvann då...

Tycker den sitter fint på det nuvarande bandet, annars kanske svart ödla skulle kunna vara något?
 

Måberg

Panerai
@eriksson850 @rogart-63 Tackar!

Hade bort baklocket för ett tag sedan men såg inget som jag identifierade som en ref, bara att verket är det ökända problemverket 1342...

Får ta isär nästa gång jag har mina verktyg till hands och försöka ta en skaplig bild på innanmätet. Det stod dock 14 siffror i en liten ruta på baksidan av locket som jag minns att jag googlade på men utan resultat.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nepp :p. Tror med 99% säkerhet att det är sapphire glas. Kan inte det exakta referensnumret. Men börjar med 196.
Man kan köpa ett generic glas istället för originalglas.
Säger du det så tror jag dig. :)
Tyckte det såg lite repigt ut och liknade den matthet/mjölkighet som brukar uppstå på mineral.
 

Warwian

Cartier
Ett franskt och i det närmaste unikt precisionsur certifierat på observatoriet i Besancon. Uret är sannolikt certifierat som en andra klassens kronometer, vilka testades under strikta förhållanden i totalt 33 dagar (Bulletin de Deuxième Classe Observatoire de Besançon). Urverket är ett till synes in-house-verk av Fabrique Utinam, vilket helt enkelt benämndes "Chronometre Uti" i tillverkarens kataloger från 1907/1908. Utifrån dess mycket enkla layout och enorma bimetalliska balans kan det konstateras att precision var ledord i urverkets design. Notera också stämpeln ned till höger på löpverksbryggan, detta är den legendariska "Poinçon à tête de vipère de l'Observatoire de Besançon", alltså den stämpel formad av ett huggormshuvud som sattes på ur vilka klarat kronometertestning på observatoriet.
GvgGho1.jpg

42OtiLk.jpg

vipere.gif
 
Topp