• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Damasko DA36 en annorlunda klocka

Bosse

Friends of KS
Hej

Jag har lite tanker om denna som jag skall försöka att få ned här.

Jag tänker inte skriva så mycket om Damaskos historia, teknik eller liknade där har Damasko en hemsida med hög klass:

Här: http://www.damasko.de/en/

Så nu blir det funktion och upplevelse i 3 delar över förväntan, som förväntan och sist under förväntan vi börjar då med det bra.

Boett, krona allt yttre andas tysk industri "funktionell excellens" vilket börjar med det härdade rostfria stål som används, man kan skratta lite lätt över långa diskussioner om skillnader i 916 vs 904´s hållfasthet här har vi ett segt (inte som keramik) hårt stål och ja det fungerar, jag är lätt hysterisk över hair lines och dings, på denna finns det inte, bandbyten utan att använda tape? svar ja syns inte, krocka mot en branddörr i hög hastighet (60 min brand klassning så tung som f**) skador ? ja 2 lager målar färg på dörren slogs bort och jag fick jävligt ont, klockan? inget.
Förarbetningen är också av hög klass ytfinish, och kanter är skarpa men mjuka:

UXSy0xG.jpg


RpDo6pj.jpg


Observer hur tunna bandhornen är.

Ett par ord om kronan, som är silkeslen vid in och utskruvning samt helt exakt grep om gängan, bästa känsla av alla jag har haft (nya Rolex Tri kronor har liknade precision men 10 gånger priset så....)

Och nu till vad som förväntades vilket är verket ETA 2836-2 ingen vidare höjd på det, kass gångtid och något varierande precision så där är det "what you pay is what you get"

Och under förväntad då? lumen eller rättare avsaknad av den, dåligt, och så är minut och tim visare inte speciellt roliga att titta på och den grå boett kan upplevas som plast vilket inte är roligt.

En liten idol bild

oL0Lh1V.jpg


Man kan nog säga att Damasko är en marginal tillverkare, och definitivt inte för alla, men det finns inte så mycket bra innovativ teknik för så vettiga pengar någon annan stans, man gir begreppet tool watch en ny innebörd och med material val, teknologi, finish och kunnande blir detta en käftsmäll till övriga konservativa tillverkare, vilket jag tycker är kul.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Damaskos stålbehandling är fantastiskt imponerande :) jag vet att dom säljer nyckelringar som behandlas på samma sätt som efter 8-9 månader på en nyckelknippa fortfarande ser ut såhär:


damasko_key.jpg
 

john b

Rolex
Mycket trevligt.
Är själv nöjd med min da46, riktigt jäkla nöjd.

Fast min krona är inte silkeslen vid utskrivning, utan bara ok. Som man förväntar sig i prisklassen. Väl ute är den en fröjd att hantera iofs.
Jag har vridring och den är fantastisk! Lätt att flytta men stabil. Skall vara keramiska kulor som via fjäder håller Bezel på plats


bezel03.jpg


Samma teknik som rolex började med på sexsiffriga referenser och Seiko haft länge på de bättre dykarna.

Damasko är bra grejer, håller med om att lumen inte levererar dock.
 

Bosse

Friends of KS
Mycket trevligt.
Är själv nöjd med min da46, riktigt jäkla nöjd.

Fast min krona är inte silkeslen vid utskrivning, utan bara ok. Som man förväntar sig i prisklassen. Väl ute är den en fröjd att hantera iofs.
Jag har vridring och den är fantastisk! Lätt att flytta men stabil. Skall vara keramiska kulor som via fjäder håller Bezel på plats


bezel03.jpg


Samma teknik som rolex började med på sexsiffriga referenser och Seiko haft länge på de bättre dykarna.

Damasko är bra grejer, håller med om att lumen inte levererar dock.

Utskrivning? Du är inte på jobbet nu John:)
Där finns väl toleranser i detta som allt annan teknik. Kul du tyckar om den, jag med, väldigt mycket för pengen.
/Bosse
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Fräna klockor och perfekta beaters. Gillar det här mer stabila och robusta boetter som inte repas etc.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Toolig klocka, jag gillar de! Okänt märke för mig sen tidigare men verkar schysst
 

msa00

Omega
Makrobilderna visar ju en otrolig finish på boetten, men varför så taskig lume. Det måste väl Damasko själva känna till?
 

john b

Rolex
Makrobilderna visar ju en otrolig finish på boetten, men varför så taskig lume. Det måste väl Damasko själva känna till?

Finns olika färger på lume.
C1 och C3 kallas två vanliga varianter. En lyser starkt en lyser ordinärt. Den starka har en gulgrön ton och är inte supersnygg mot svart tavla. En något svagare lume är helvit. Den ger optimal dock optimal kontrast och synlighet i dagsljus. Att den lyser svagare är en kompromiss.

Detta är på ett ungefär vad jag läst mig fram till. Har säker fel på benämningar etc men jag tycker det låter rimligt.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ett par ord om kronan, som är silkeslen vid in och utskruvning samt helt exakt grep om gängan, bästa känsla av alla jag har haft (nya Rolex Tri kronor har liknade precision men 10 gånger priset så....)

Och nu till vad som förväntades vilket är verket ETA 2836-2 ingen vidare höjd på det, kass gångtid och något varierande precision så där är det "what you pay is what you get"

Och under förväntad då? lumen eller rättare avsaknad av den, dåligt, och så är minut och tim visare inte speciellt roliga att titta på och den grå boett kan upplevas som plast vilket inte är roligt.

Rolig recension och att dina förväntningar verkar varit högst realistiska ;). Att Damasko och Sinn jobbat lite sida vid sida angående behandlingen av stålet tror jag att jag läst någonstans. Jag har små kollat på Damasko med tanken att det skulle kunna vara ett billigare alternativ till Sinn. Men du gjorde mig uppmärksam på att visarna ger ett ganska billigt intryck. Att boetten kan ge ett "plastigt" intryck har jag också läst att andra tyckt. Angående lumen tror jag man inte ska förvänta sig något som är jämförbart med en dykare på en klocka av denna typ.
Bra skrivet.
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Har du fortfarande kvar din Damasko #Bosse? Jag är själv lite sugen på en och undrar om du har kommit till någon mer insikt utöver det du skriver i din review
 

Knallen85

Breitling
2-Faktor
Håller med om att stålet kan uppfattas som plast på avstånd men i ljuset så får det en lite silvrig ton. Lätt glimmer. Urtavlorna brukar vara rätt matta och hade nog kunnat behöva lite mer kärlek. Men tydligheten och kvalitetskänslan är på topp. Har en Damasko DA46. Ska tilläggas att de gör sig sällan rättvisa på bild pga behandlingen av stålet.
 
Topp