• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dags att köpa en "riktig" klocka

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Givetvis så vill jag helst ha en klocka som har ett helt bra andrahandsvärde, då jag är studerande och endast hinner jobba på sommaren. Kommer säkert byta runt en del (om jag inte hittar en riktig keeper). BBR tilltalar mig väldigt mycket, och jag förvånas utav priset- då jag tycker att väldigt många är förtjusta i BB. Förövrigt så hade du en fin TH!
Klart andrahandsvärdet är viktigt. Menade mer att det inte ska vara det enda man tänker på samt att det inte är så dåligt som vissa menar på TH.
 

Eken87

Breitling
Jag köpte den ny & kommer inte ihåg exakt pris men jag prutade hos urhandlaren minns jag :) Jag har som regel att alltid pruta 18% på nya klockor & går de inte med på det så köp den på nätet efter du har provat den.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
haha, men vilken Tudor har du?
1969 års Tudor Day-date 7017 (no hacking no quickset).
1442597903854.jpg
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag hade aldrig i livet satsat på en Tag Huer, och förmodligen inte en Oris heller. En Speedmaster tex är betydligt roligare.
Glycine oxå för den delen, om man frågar mig.
 

JStenman

Omega
2-Faktor
Svårt val, väldigt olika klockor på sina sätt! Jag har både DJ och en speedy (broad arrow) tror det skulle bli Dj:en om jag var tvungen att välja!
image.jpg
image.jpg
Jo verkligen... Alla klockor har sin charm. Kommer säkert sluta med att jag köper 2 eller 3. skämt å sido DJ ligger faktiskt väldigt bra, känner att den är så stilren och klassisk. Tror inte att jag skulle trötta på den, som jag kanske skulle göra på en BB.
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Jo verkligen... Alla klockor har sin charm. Kommer säkert sluta med att jag köper 2 eller 3. skämt å sido DJ ligger faktiskt väldigt bra, känner att den är så stilren och klassisk. Tror inte att jag skulle trötta på den, som jag kanske skulle göra på en BB.
Kan ligga något i det, tycker dom funkar till det mesta också! Väldigt mångsidiga!
 

david12

Breitling
Var lite i samma sits när jag skulle lägga en lite större peng på min första klocka. Nu hade jag fastnat för en 25 gammal klocka och visst, andrahandsvärde ingick nog i beslutet, men hade jag vetat att jag exempelvis bara skulle få ut kanske 50% av vad jag själv la skulle jag nog ändå slagit till. Fastnar du för en klocka är det nog lätt att få lite tunnelseende.

Nu är mitt intresse ändå riktat mot vintage, och är klockan inte jätteovanlig kan det vara väl så kul att sitta och spana efter rätt skick och pris.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Var lite i samma sits när jag skulle lägga en lite större peng på min första klocka. Nu hade jag fastnat för en 25 gammal klocka och visst, andrahandsvärde ingick nog i beslutet, men hade jag vetat att jag exempelvis bara skulle få ut kanske 50% av vad jag själv la skulle jag nog ändå slagit till. Fastnar du för en klocka är det nog lätt att få lite tunnelseende.

Nu är mitt intresse ändå riktat mot vintage, och är klockan inte jätteovanlig kan det vara väl så kul att sitta och spana efter rätt skick och pris.
Läs Rolex datejust 1603 ;)
 

JStenman

Omega
2-Faktor
Just en DJ med blå urtavla skulle vara riktigt häftig, en från 98 skulle inte heller sitta helt fel! Men en från 70-talet skulle inte heller vara en besvikelse
 

Stenman

Omega
Trodde någon skämtade aprilo med mig först när jag precis gled in på forumet och fick se en tråd startad av @JStenman :D:D

Jag köpte mig en Planet Ocean i somras som första "riktiga" klockan. Fick sedan ett erbjudande om en DJ 1601 någon månad senare, inget att tveka på egentligen då jag faktiskt var sugen som tusan på en.

Och märkligt nog så är det en Speedy som jag tänkte komplettera samlingen med..

/JS
 

JStenman

Omega
2-Faktor
Trodde någon skämtade aprilo med mig först när jag precis gled in på forumet och fick se en tråd startad av @JStenman :D:D

Jag köpte mig en Planet Ocean i somras som första "riktiga" klockan. Fick sedan ett erbjudande om en DJ 1601 någon månad senare, inget att tveka på egentligen då jag faktiskt var sugen som tusan på en.

Och märkligt nog så är det en Speedy som jag tänkte komplettera samlingen med..

/JS
Hahah, fy vad sjukt!
 

Eken87

Breitling
Jag hade aldrig i livet satsat på en Tag Huer, och förmodligen inte en Oris heller. En Speedmaster tex är betydligt roligare.
Glycine oxå för den delen, om man frågar mig.
Tss, äger du ingen så vet du inget. Jag har en sprillans ny speedmaster professional & den känns mer plastig än min aquaracer!
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Tss, äger du ingen så vet du inget. Jag har en sprillans ny speedmaster professional & den känns mer plastig än min aquaracer!
Om du läser mitt inlägg så pratar jag inte om plastigt överhuvudtaget. Jag sa att jag skulle aldrig köpa en Tag Huer, och att jag tycker Speedmaster och Glycine är betydligt roligare om man frågar mig. Men tala du om för mig om det finns nån annan, som bättre vet vad jag skulle handla och vad jag tycker är roligt, än jag själv. :banghead:
 

Eken87

Breitling
Om du läser mitt inlägg så pratar jag inte om plastigt överhuvudtaget. Jag sa att jag skulle aldrig köpa en Tag Huer, och att jag tycker Speedmaster och Glycine är betydligt roligare om man frågar mig. Men tala du om för mig om det finns nån annan, som bättre vet vad jag skulle handla och vad jag tycker är roligt, än jag själv. :banghead:
Jo endel gillar tjocka tjejer & andra smala men TH har väldigt mycket guldkorn. Att dissa alla modeller är som att säga att jag tycker ingen finska är bra el snygg.
 

Eken87

Breitling
Om du läser mitt inlägg så pratar jag inte om plastigt överhuvudtaget. Jag sa att jag skulle aldrig köpa en Tag Huer, och att jag tycker Speedmaster och Glycine är betydligt roligare om man frågar mig. Men tala du om för mig om det finns nån annan, som bättre vet vad jag skulle handla och vad jag tycker är roligt, än jag själv. :banghead:
Nää jag härjar lite bara :) Men jag gillar TH
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jo endel gillar tjocka tjejer & andra smala men TH har väldigt mycket guldkorn. Att dissa alla modeller är som att säga att jag tycker ingen finska är bra el snygg.
Jag dissar ingenting. Om folk vill köpa Tag Huer har jag absolut ingenting emot det. Min åsikt gäller fortfarande bara mig och jag skulle aldrig köpa TH...fortfarande!
Jag tycker Monacon är ok men skulle tröttna på en fyrkantig klocka osv, osv.
Sen måste jag säga att vi folk är verkligen olika. När jag hade postat 25 inlägg höll jag en riktigt låg profil. Jag har fortfarande en väldig respekt för medlemmar som postat 3, 5 och 10000 inlägg. Har man hängt här så länge har man givetvis fått med sig en hel del kunskap.
Sen har jag inga problem med att du sticker ut hakan lite, men läs och förstå de inlägg du kommenterar.
 

Eken87

Breitling
Jag dissar ingenting. Om folk vill köpa Tag Huer har jag absolut ingenting emot det. Min åsikt gäller fortfarande bara mig och jag skulle aldrig köpa TH...fortfarande!
Jag tycker Monacon är ok men skulle tröttna på en fyrkantig klocka osv, osv.
Sen måste jag säga att vi folk är verkligen olika. När jag hade postat 25 inlägg höll jag en riktigt låg profil. Jag har fortfarande en väldig respekt för medlemmar som postat 3, 5 och 10000 inlägg. Har man hängt här så länge har man givetvis fått med sig en hel del kunskap.
Sen har jag inga problem med att du sticker ut hakan lite, men läs och förstå de inlägg du kommenterar.
Tack för tips :) Jag är nog lite väl kaxig för att vara ny här. Men jag hoppas vi kan byta erfarenheter framöver ändå. Men jag är absolut inte ny i klockvärlden.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag har under den senare tiden märkt att jag blivit väldigt intresserad utav klockor. När den stora dagen är strax runt hörnet, närmare bestämt då jag blir 18 år, har jag börjat tänka i andra banor. Mina funderingar kretsar kring om det verkligen är värt att skaffa bil, eller om jag istället borde köpa en riktigt klocka. Just nu känns det väldigt rätt med att skippa köpet utav en bil, och istället inkassera mig en redig klocka. Min budget är omkring 20-25k och jag har tittat på märken som Omega och Tudor. Jag är ute efter en vardagsklocka, och har självklart kolla på olika dykare och en speedmaster. Speedmastern känns väldigt bra och skulle inte förvåna mig om det blir min första riktiga klocka! Gör jag isåfall rätt och vad bör jag tänka på? Skulle även uppskatta om ni kommer med förslag på lämpliga klockor.
En begagnad Omega Seamaster Planet Ocean är aldrig fel. Det är inte en Speedmaster heller troligen, men där saknar jag egen erfarenhet. Det finns minst en speedmastertråd här, läs den för i den finns mycket kunnande. Sen om du väljer rätt mellan bil och klocka, det får stå för dig. Personligen hade jag köpt en bil och en billig klocka.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Tack för tips :) Jag är nog lite väl kaxig för att vara ny här. Men jag hoppas vi kan byta erfarenheter framöver ändå. Men jag är absolut inte ny i klockvärlden.
På tal om att inte vara ny i klockvärlden. Jag köpte min första "riktiga" klocka, en omega seamaster professional i början av -90talet...
Och om vi ska tillbaka till ämnet så är just en sån klocka kanske oxå ett alternativ TS?
 

Eken87

Breitling
På tal om att inte vara ny i klockvärlden. Jag köpte min första "riktiga" klocka, en omega seamaster professional i början av -90talet...
Och om vi ska tillbaka till ämnet så är just en sån klocka kanske oxå ett alternativ TS?
Haha isf tar jag tillbaka allt jag sa för då sprang jag i blöjor ;) Vet du någon som sitter på en fräsch Omega vintage & som vill sälja här på forumet? Lånar tråden lite :)
 
Topp