• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Damm innanför glaset efter service?

rogman

Breitling
Hej klockvänner.

Måste kolla med er vad ni tycker.
Haft min Omega Speedmaster Pro på en vanlig service hos en AD här hemma i Sverige.
Betalat det vanliga, alltså runt 4,5K Kr för detta. Nytt hesaliteglas och packningar demontering av urverk, rengöring ev. utbyte av slitage.....ja ni fattar, eller hur?
Har returnerat denna klocka 3 gånger till samma AD för att den inte gick att få konsekvent i gångprecision, vinglade mellan att forta 10 sek/dygn och tappa lika mycket i en annan position.
Denna AD fick ännu en chans att åtgärda detta då dom inte heller var nöjda med hur klockan betedde sig, nu fick dom 2 månader på sig och skulle skicka klockan när den var klar.
Nu till saken! Den går utmärkt nu! Precis som min gamla speedy alltid har gjort, men i denna vinterkyla tillsammans med fleecetröja som alstrar lite statisk elektricitet har gjort att det dyker upp lite smått och gott innanför hesaliteglaset.
Det längsta "föremålet" som skulle kunna vara ett strå av en ögonfrans eller ögonbryn är ca 1 cm, i övrigt 5-6 tussar som är 3-4 mm som vandrar runt och ibland dras med av någon visare.

Nu till frågan: Hur skulle ni göra? Låta denna AD öppna klockan för 5:e gången på 6 månader ( det handlar om att den måste åka med posten värde) ? Hitta annan AD och svälja kostnaden som lagts ned på denna service med allt strul? Eller att inte försöka titta på klockan och försöka bortse från det där som är innanför glaset?

Kom igen nu, vad skulle ni ha gjort?
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tillbaka till gå.... Förstår att det blir jobbigt att skicka tillbaka den till "slarvADn" men det är det enda rätta tycker jag. På dem bara!
 

rogman

Breitling
Självklart kan jag ju hitta en annan urmakare, men om man betalar fullt pris för en service så känns det lite bittert att behöva betala till en annan urmakare att reda upp vad den första urmakaren inte lyckats med, men att ändå ha behövt betala fullt pris till den första. Ungefär så känner jag, allt går att fixa, det är bara att betala!
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
rogman skrev:
Självklart kan jag ju hitta en annan urmakare, men om man betalar fullt pris för en service så känns det lite bittert att behöva betala till en annan urmakare att reda upp vad den första urmakaren inte lyckats med, men att ändå ha behövt betala fullt pris till den första. Ungefär så känner jag, allt går att fixa, det är bara att betala!
Lämna det till samma som genomförde servicen, det är ju din rätt och ingår i garantin.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Lämna tillbaka till ADn. Har de lite skam i kroppen borde de presenta dig med något som plåster på såren för dåligt utfört arbete och dit tålamod.
 

rogman

Breitling
Jo det blir ju en ny sväng till samma AD, det som tar emot är att behöva skicka med posten även om jag sänder som värde. Och att veta att packningar byts och att den trycktestas efter att boettlocket skruvats på igen. Jag tror att många av er också skulle börja fundera på hur många "genvägar" en urmakare kan ta om ni råkade ut för detta?
 

rogman

Breitling
Vilken AD det är tar vi inte ännu, dom ska få en chans att rätta till detta. Återkommer i tråden hissa/dissa om så är aktuellt.
 
C

China

Guest
Tråkigt att du råkat ut för en klåpare. Men jag tycker att du trots allt ska returnera klockan ytterligare en gång, och kräv att få ersättning för allt besvär och portokostnader. Om de misslyckas igen, kräv en gratis fabriksservice.

Three Strikes and You're Out.
 

freddan

Breitling
Jag har haft liknande problem med en omega för ett par år sedan och jag låg faktiskt på som en igel. 6 besök blev det. Mest irriterad över att jag inte kunde använda den. Det verkar ibland som om våra reparatörer slarvar en hel del. Bytte glas på min en av mina beaters nyligen (ingen dyrgrip, 80'tals pulsar) men när jag fick tillbaka den var glaset så tunnt så hela vridringen hade ett glapp på 2mm från glaset. Också mycket tröttsamt då man vill använda sin klocka. Det gäller nog att hitta sin egen reperatör som man kan ha en dialog med. Börjar tröttna på att lämna mina till ett butiksbiträde som skickar klockan till reparatör. Redan där är ju kommunikationen bruten.

// Fredrik
 

rogman

Breitling
Tack för alla svar, det blir en sväng till med posten så får vi se vad som händer.
Ska plocka fram macrogluggen och dokumentera och skicka till denna AD först så att dom är med på vad det handlar om.
@freddan Håller med om det med butiksbiträdet, så har jag haft det i detta fall också, antingen vid besök i butiken så är det "tanten bakom disken" jag fått prata med, urmakaren finns någonstans bakom skynket men aldrig synlig. Eller i telefon samma sak, lite tragiskt då det inte blir någon riktig kommunikation.

Bjuder på några bilder!
47120131243582f59.jpg

081201310838Pc043.jpg
 
Topp