• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dags för Rolex att gå i APs fotspår gällande...

ramnaam

Omega
..trademark och copyright? Som många kanske vet är AP väldigt aggressiva när det gäller deras design. Smäller allt som kommer nära på fingrarna bl.a. Tommy Hilfiger, Movado och nu senast Swiss Legends Trimix serie. Det här gillar jag, det visar att de bryr sig om sina kunder och är stolt över sitt verk.

Medans Rolex verkar vara helt tillbakalutade gällande alla 100-tals(?) "homage-replikor" som flyter omkring. Och har kopierat Rolex design rakt av, upp och ner med sin fula logga. Nu ska jag tillägga att det finns replikor som faktiskt visar homage. Lägger ner tid på uret, ger det kvalité och det respekterar jag.

Det jag såg senast som gjorde mig förbannad och anledningen till tråden var när jag gick förbi Ur&Penns skyltfönster och såg en TT Sub av märket Regal. Hade jag ägt en sub och lagt ner en mindre förmögenhet på den skulle jag inte vilja att fjortisar sprang runt med något som kostar 500kr och för otränade ögon ser likadan ut(sanningen är den såg värre ut än det som köps på stranden i Thailand)

Eran åsikt? Är kvalitetsurs boomen sociala mediers "fel"? Homage-replikor värdiga att bära Rolex design?

http://forums.watchuseek.com/f2/ap-wins-lawsuit-against-swiss-legend-969277.html
http://www.hodinkee.com/blog/audemars-piguet-sues-tommy-hilfiger-and-movado-for

http://uropenn.se/reg.h-datum-svart-tabico-band-40mmatm/100000002/R97005-232
http://www.uret.se/invicta-automatic-black-dial-p-5971.html
 

mace

Cartier
2-Faktor
Så starkt brand, att de behöver inte stämma tramskopiorna. Köper man en regal för 399, kanske man ändå inte skulle köpa en sub? Eller så gör man det senare när man blivit rikare och klokare.

Att som ägare av en riktig sub bli sur för att folk springer runt med halvdana lookalikes i plast verkar för mig konstigt. Då kanske man har köpt klockan själv av fel anledning.

Däremot går rolex, med all rätt, hårt åt de som säljer uppfräschade rollar med aftermarket-delar.
 

noeLLY

Cartier
Vad gör dom åt
Så starkt brand, att de behöver inte stämma tramskopiorna. Köper man en regal för 399, kanske man ändå inte skulle köpa en sub? Eller så gör man det senare när man blivit rikare och klokare.

Att som ägare av en riktig sub bli sur för att folk springer runt med halvdana lookalikes i plast verkar för mig konstigt. Då kanske man har köpt klockan själv av fel anledning.

Däremot går rolex, med all rätt, hårt åt de som säljer uppfräschade rollar med aftermarket-delar.
vad gör dom åt sådana klockor?
 

m_s

Patek
2-Faktor
Jag tror inte Rolex behöver det?

Om man sen bryr sig om vad snorungarna har på handleden så kanske Rolex inte är helt rätt märke heller.
 

ramnaam

Omega
Jag tror inte Rolex behöver det?

Rolex, nej. Ägare, kanske? För mig känns det som att viss del av exklusiviteten försvinner. Egentligen ska du inte behöva bry dig när du vet själv att det du bär är äkta vara. Men när något på håll kan se likadant ut försvinner man i mängden, nu är det ju som mace säger. Det är inte därför vi köper våra klockor. Samtidigt känns det fel när man slitit så hårt för sin älskling.
 

Apansson

Torpare
Tycker egentligen Rolex gör rätt i att skita i det. Som jag säger i varje tråd rörande fejks/kopior/designstölder - varför gå runt med något på armen som är en ständig påminnelse om vad man vill vara men inte lyckas med?
 

ramnaam

Omega
Det verkar missuppfattas.. Jag har inget ego i mitt klockbärande, bara för att klargöra.

Folk som bär fakes ratas, men om det är en annan logga blir det 'okej' helt plötsligt. Jag ser respektlöst dåliga replikor som lika stort problem som rena fakes, att just Rolex är den som har mest problem är kanske inte så konstigt med tanke på att det är ett så starkt och välkänt varumärke. Men borde vi inte bry oss?

Jag ser det som att Ur&Penn säljer kinakopior värda 20kr på Rolex beskostnad för att dom har en stark, klassisk och tidlös design som inte borde skändas. Eller är jag bara överpatriotisk till märket? Man kanske inte borde bry sig, och låta trenden dö ut?
 

carlanton

Audemars
Enkelt: Rolex design är för gammal och degenererad.

Finns ingen chans i världen att de kan hävda att submarinerns design är varumärkesskyddad. Kan däremot sätta en pungkula på att inget annat klockmärke får använda en krona som logotyp.
 
Topp