• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dags för första riktiga klockan

ApA

Breitling
Hej,

Ny på klocksnack och uppskattar all input och hjälp man kan få.

Kort bakgrund är att det är dags att köpa min första klocka. Fick en Omega Aquaterra, quartz, i present i 20 års åldern och den har varit med nu i ca 12 år. Har länge varit sugen på att byta men nu är det dags.

Jag har länge fungerat på en läderbandsklocka och fastnade för JLC Master Calender som släpptes nyligen. När det var dags att slå till så kändes det inte helt rätt och jag har kommit fram till att läderbandsklocka inte riktigt är min grej ännu, lite för dressat och vuxet, trots att jag alltid har kostym på jobbet.

Har alltid velat ha en Rolex och fladdrat mellan en datejust, submariner, men verkar ha snöat in mig på en Daytona.

Min max budget ligger kring 75'. Hade jag haft mer pengar hade jag köpt en Patek Aquanaut och hade jag haft ännu mer pengar hade jag nog köpt en Nautilus. Men inte inte riktigt där ännu, varken pengamässigt eller mentalt.

Men det är i alla fall de klockar jag funderar på. Tar gärna input på liknande klockor, även om det var spridda skurar ovan.

Den andra frågan funderingen jag har är kring Daytonan. Vill gärna ha 16520, tycker den är snyggast, men gillar mer känslan i länken på de nya modellerna (solid end?). Min fråga är vad ska man ge för en sådan, alltså 16520 med solid end. Har också förstått att det är enklare att serva den nya modellen, men betyder det att det är billigare? Sist men inte minst, kan man man köpa en 116520 och byta urtavla till den som fanns på 16520? (Den färg jag är sugen på är vit.) Eller är det tabu?

Tacksam för svar!
 
Topp