• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dags för nästa inköp, men...

P

Philippe Stern

Guest
Patek Philippe Aquanaut med stållänk. Man kan ju köpa en gummilänk och växla. Men köper du på gummilänk kan du inte köpa stållänk separat. PP vägrar sälja dessa, men gummilänk går bra då det är en "förslitningsprodukt". Tänk på det om ni funderar på en Aquanaut.
 

Bilagor

  • PP Aquanaut.jpg
    PP Aquanaut.jpg
    233.6 KB · Visningar: 141

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Patek Philippe Aquanaut med stållänk. Man kan ju köpa en gummilänk och växla. Men köper du på gummilänk kan du inte köpa stållänk separat. PP vägrar sälja dessa, men gummilänk går bra då det är en "förslitningsprodukt". Tänk på det om ni funderar på en Aquanaut.


5167 länken är en styggelse som varken är bekväm eller vacker att se på.
5167 skall vara på gummi.
 
P

Philippe Stern

Guest
5167 länken är en styggelse som varken är bekväm eller vacker att se på.
5167 skall vara på gummi.
Pust! Vilken tur att jag tycker den är bekväm och vacker att se på. Personligen så gillar jag inte gummi. Man förlorar liksom känslan lite. Men ibland kräver situationen gummi. ;)
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Pust! Vilken tur att jag tycker den är bekväm och vacker att se på. Personligen så gillar jag inte gummi. Man förlorar liksom känslan lite. Men ibland kräver situationen gummi. ;)


På vilket sätt förlorar man känlsa?
Länk har ju tillkommit med åren, den lanserades på gummi.
 
Tycker absolut BP!!

Jag är väl lite fjantig men tycker det är roligare med något lite ovanligare, nu är ju en PP högst ovanlig i verkliga livet men här har de ju börjat bli allt vanligare tycker jag. Riktigt snygg absolut men känns lite "safe" och kanske därför jag tycker den kan vara lite tråkig.

Lätt att säga detta när jag aldrig kommer ha möjlighet att köpa något ens i närheten :D
 
P

Philippe Stern

Guest
Jag har testat den på länk under ca 1,5 månad.
gummi åkte på igen.
Enda anledningen att köpa länk är för att få snabbare leverans av klockan.
Själv så älskar jag stållänken, men kommer varva med kompositlänken ("gummi") under mer lediga tillfällen. Känns nästan som man har två Patek nu. Gott slut! :cigar:

PS. Mina refereser till gummi ovan var en analaogi som inte gick hem tydligen. :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Enda anledningen att köpa länk är för att få snabbare leverans av klockan.
Vad är det för skillnad i leveranstid? Jag trodde att det bara var för PP att sätta på länk eller gummi vid behov i slutskedet av tillverkningen, men det kanske inte fungerar så.

(Om det inte är så att ADn har en med länk liggandes vs. beställa en till med gummi från PP...)
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Vad är det för skillnad i leveranstid? Jag trodde att det bara var för PP att sätta på länk eller gummi vid behov i slutskedet av tillverkningen, men det kanske inte fungerar så.

(Om det inte är så att ADn har en med länk liggandes vs. beställa en till med gummi från PP...)


Det är som jag förstått det olika artiklar & med olika leveranstid.
ROB-1832 har garanterat svaret du söker :)
 
P

Philippe Stern

Guest
Vad är det för skillnad i leveranstid? Jag trodde att det bara var för PP att sätta på länk eller gummi vid behov i slutskedet av tillverkningen, men det kanske inte fungerar så.

(Om det inte är så att ADn har en med länk liggandes vs. beställa en till med gummi från PP...)

PP öser inte ut 5167 till Sverige. Skulle tro ca 20 klockor per år totalt. Av dessa är nog ca 40% med stållänk. Hos PP har de olika nr. Men det är samma klocka med olika länkar, stål eller komposit. PP vägrar sälja en stållänk separat. Går din klocka med stållänk sönder måste du skicka den till PP så byter/lagar de där. Men du kan som sagt beställa kompositarmbandet och varva din klocka på stållänk med kompositen. PP Aquanaut med stållänk är det ingen kö på hos någon AD i Sverige att tala om. Men för Aquanauten med komposit kan det ta något år innan du är en lycklig ägare.
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Vad skiljer det ca i pris mellan en på länk eller gummi?
Gissar att gummit går loss på en bra slant med?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
PP öser inte ut 5167 till Sverige. Skulle tro ca 20 klockor per år totalt. Av dessa är nog ca 40% med stållänk. Hos PP har de olika nr. Men det är samma klocka med olika länkar, stål eller komposit. PP vägrar sälja en stållänk separat. Går din klocka med stållänk sönder måste du skicka den till PP så byter/lagar de där. Men du kan som sagt beställa kompositarmbandet och varva din klocka på stållänk med kompositen. PP Aquanaut med stållänk är det ingen kö på hos någon AD i Sverige att tala om. Men för Aquanauten med komposit kan det ta något år innan du är en lycklig ägare.
Jag förstår vad du säger, men jag förstår inte PPs logik... Om de har en hög 5167or med länk liggandes och ett sug efter 5167or med gummi, så skulle jag tycka att de borde plocka bort länkarna på några av de damm-samlande länk-5167orna och sätta på gummit istället. Detta skulle ju tillfredställa fler kunder, men jag antar att det ligger i PPs intresse att hålla tillgången kontrollerad och begränsad för att odla kulten...
 
P

Philippe Stern

Guest
Jag förstår vad du säger, men jag förstår inte PPs logik... Om de har en hög 5167or med länk liggandes och ett sug efter 5167or med gummi, så skulle jag tycka att de borde plocka bort länkarna på några av de damm-samlande länk-5167orna och sätta på gummit istället. Detta skulle ju tillfredställa fler kunder, men jag antar att det ligger i PPs intresse att hålla tillgången kontrollerad och begränsad för att odla kulten...
Det var nog nästan huvudet på spiken bortsett från att de inte har en hög med 5167:eek:r. Stållänkarna samlar heller inte mycket damm. Är nog mer av en myt. Ganska svåra att få tag i de också.
 

Portofino

Panerai
Breguet. Jäkligt intressant märke som har ett traditionellt yttre och urverk som ligger i framkant vad gäller material. Är själv jäkligt sugen på en Breguet marine i guld.
 

figaro

Cartier
2-Faktor
Kanske är man i sin komfortzon när man säger PP men den är underbar. De andra angivna modellerna känns mer som triumfklockor för gemeneman(undantag VC).

PPs anonymitet bland okunniga gör den lekfull men tung för oss som vet, allvarlig och seriös till varje outfit.

Men blancen och bregueten delar andraplatsen.
 

watchdreamer

Panerai
Breguet. Jäkligt intressant märke som har ett traditionellt yttre och urverk som ligger i framkant vad gäller material. Är själv jäkligt sugen på en Breguet marine i guld.

Klämde och kände på den nyligen till ett bra pris dessutom.....stor vill ha faktor lägger till en bild också ;)

image.jpg

image.jpg


Det tråkiga med den är andrahandsvärdet vid eventuell försäljning, men å andra sidan kanske man bara ska "skita" i det och följa magkänslan...
 
Topp