• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dags för klockprojekt! Automatare i Grade 2.

Då var det vår och dags för ett nytt klockprojekt! Kom över lite grade 2-titan som förhoppningsvis ska få utgöra en trevlig boett. Har ett 7s26c som ska få driva det hela, samt en .5 mm plåt (grade 2) som med lite tur och skicklighet ska få bli tavla.

Foto 2015-04-14 19 17 39.jpg


Planen är att det ska se ut ungefär såhär. Inget jättevågat förutom de lite organiska faserna på bandhornen. Hornen ser lite kantiga ut på undersidan för tillfället. Detta är för att jag tänkte svarva ut undersidan (och behöver därför exakta mått på caden) för att slippa vända biten, köra flera gånger i fräsen och få en massa knas. Får bli en liten radie i verkligheten. Kommer att fästa bakboetten med fyra skruvar och någon packning (räcker detta för hyffsad täthet?)

klock2side.png

Eventuella förslag på formen uppskattas såklart. 20 mm mellan hornen och 40 mm boett.
klockatop2.png


Ska försöka få ut boetten i slutet på denna vecka/i början av nästa. Får förhoppningsvis ut en utskrift i plast innan fräsen.

Nu kör vi!

//Philemon Arthur
 

Bilagor

  • Foto 2015-04-15 23 19 38.jpg
    Foto 2015-04-15 23 19 38.jpg
    135.1 KB · Visningar: 205

Turbotom

Omega
Fränt! Vad ska man tänka på vid bearbetning av titan? Jag sågade lite titan för många år sedan med bågfil och vinkelkap. Minns hur extremt svårjobbat det var!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ett tips är att köpa ett urverk först, så du vet dem exakta måtten innan du svarvar boetten.
Kan nog bli ett kul bygge! :)
 

Freddie L

Panerai
Jag tycker du fått till boetten riktigt, riktigt bra! Ser skarp ut!

Spännande att se hur det fortlöper, hur går tankarna om tavla och glas?
 

Onelund

Rolex
Spännande!

Titan har jag testat att försöka göra en kniv i, det gick åt helskotta, vad jag kunde läsa mig till är kylningen a och o annars härdar den.
 
Fränt! Vad ska man tänka på vid bearbetning av titan? Jag sågade lite titan för många år sedan med bågfil och vinkelkap. Minns hur extremt svårjobbat det var!

Spännande!

Titan har jag testat att försöka göra en kniv i, det gick åt helskotta, vad jag kunde läsa mig till är kylningen a och o annars härdar den.


Jo såhär såg det ut när grundbiten skulle ut. Körde låga varvtal, nya skärstål, kopiösa mängder kylarspray och allmän försiktighet. Enligt min halvringa erfarenhet fungerar det bäst. Sedan bara ta det lugnt, skära ut ganska stora spån för att leda ut lite friktionsvärme. Man märker lätt när det blir för varmt. Sen är ju Grade 2 "rent titan" och mjukt i sammanhanget, andra legeringar som grade 5 (med lite annat i) är ännu hårdare och knepigare.

Foto 2015-04-21 18 26 03.jpg


Här blir tanken att jag ska handfräsa bandhornsfasen. Sedan används hålet i mitten för att fästa pucken i CNC'n!
Foto 2015-04-21 19 59 55.jpg


Ett tips är att köpa ett urverk först, så du vet dem exakta måtten innan du svarvar boetten.

Kan nog bli ett kul bygge! :)

Har ett Seiko 7s26C (köpt av den gode d@ke ) som jag bygger utifrån. Tycker verken är trevliga och känner mig lite hemma med dem.
Tyvärr har jag ingen kronaxel som är tillräckligt lång (eller fin krona för den delen) så om någon har tips på den fronten är jag tacksam.

Jag tycker du fått till boetten riktigt, riktigt bra! Ser skarp ut!

Spännande att se hur det fortlöper, hur går tankarna om tavla och glas?

Tack och bock!

Har ett mineralglas med packning som förhoppningsvis ska passa! Det är platt men provar eventuellt även med kupat.

Tänkte prova lite olika sorters tavlor med plåten. några mer enkla och kanske försöka riva av ett Clous de Paris-mönster någonstans om det går med titanet!

Många aspekter som kan gå fel något djävulskt, alltså! Men det löser sig nog!

//Philemon
 

Bilagor

  • Foto 2015-04-21 17 29 15.jpg
    Foto 2015-04-21 17 29 15.jpg
    274.4 KB · Visningar: 240
  • Foto 2015-04-21 17 53 27.jpg
    Foto 2015-04-21 17 53 27.jpg
    243.7 KB · Visningar: 228
En förlängningdel till bommen sk stem extension kan jag kanske skrapa fram . Frågan är bara vilken storlek det är på din bom . Kronan skulle ju oxå vara av titan . Frågan är vad hittar man en sån ?


det vore grymt! Kan försöka leta fram vilket mått den har. Har en titankrona kvar från förra projektet som skulle kunna användas, men den är lite mörk och blästrad.
 
Titanpuck och Cad är nu i kompetenta händer och väntar på tid i fräsen. Blev lite otålig och bestämde mig för att få ut en plastmodell i sämre kvalitet.

Screen Shot 2015-04-22 at 21.33.46.png
Foto 2015-04-23 21 51 39.jpg


Bandhornen, som är det intressanta med boetten blev ju tyvärr inte så representerade, men kul att få en volymmodell av vad som komma skall!
Foto 2015-04-24 14 47 33.jpg
Foto 2015-04-24 14 47 53.jpg


Blir förhoppningsvis lite taveltest under helgen.

//Philemon
 
Tråden lever!
Efter en lite längre tid har titanpucket åkt en svängom i CNC-fräsen och börjat likna en boett:
Foto 2015-09-18 15 08 11.jpg
Foto 2015-09-18 16 55 25.jpg
Foto 2015-09-18 17 27 08.jpg
Foto 2015-09-18 17 27 15.jpg


Nu börjar det riktiga äventyret! Baksidan på boett och bandhorn ska fräsas till manuellt för att få ut den slutgiltiga formen. Det ska svarvas för urverk, chapter, glas, boetthals och allehanda packningar. Några kanter ska även skarpas till i svarv.

Innan det händer finns dock ett farthinder:

Då projektet blir lite större än förväntat tänkte jag slå till på ett automatverk av den (något) högre skolan. Om det finns någon som sitter på ett ETA 2892-A2 eller någon variant på detta verk/liknande skapelse får denne mer än gärna höra av sig via PM!

Något som också ska förkroppsligas är en urtavla i titan, en klurighet som det kommer mer om senare

Trevlig söndag!

/Philemon
 

Bilagor

  • Foto 2015-09-18 16 55 25 (1).jpg
    Foto 2015-09-18 16 55 25 (1).jpg
    262.5 KB · Visningar: 103

rogart-63

Patek
Tråden lever!
Efter en lite längre tid har titanpucket åkt en svängom i CNC-fräsen och börjat likna en boett:
Foto 2015-09-18 15 08 11.jpg
Foto 2015-09-18 16 55 25.jpg
Foto 2015-09-18 17 27 08.jpg
Foto 2015-09-18 17 27 15.jpg


Nu börjar det riktiga äventyret! Baksidan på boett och bandhorn ska fräsas till manuellt för att få ut den slutgiltiga formen. Det ska svarvas för urverk, chapter, glas, boetthals och allehanda packningar. Några kanter ska även skarpas till i svarv.

Innan det händer finns dock ett farthinder:

Då projektet blir lite större än förväntat tänkte jag slå till på ett automatverk av den (något) högre skolan. Om det finns någon som sitter på ett ETA 2892-A2 eller någon variant på detta verk/liknande skapelse får denne mer än gärna höra av sig via PM!

Något som också ska förkroppsligas är en urtavla i titan, en klurighet som det kommer mer om senare

Trevlig söndag!

/Philemon
Låg ett 2824- 2 verk på köp och sälj nyligen . Riktigt kul projekt som ska följas och studeras :).
 
Uppdatering:

Sekundvisare, chapter ring samt lite verktyg är på gång från Dagaz.
Min lokala urmakare letar titankrona.
Timme/minutvisare finns tyvärr på Ofrei, vilket säkert blir dyrt.

Idag svarvade jag upp boetten till tavelbredd (29mm) och fräste undersidan!

image.jpg
Boetten är fast!

image.jpg

Hålet från fixturen var inte centrerat vilket gjorde svarvningen intressant.

image.jpg
Planfräsning.
image.jpg
Radier 10 mm
image.jpg
image.jpg

Sådär! Kanterna är inte brutna. Nästa klocka får utan tvekan två vändor i CNC-fräsen.

När jag fått chapter och glas kan jag svarva utrymme för dem. När datorn är tillbaka från lagning kan jag göra tavlor.

//Philemon
 
Topp