Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Damasko DA36 en annorlunda klocka

Diskussion i 'Recensioner & Köpguider' startad av Bosse, 14 mars 2015.

1. Bosse
    Trådstartare

Bosse Friends of KS

Från:
    Norr om Köpenhamn
    Hej

Jag har lite tanker om denna som jag skall försöka att få ned här.

Jag tänker inte skriva så mycket om Damaskos historia, teknik eller liknade där har Damasko en hemsida med hög klass:

Här: http://www.damasko.de/en/

Så nu blir det funktion och upplevelse i 3 delar över förväntan, som förväntan och sist under förväntan vi börjar då med det bra.

Boett, krona allt yttre andas tysk industri "funktionell excellens" vilket börjar med det härdade rostfria stål som används, man kan skratta lite lätt över långa diskussioner om skillnader i 916 vs 904´s hållfasthet här har vi ett segt (inte som keramik) hårt stål och ja det fungerar, jag är lätt hysterisk över hair lines och dings, på denna finns det inte, bandbyten utan att använda tape? svar ja syns inte, krocka mot en branddörr i hög hastighet (60 min brand klassning så tung som f**) skador ? ja 2 lager målar färg på dörren slogs bort och jag fick jävligt ont, klockan? inget.
    Förarbetningen är också av hög klass ytfinish, och kanter är skarpa men mjuka:

Observer hur tunna bandhornen är.

Ett par ord om kronan, som är silkeslen vid in och utskruvning samt helt exakt grep om gängan, bästa känsla av alla jag har haft (nya Rolex Tri kronor har liknade precision men 10 gånger priset så....)

Och nu till vad som förväntades vilket är verket ETA 2836-2 ingen vidare höjd på det, kass gångtid och något varierande precision så där är det "what you pay is what you get"

Och under förväntad då? lumen eller rättare avsaknad av den, dåligt, och så är minut och tim visare inte speciellt roliga att titta på och den grå boett kan upplevas som plast vilket inte är roligt.

En liten idol bild

Man kan nog säga att Damasko är en marginal tillverkare, och definitivt inte för alla, men det finns inte så mycket bra innovativ teknik för så vettiga pengar någon annan stans, man gir begreppet tool watch en ny innebörd och med material val, teknologi, finish och kunnande blir detta en käftsmäll till övriga konservativa tillverkare, vilket jag tycker är kul.

BarbaBaba, bartoldous, Chrisse och 6 andra gillar detta.
  2. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    Damaskos stålbehandling är fantastiskt imponerande :) jag vet att dom säljer nyckelringar som behandlas på samma sätt som efter 8-9 månader på en nyckelknippa fortfarande ser ut såhär:

Erik1, john b och Bosse gillar detta.
  3. john b

john b Präst

Mycket trevligt.
    Är själv nöjd med min da46, riktigt jäkla nöjd.

Fast min krona är inte silkeslen vid utskrivning, utan bara ok. Som man förväntar sig i prisklassen. Väl ute är den en fröjd att hantera iofs.
    Jag har vridring och den är fantastisk! Lätt att flytta men stabil. Skall vara keramiska kulor som via fjäder håller Bezel på plats

Samma teknik som rolex började med på sexsiffriga referenser och Seiko haft länge på de bättre dykarna.

Damasko är bra grejer, håller med om att lumen inte levererar dock.

4. Bosse
    Trådstartare

Bosse Friends of KS

Från:
    Norr om Köpenhamn
    Utskrivning? Du är inte på jobbet nu John:)
    Där finns väl toleranser i detta som allt annan teknik. Kul du tyckar om den, jag med, väldigt mycket för pengen.
    /Bosse

5. john b

john b Präst

Hehe, damn you autocorrect!

Bosse gillar detta.
  6. Weasel

Weasel Friends of KS

Från:
    Orten
    Tack Bosse!
    Kul att läsa om dina intryck kring denna ubertooliga klocka:)

Bosse gillar detta.
  7. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Fräna klockor och perfekta beaters. Gillar det här mer stabila och robusta boetter som inte repas etc.

8. David Eriksson

David Eriksson Biskop

Från:
    Stockholm
    Tuff klocka! Gillar visarna.

9. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Toolig klocka, jag gillar de! Okänt märke för mig sen tidigare men verkar schysst

10. msa00

msa00 Torpare

Från:
    Nyköping
    Makrobilderna visar ju en otrolig finish på boetten, men varför så taskig lume. Det måste väl Damasko själva känna till?

11. john b

john b Präst

Finns olika färger på lume.
    C1 och C3 kallas två vanliga varianter. En lyser starkt en lyser ordinärt. Den starka har en gulgrön ton och är inte supersnygg mot svart tavla. En något svagare lume är helvit. Den ger optimal dock optimal kontrast och synlighet i dagsljus. Att den lyser svagare är en kompromiss.

Detta är på ett ungefär vad jag läst mig fram till. Har säker fel på benämningar etc men jag tycker det låter rimligt.

12. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Skulle absolut kunna tänka mig en Damasko!

Tack för introt i Damaskovärlden Bosse!

13. JohannSebastian

JohannSebastian Bonde

Från:
    Västkusten
    Tack för en bra recension, har också sneglat lite på Damasko.

/Klocksebbe

14. Patric Aronsson

Patric Aronsson Friends of KS

Blev man ju sugen... Svårt nomos ahoi vs Damaskus d15.....

15. johannes11

johannes11 Bonde

En annorlunda klocka indeed. Gillar den. Tack för trevlig läsning.

16. ollkli

ollkli Borgare

Från:
    Luleå
    En snygging. Lite Sinn över dem

17. Koj

Koj Torpare

Från:
    Västkust
    Snygg klocka, gillar den skarpt

18. Fresta

Fresta Torpare

Snygg!

19. Magnus79

Magnus79 Torpare

Från:
    Karlstad
    Vet ngn om det finns AD för Damasko i Sverige ?

20. BarbaBaba

BarbaBaba Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Rolig recension och att dina förväntningar verkar varit högst realistiska ;). Att Damasko och Sinn jobbat lite sida vid sida angående behandlingen av stålet tror jag att jag läst någonstans. Jag har små kollat på Damasko med tanken att det skulle kunna vara ett billigare alternativ till Sinn. Men du gjorde mig uppmärksam på att visarna ger ett ganska billigt intryck. Att boetten kan ge ett "plastigt" intryck har jag också läst att andra tyckt. Angående lumen tror jag man inte ska förvänta sig något som är jämförbart med en dykare på en klocka av denna typ.
    Bra skrivet.