Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Dags för årets rengöring..

Diskussion i 'Diskussion' startad av 6r15c, 28 augusti 2015.

1. 6r15c
    Trådstartare

6r15c Stadsbo

Nu när det känns som hösten är på ingång och jag vet att jag inte kommer att bada i en klorerad pol mer i år.
    Då är det dax att rengöra ovan och under gummi packningen där klorföreningar gör sitt bästa på kemisk väg urholka boetten och boettlocket.

"Punktkorrosion sker vanligen i neutrala eller sura miljöer där kloridjoner (Cl-) förekommer. En punktfrätning tränger ofta genom materialet med hög hastighet och kan i vissa fall förstöra produktens funktion på kort tid."
    Källa:
    wwbb.jernkontoret.se › som47-51

Bild på den legendariska och genialiska lösningen "bajonett låsning" (kompression design) för att göra boettlocket vattentät till 200m.
    Detta är innan jag börjat att rengöra så notera skiten som syns under där låsringen har varit.
    OI000127.jpg

Sen är det bara att lyfta av boettlocket och rengöra packning lock och boetten.
    Nu behöver man inte ligga sömnlös och fundera över vad de elaka kloridjonerna förstör efter sommarens pol badande. :)

Mardrömmen är att det skall se ut så här efter några år..
    IMG_20150828_210942.jpg

Mårtenssons ur Brookfield