• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dags att köpa en "riktig" klocka

JStenman

Omega
2-Faktor
Jag har under den senare tiden märkt att jag blivit väldigt intresserad utav klockor. När den stora dagen är strax runt hörnet, närmare bestämt då jag blir 18 år, har jag börjat tänka i andra banor. Mina funderingar kretsar kring om det verkligen är värt att skaffa bil, eller om jag istället borde köpa en riktigt klocka. Just nu känns det väldigt rätt med att skippa köpet utav en bil, och istället inkassera mig en redig klocka. Min budget är omkring 20-25k och jag har tittat på märken som Omega och Tudor. Jag är ute efter en vardagsklocka, och har självklart kolla på olika dykare och en speedmaster. Speedmastern känns väldigt bra och skulle inte förvåna mig om det blir min första riktiga klocka! Gör jag isåfall rätt och vad bör jag tänka på? Skulle även uppskatta om ni kommer med förslag på lämpliga klockor.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Hör finns massor med liknande trådar, sök gärna här. Jag tycker att du ska ge dig ut hos handlare o testa massor , när du har gjort detta komplettera denna tråd med dina intryck o vilka du gillade bäst. Ett säkert tips är tex att köpa en beg speedmaster ett BB , om du tröttnar så är det lättsålt.

Välkommen
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Speedmaster är trevlig om du kan tänka dig en klocka som inte är badvänlig.
Edit: välkommen och självklart ska du välja klocka före bil. Körkort först, sen klocka, sno päronens bilar så länge som möjligt.
 

Oew

Rolex
Jag har under den senare tiden märkt att jag blivit väldigt intresserad utav klockor. När den stora dagen är strax runt hörnet, närmare bestämt då jag blir 18 år, har jag börjat tänka i andra banor. Mina funderingar kretsar kring om det verkligen är värt att skaffa bil, eller om jag istället borde köpa en riktigt klocka. Just nu känns det väldigt rätt med att skippa köpet utav en bil, och istället inkassera mig en redig klocka. Min budget är omkring 20-25k och jag har tittat på märken som Omega och Tudor. Jag är ute efter en vardagsklocka, och har självklart kolla på olika dykare och en speedmaster. Speedmastern känns väldigt bra och skulle inte förvåna mig om det blir min första riktiga klocka! Gör jag isåfall rätt och vad bör jag tänka på? Skulle även uppskatta om ni kommer med förslag på lämpliga klockor.
Välkommen till klockträsket! Skulle definitivt hålla på bilköpet och investera i en klocka! En beggad månklocka är ju en riktigt bra klocka för pengen och även lättsåld om du skulle vilja testa annat. Tudor BB finns ju också i prisklassen!
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Speedmaster är riktigt bra råd, men som @Luckyluciano så är det inte den mest badvänliga. Sen försök hitta en som är servad inom närtid så du inte får oväntade utgifter relativt kort. Men annars är det en klassisk klocka som kommer hålla i värde och aldrig gå ur tiden.
Vidare för vad jag annars tycker är trevligt begagnat i den prisklassen vill jag slå ett slag för Rolex Datejust eller Omega Aqua Terra. Men inte säkert att de faller en ung man i smaken.

Är man ute efter nytt (älska nytt :cool:) i den prisklassen hade jag själv valt bland:
Tudor Ranger
Longines legend diver
Tudor Black Bay
Alla tre är modeller som håller andrahandsvärdet otroligt bra och är omtyckta av entusiaster.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag ställer mig i Tudor ledet.
Jag själv ogillar Omegas försäljnings taktik där man hotar ut modeller och kallar 15'007 exemplar för "Limited Edition".
 

JStenman

Omega
2-Faktor
Speedmaster är riktigt bra råd, men som @Luckyluciano så är det inte den mest badvänliga. Sen försök hitta en som är servad inom närtid så du inte får oväntade utgifter relativt kort. Men annars är det en klassisk klocka som kommer hålla i värde och aldrig gå ur tiden.
Vidare för vad jag annars tycker är trevligt begagnat i den prisklassen vill jag slå ett slag för Rolex Datejust eller Omega Aqua Terra. Men inte säkert att de faller en ung man i smaken.

Är man ute efter nytt (älska nytt :cool:) i den prisklassen hade jag själv valt bland:
Tudor Ranger
Longines legend diver
Tudor Black Bay
Alla tre är modeller som håller andrahandsvärdet otroligt bra och är omtyckta av entusiaster.
 

JStenman

Omega
2-Faktor
Jag skulle absolut kunna tänka mig en AT, en AT med blå urtavla är enligt mig väldigt stilren. BB är på något sätt lite speciell, och är även ett alternativ. Tror att det blir bäst om jag går till en AD idag.
 

Andreas A

Omega
Jag äger en speedy och är jättenöjd med den. Det enda jag kan anmärka på när den används som "vardagsklocka" är att den inte har någon datumvisning.
Det kanske inte är något du kommer störa dig på men det är värt att nämna.
 

mmx

Cartier
Enkelt val: en bil ger dig frihet och möjligheter. En klocka visar, ehh, tiden. Lev när du är ung, klockor kan du sitta och glo på när du sitter på hemmet/hospice. Överdosera på ett par sköna roadmovies om du fortfarande tvekar. Eller läs On the road eller vad som helst.
 

CCB

Cartier
2-Faktor
När jag var 18år så köpte jag en folkbuss och körde genom Europa. Då var upplevelsen mer värd för mig än materiella ting. Har du ekonomi att börja stort med klockintresset så kör hårt, men glöm inte att leva livet innan du blir gammal och skaffar ungdjävlar. Det finns även mycket bra begagnat, folk flippar som dårar (inte minst på detta form :) ). Men tänk några varv och fundera ett tag, om du ska ha en bra vardagsklocka så tänk på vattentätheten och vilka komplikationer du behöver, typ datum?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag skulle absolut kunna tänka mig en AT, en AT med blå urtavla är enligt mig väldigt stilren. BB är på något sätt lite speciell, och är även ett alternativ. Tror att det blir bäst om jag går till en AD idag.
Gå till en AD och kläm lite, det är en bra idé. Har själv haft en AT med 8500-verket så går i god för att det är en riktigt trevlig och mångsidig klocka.
 

pederr

Cartier
Börja med bilen och givet att du sedan vill skaffa en Speedy är bilvalet en:
BuzzSpeedy_02_zpsec12302c.jpg


http://www.fratellowatches.com/omeg...orvettes-an-odd-combination-we-dont-think-so/
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Köp en Speedy! Funkar den i rymden för NASA så funkar den för de flesta i vardagen. Badklockor som folk tjatar om finns det högvis av från företrädesvis Seiko för nån tusing. Så köp en bra beggad Speedmaster Pro med plexi och stålbalsida plus en ny Seiko SKX 009 så har du två bra klockor och pengar över till lite roliga band och smågodis.
 

JStenman

Omega
2-Faktor
När jag var 18år så köpte jag en folkbuss och körde genom Europa. Då var upplevelsen mer värd för mig än materiella ting. Har du ekonomi att börja stort med klockintresset så kör hårt, men glöm inte att leva livet innan du blir gammal och skaffar ungdjävlar. Det finns även mycket bra begagnat, folk flippar som dårar (inte minst på detta form :) ). Men tänk några varv och fundera ett tag, om du ska ha en bra vardagsklocka så tänk på vattentätheten och vilka komplikationer du behöver, typ datum?
Jag har sommarjobbat och hae
Gå till en AD och kläm lite, det är en bra idé. Har själv haft en AT med 8500-verket så går i god för att det är en riktigt trevlig och mångsidig klocka.
Aha okej! Eftersom att jag har jobbat och lagt Undan 30 tkr kan jag lika väl spendera allt. Skulle egentligen ha råd med en AT och sedan en dykare från tex Certina.
 
  • Like
Reactions: CCB

CCB

Cartier
2-Faktor
Jag har sommarjobbat och hae
Gött! Som sagt, fundera på det. Ha pengarna liggande ett tag och känn och kläm på olika klockor. Vissa klockor som man tänker sig är perfekta kanske inte är lika kul i verkligheten och tvärt om. Det ska kännas lika i stunden nu som om en månad om du nu tänker ha klockan en längre tid. Hojta gärna till vad det blev när du har bestämt dig, det är alltid kul att veta :)
 

JStenman

Omega
2-Faktor
Gött! Som sagt, fundera på det. Ha pengarna liggande ett tag och känn och kläm på olika klockor. Vissa klockor som man tänker sig är perfekta kanske inte är lika kul i verkligheten och tvärt om. Det ska kännas lika i stunden nu som om en månad om du nu tänker ha klockan en längre tid. Hojta gärna till vad det blev när du har bestämt dig, det är alltid kul att veta :)
Ojdå, måste visst ha skickat iväg medelandet för tidigt. Men du verkar ha förstått vart jag var påväg! Jo, känner att det kommer att krävas en del klämmande! Kommer givetvis informera er om vilken klocka/ klockor som jag valde.
 

CCB

Cartier
2-Faktor
Ojdå, måste visst ha skickat iväg medelandet för tidigt. Men du verkar ha förstått vart jag var påväg! Jo, känner att det kommer att krävas en del klämmande! Kommer givetvis informera er om vilken klocka/ klockor som jag valde.
Jag tänkte att du var allmänt fredagsberusad som vi alla blir förr eller senare denna dag. Så tummen upp på det!
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ojdå, måste visst ha skickat iväg medelandet för tidigt. Men du verkar ha förstått vart jag var påväg! Jo, känner att det kommer att krävas en del klämmande! Kommer givetvis informera er om vilken klocka/ klockor som jag valde.
Ser fram emot att få höra vad det tar vägen, ta gärna och posta några bilder när du provar klockor. Vi älskar bilder :cool:
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Köp en rolex och bli nöjd. Du kommer ändå äga en nån gång. ;)
Skämt åsido, kolla vintage oxå. Finns mycket fint där. Jag är grymt nöjd med min vintage Tudor tex.
 

Eken87

Breitling
Jag skulle nog börja med en dykare från Oris eller Tag Heuer. Den första jag köpte var dock en longines conquest & den funkade riktigt fint. Sen behöver du inte punga ut mer än 20k för dom :)
 

JStenman

Omega
2-Faktor
Jag skulle nog börja med en dykare från Oris eller Tag Heuer. Den första jag köpte var dock en longines conquest & den funkade riktigt fint. Sen behöver du inte punga ut mer än 20k för dom :)
Lite kluven när det kommer till TH, hört en del negativt kring märket. Sen vet jag inte mycket om hur andrahandsvärdet är
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Lite kluven när det kommer till TH, hört en del negativt kring märket. Sen vet jag inte mycket om hur andrahandsvärdet är
Äh. Tag Heuer är grymma, i alla fall i de övre segmentet.
Andrahandsvärdet är inte speciellt sämre än annat - men är det verkligen det du tänker på när du köper klocka? Köp Tag genom C24 så får du bra pris.

Dock med din budget hade jag nog också kikat på en begagnad Black Bay.

Här är min TAG (WAK2111)
wp_20151114_004-jpg.215768
 

JStenman

Omega
2-Faktor
Äh. Tag Heuer är grymma, i alla fall i de övre segmentet.
Andrahandsvärdet är inte speciellt sämre än annat - men är det verkligen det du tänker på när du köper klocka? Köp Tag genom C24 så får du bra pris.

Dock med din budget hade jag nog också kikat på en begagnad Black Bay.

Här är min TAG (WAK2111)
wp_20151114_004-jpg.215768
Givetvis så vill jag helst ha en klocka som har ett helt bra andrahandsvärde, då jag är studerande och endast hinner jobba på sommaren. Kommer säkert byta runt en del (om jag inte hittar en riktig keeper). BBR tilltalar mig väldigt mycket, och jag förvånas utav priset- då jag tycker att väldigt många är förtjusta i BB. Förövrigt så hade du en fin TH!
 
Topp